آنچه در جلسه شورای شهر گذشت:

از نوسازی محله چاهستانی‌ها تا تحویل و تحول مسکن مهر بندرعباس



صبح ساحل ، اجتماعی - هفتاد و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با بررسی وضعیت فعلی محله چاهستانی ها و شهرک پیامبر اعظم برگزار شد.

به گزارش ایسنا،جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار جلسه «گزارش شهرداری بندرعباس در خصوص صدور پروانه‌های ساختمانی و توافقات با اهالی محله چاهستانی ها در بازگشایی خیابان 24 متری» و «تحویل و تحول 5 سایت از مجموع 9 سایت شامل (152 هکتاری، 80 هکتاری، 39 هکتاری، 17 هکتاری و 10 هکتاری) مسکن مهر شهرک پیامبر اعظم» برگزار شد.

دانش، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: باید با ارج نهادن به این هفته تلنگری به خود بزنیم که جامعه در چه وضعیتی است و با رفتارهای خود می‌تواند از خاک و دین خود دفاع می‌کند.

وی با اشاره به حادثه تروریستی روز گذشته در اهواز افزود: این رفتار تروریستی را محکوم می‌کنیم، وقتی شخصی به مراسمی که یادآور قدرت نظامی و سیاسی‌مان است حمله می‌کند، اصل این خاک و میهن‌پرستی را زیر پا می‌گذرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در تشریح خاطره‌ای عنوان کرد: قرار بود در یکم مهرماه سال 59 بنده و اعضای تیم ملی تکواندو برای مسابقات ارتش‌های جهان به سنگاپور اعزام شویم که روز قبلش در 31 شهریورماه سال 59 جنگ شروع شد و به ما اعلام شد برگردیم و از تیم 8 نفره ملی 6 نفر داوطلب شرکت در جبهه جنگ شدند؛ در آن سال‌ها همه افراد جامعه از هر قشری از خاکمان دفاع کردند و امیدوارم همچنان این رویه را پیش بگیریم.

وی با بیان اینکه امیدواریم پاییز را با مهر آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: روز گذشته مصادف بود با ورود آتش‌نشانان استان که به مسابقات جهانی رفته بودند، از بین 7 هزار شرکت‌کننده از 72 کشور، ایران رتبه پنجم را به خود اختصاص داد و سه مدال از مدال‌های کسب‌شده توسط ورزشکاران و آتش‌نشانانی که درواقع پرسنل شهرداری بندرعباس هستند کسب‌شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه اگر پیگیری‌های استاندار هرمزگان نبود این تیم به مسابقات جهانی اعزام نمی‌شد و همراهی شهردار بندرعباس نیز قابل‌تقدیر است، تصریح کرد: این مدال باعث شکوفایی ورزشکاران دیگر ما خواهد شد و نتیجه آن را در آینده خواهیم دید.دانش با بیان اینکه قوانین امروز شهرداری مربوط به 110 سال پیش بوده و باید اصلاح شوند، عنوان کرد: امیدواریم با حضور آقای جهانبخش در شورای عالی استان‌ها بتوانیم بسیاری از این قوانین را تغییر دهیم.

وی با تأکید بر اینکه بحث کارشناسی در کارهای مدیریتی و اجرایی بومی و غیربومی ندارد و با نگاه حرفه‌ای به این موضوع باید افراد دلسوز و کارشناس را حمایت کرد، افزود: سال‌ها زحمت کشیده شده تا به شرایط کنونی در مسئله شهرک پیامبر اعظم رسیده‌ایم، امروز امور زیربنایی و عمرانی شهرداری بندرعباس نباید با دستگاه راه و شهرسازی دعوا کند بلکه ما اعضای شورا هستیم که باید به‌عنوان نمایندگان مردم سینه سپر کرده و دعوا کنیم.

عسکری زاده، منشی اول شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی روز گذشته در اهواز ابراز کرد: امیدوارم کوری و خواری دشمنان ایران در حادثه دیروز را ببینیم.

وی همچنین ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی و مدال‌آوران آتش‌نشان هرمزگانی بیان کرد: مطالبه گری در بین مردم بندرعباس رواج یافته و برای این کار شوراها و نمایندگان مجلس را انتخاب کردند، نباید هرکس سلیقه‌ای عمل کند.سالاری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس هم تأکید کرد: ما باید بدانیم دقیقاً چقدر از وزارت کشور و اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان طلب داریم چون همیشه مدیرکل راه و شهرسازی می‌گوید ما بیشتر طلب داریم.امیری، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه ما در خصوص ارتباط شهرداری با مسکن مهر سال گذشته مدیرکل راه و شهرسازی را دعوات کردیم، افزود: متأسفانه ما خواسته‌های خود را شفاف بیان نمی‌کنیم، آقای شیری نیز صحبت‌های منطقی کرد و درنهایت هم در مقابل شهرداری مدعی شد.

وی با تأکید بر اینکه شورا به‌عنوان نماینده مردم باید پرسشگر بوده و نسبت به راه  و شهرسازی مدعی باشد، خاطرنشان کرد: باید مباحث را باید به‌عنوان مطالبات مردم در جلسات با مدیران اجرایی مطرح کنیم، اگر به نتیجه‌ای نرسید جلسه‌ای مشترک بین شهرداری، راه و شهرسازی و استانداری برگزار شود.حسین پور، معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: در خصوص بافت فرسوده پیگیری‌های داشتیم، چند طرح مانند ساخت فرهنگسرا، احداث آتش‌نشانی، بدنه سازی بازار قدیم خیابان عراقی زاده را پیشنهاد دادیم که تعدادی از این‌ها را توانستیم تأمین اعتبار کنیم و برخی تکمیل‌شده و برخی در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه وقتی ستاد ملی در خصوص بافت‌های فرسوده تشکیل شد، ستاد استانی هم تشکیل شد، اضافه کرد: جلساتی که در سال 95 و 96 در استان و شهرستان داشتیم منجر به بهسازی محله چاهستانی ها شد؛ قرار بود رسیدگی به چهار محله دیگر هم به‌طور هم‌زمان آغاز شود که با تأکید استاندار بر انتخاب یک محله و تکمیل کامل آن محله چاهستانی ها به این منظور انتخاب شد.

ارجمند، مدیر مرکز نوسازی بافت فرسوده شهرداری بندرعباس نیز در تشریح عملکرد این مرکز از سال 92 تاکنون، افزود: ستاد بازآفرینی پایدار شهرستان بندرعباس 22 جلسه در سال 93، شش جلسه در سال 96 و شش جلسه در سال 97 برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه از سال 92 یک‌میلیون مترمکعب صدور پروانه داشتیم، تصریح کرد: 28 مورد بازگشایی خیابان‌ها بااعتبار 62 میلیارد تومان، احداث 41 زمین ورزشی بااعتبار 10 میلیارد و 700 میلیون تومان، آسفالت معابر بااعتباری بالغ‌بر 73 میلیارد تومان، احداث فرهنگسراها بااعتبار 6 میلیارد تومان، احداث 68 پارک بااعتباری  بالغ‌بر 28 میلیارد تومان، ساخت پیاده‌رو بااعتباری بالغ‌بر 13 میلیارد و 700 میلیون تومان، احداث کانال و خور پاک‌سازی‌شده، طراحی و احداث آتش‌نشانی محله چاهستانی ها، احداث خانه معلم محله الله‌اکبر، بازگشایی محله چاهستانی ها از کارهای صورت گرفته توسط این مرکز بوده است.

وی با اشاره به اینکه در محله چاهستانی ها 124 ملک توافق و تخریب شده و 10 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده و 10 دفتر تسهیل گری در این خصوص در محلات بافت فرسوده ایجاد شده است، عنوان کرد: برنامه پیشنهادی برای این محلات در نظر گرفته شده که باید پیگیری شوند، برنامه‌هایی از قبیل ایجاد مرکز کار اشتغال و مهارت افزایی محله، ایجاد مرکز محله، آموزش مهارت‌های اجتماعی و غیره.خادم، مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه ابراز کرد: رقم‌هایی که بین شهرداری مناطق و سازمان‌ها جابجا می‌شود مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده هستند، نزدیک به 29 میلیارد تومان اعتبار در بودجه دیده شده که چند سازمان از آن استفاده می‌کنند، اگر ردیف بودجه جاری اصلاح و به ماده 16جابجا شود دیگر مشمول ارزش‌افزوده نمی‌شود.

بهادر، معاون امور زیربنایی و عمرانی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: راه و شهرسازی برای تحویل و تحول مسکن مهر در 5 فاز به شهرداری جهت ارائه خدمات درخواستی جهت انعقاد تفاهم‌نامه مطرح کرده است.وی با بیان اینکه از زمانی که شهروندان در مسکن مهر ساکن شدند شهرداری به آنان برخی خدمات را ارائه داده است، تصریح کرد: تمام ایرادات و اشکالات شهرک پیامبر اعظم را احصا کردیم و تمام مستندات را ارائه دادیم و آنان قرارداد آماده‌سازی، جدول‌گذاری، آسفالت و ... را عنوان کردند.معاون امور زیربنایی و عمرانی شهرداری بندرعباس با اشاره به اینکه طبق برآوردها بودجه موردنیاز این پروژه 30 میلیارد تومان بود، عنوان کرد: با تهاتر 21 میلیارد تومان جهت تکمیل آماده‌سازی شهرک پیامبر اعظم مورد تائید قرار گرفت و قرار شد زمینی را در چند نقطه شهر بندرعباس تعیین کرده و با پیشرفت فیزیکی پروژه آزادسازی شوند و در اختیار شهرداری قرار گیرند.

بهادر با بیان اینکه این پروژه شامل فضای سبز و 10 درصد شهرداری از محل طرح تفکیکی اراضی باقی‌مانده که باید تحویل شهرداری شود، نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه به امضای استاندار خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه اگر همه برای مشکلات مسکن مهر دست‌به‌دست هم دهیم بسیاری از این مشکلات حل می‌شود، بیان کرد: ما جلسات زیادی را برگزار کردیم تا مدیرکل راه و شهرسازی راضی شود برای پروژه‌های نیمه‌تمام شهرک پیامبر اعظم معادل 21 میلیارد تومان زمین به ما بدهد.

معاون امور زیربنایی و عمرانی شهرداری بندرعباس با بیان اینکه ما چند مطالبه از راه و شهرسازی داریم و باید حق‌وحقوق ازدست‌رفته‌مان را به دست آوریم، اظهار کرد: طبق قانون راه و شهرسازی باید در طرح‌های آماده‌سازی و تفکیک تمام زیرساخت‌ها را آماده کرده و تحویل شهرداری دهد.

بهادر با اشاره به اینکه از سال 92 پروژه مسکن مهر کنار گذاشته شد و مشکلات آن مربوط به گذشته است، افزود: ما نمی‌توانیم مسکن مهر را به مدینه فاضله تبدیل کنیم، چراکه حتی توپولوژی آنجا به‌گونه‌ای است که استانداردسازی‌اش هزینه‌های بسیار زیادی را در پی خواهد داشت؛ ما باید به دنبال باید راه‌حل‌هایی باشیم که عایداتی برای شهرداری هم داشته باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها