16 فوتی و 173نفر مسموم بستری شده در مراکز درمانی هرمزگان

نوش، به سلامتی مرگ



صبح ساحل ، حوادث -  اعظم رام مشروبات الکی،  این نوشیدنی غیر مجاز  و حرام، پای نوجوان 15 ساله تا مرد 60 ساله را به بیمارستان ها ی استان هرمزگان باز نمود  و 16 نفر را راهی سینه قبر ستان کرد...

اواخر هفته  گذشته  یکی از روزهای خبر سازی در استان هرمزگان بود که اغلب سایتها و فضاهای خبری به آن پرداختند و تحلیل کردند، خبر مسمومیت و مرگ بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز و تقلبی.این مشروبات الکلی توسط افرادی در آشپرخانه‌های زیرزمینی تولید می‌شد  که در این ارتباط  3 نفر  نیز دستگیر شدند.

این 3 نفر  مردی به همراه یک زن و شوهر جوان، متهم به ساخت و توزیع مشروبات الکی تقلبی در بندرعباس هستند.فرد دیگر ی که می توان یکی از مهرهای اصلی تهیه و توزیع این  مشروبات الکلی مرگبار دانست مرد جوانی است که مدتی قبل به همین علت با قرار وثیقه  870 میلیون تومانی وارد زندان شد.

این فرد از درون زندان ، تیمش را هدایت می کرد و حتی الکل ساخت مشروبات را از تهران تهیه می کرد و به دست مشتریانش می رساند. این زنجیره،  زندگی خیلی ها را بهم ریخت و مرگ را رقم زد ...

16فوتی و 96 دیالیزی

ظهر  پنجشنبه گذشته اولین آماربستری شدگان  و  مرگ  بر اثر  مسمومیت های ناشی از مشروبات الکلی دست ساز در بندرعباس صدر خروجی خبرگزاری های  قرار گرفت  و هر لحظه این آمار تغییر می کرد  تا آنکه این آمار  تا بعدازظهر دیروز هنگام  ارسال روزنامه به چاپخانه ، بستری شدگان  189 نفر و فوتی ها  16 نفر بود.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان  مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از شامگاه چهارم مهرماه  تا بعدازظهر  شنبه گذشته ، 189 نفر در بیمارستانها  و مراکز درمانی  استان پذیرش شدند که از این تعداد 16 نفر جان باختند ،96 نفر در حال  دیالیز  و 8 نفر  نیز بد حال  هستند.

از تعداد بستری شدگان  2 نفر متعلق میناب ، یک نفر در جاسک، یک نفر در سیریک  و یک نفر  نیز در قشم بودند که یک نفر در میناب و سیریک پس از بهبودی ترخیص شدندو فرد در سیریک به علت وخیم بودن به بیمارستان میناب منتقل گردید.

گرایش به مشروبات الکی در سنین 

پایین 

نکته تامل بر انگیز این آمار،حضور  پسر  15 ساله و دختران جوانی در بین مسموم شدگان مشروبات الکلی  است که نشاندهنده  افزایش گرایش مصرف  این  نوشیدنی خطرناک در سنین پایین جامعه است ، علت های زیادی می تواند داشته باشد از جمله سرگرمی،کمبود مکان های تفریحی ، تاثیر از  شبکه های اجتماعی و... حتی در دسترس بودن هم عامل مهمی است که هر فردی با هر سنی می تواند با یک تلفن هر نوع مشروب الکلی که بخواهد در مدت کوتاهی  در مقابل منزل خود تحویل بگیرد. 

نمی توان منکر  تلاشهای نیروهای انتظامی و نظامی و قضایی  در جلوگیری از ورود و مصرف این نوع مشروبات بود و روزانه خبر از کشفیات و انهدام این قلم قاچاق در رسانه ها می توان دید  اما وجود و مصرف مشروبات الکلی در استان و کشور نباید منکر شد و با نگاهی تابو به آن پرداخت چرا که  اگر بتوان  جلوی ورود تمام مشروبات الکی را به کشور  گرفت نمی توان غافل از سودجویانی شد  که  مشروبات الکلی دست ساز جایگزین آن می کنند و به خورد مصرف کننده می دهند. این امر این را می طلبد که مسوولان مربوطه  کارگروه ها و اتاق فکرهای تشکیل دهند و با راه کارهای جلوی این پیشروی را بگیرند قبل از اینکه جامعه شاهد اتفاق های ناگواری دیگری شود...

آخرین آمار فوتی و مسمومیت‌ها

بر اثر مصرف مشروبات الکلی در کشور

290 نفر بر اثر مصرف مشروبات الكلی در 4 استان مسموم شدند.به گزارش روابط عمومی سازمان اورژانس کشور؛ دکتر پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور با اشاره به مسمومیت عده‌ای با مشروبات الکلی و جان باختن تعدادی از آنها اظهار کرد: براساس گزارش‌های رسیده ۲۶۳ نفر مسموم و ۲۴ نفر فوت و ۳ نفر دچار مرگ مغزی شدند.

وی در ادامه گفت: از مجموع ۲۹۰ نفر، ۲۴ نفر فوت، سه نفر دچار مرگ مغزی، ۴۶ نفر ترخیص از بیمارستان و ۲۱۷ نفر در مراکز درمانی بستری که ۱۵ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور افزود:در استان های هرمزگان ۱۶ نفر ، خراسان شمالی ۴ نفر و البرز ۴ نفر جان خود را از دست دادند و در کهگیلویه و بویراحمد ۳ نفر دچار مرگ مغزی شدند.

آمار درستی از مصرف کنندگان و معتادان این مواد نداریم

معاون فنی اورژانس کشور گفت:در سه روز گزارش مواردی از مسمومیت با الکل در تعدادی از استان های کشور گزارش شده است،به گزارش ایرنا، حسن نوری  افزود:  اخبار واصله حاکی از ورود یک محموله مشروبات الکلی به کشور است که به علت داشتن الکل متانول افراد مصرف کننده را دچار مسمومیت شدید، نابینایی، تخریب کلیه و در مواردی مرگ کرده است.

وی ادامه داد: افراد مسموم با الکل باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند تا از مرگ یا نابینایی نجات پیدا کنند، آغاز درمان و دیالیز به موقع مبتلایان به مسمومیت های الکلی می تواند از وقوع مرگ و نابینایی فرد جلوگیری کند.وی گفت: با توجه به قانون، ممنوعیت مصرف الکل در ایران آمار درستی از مصرف کنندگان و معتادان این مواد نداریم، اما در برخی از روزهای سال میزان مصرف الکل افراد به دلیل شرکت در میهمانی ها افزایش پیدا می کند.

وی درباره دلیل فوت 19 نفر از مصرف کنندگان الکل در روزهای اخیر در جنوب کشور گفت: این الکل ها که حاوی متانول است موجب مرگ و نابینایی تعدادی از مردم شد.

نوری درباره آغاز نشانه های مسمومیت با این نوع الکل گفت: نشانه های جدی این مسمومیت می تواند تا 24 ساعت بعد از مصرف به وجود آید و به همین دلیل مصرف کنندگان باید به نشانه ها توجه زیادی داشته باشند و با آغاز نشانه های مسمومیت به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کنند.

این متخصص اورژانس افزود: هم اکنون 178 نفر به دلیل مسمومیت با الکل در بیمارستان ها بستری هستند و 11 نفر از آنها در بخش ویژه قرار دارند.

وی افزود: اگر فردی که دچار مسومیت با متانول شده، به موقع برای درمان مراجعه کند و مراحل درمان از جمله دیالیز خون انجام بشود فرد کاملا سلامتی اش را باز می یابد ولی اگر درمان به موقع آغاز نشود می تواند سبب مرگ شود یا به آسیب های مغزی برگشت ناپذیر منجر شود.

نوری درباره درمان مسمومان الکل در روزهای اخیر گفت: با توجه به تعداد زیاد این افراد، برای درمان به موقع این بیماران دستگاه دیالیز از طریق بالگرد و زمینی به مراکزی که این افراد بستری شده، بودند منتقل شد و درمان آنها اغاز شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افرادی که دچار مسمومیت الکل شدند و در مراکز درمانی بستری می شوند به مراجع قانونی معرفی خواهند شد، گفت: فردی برای درمان مسمومیت الکل به مراکز درمانی مراجعه کرده اگر جرمی همچون درگیری و تصادف نداشته باشد از طرف مسئولان بیمارستانی به مراجع قضایی معرفی نمی شود و بیماران نباید از این جهت نگرانی داشته باشند و خیلی سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا درمان شدنش منوط به مراجعه زودهنگام است و هرچقدر مراحل درمان دیرتر آغاز شود، آسیب های بیشتری در بیمار باقی می ماند.

اعتبار طرح مقابله با مصرف مشروبات الکلی

اختصاص نیافت

 رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان پیشنهاد اجرای طرحی با عنوان «کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی» را برای امسال ارائه داده بود اما اعتبار لازم برای اجرای این طرح اختصاص نیافت.

فرید براتی در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش بینی شده بود که در نیمه دوم امسال الگوی مصرف الکل در کشور تغییر کند و میزان مصرف افزایش یابد؛ از این رو قرار شد برای پیشگیری از این روند، کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی در 11 استان کشور از جمله استان هایی که طی چند روز اخیر در اثر مصرف الکل کشته و مسموم داشتند، اجرا شود اما بودجه آن راکه قرار بود وزارت کشور تامین کند، اختصاص نیافت.

وی تصریح کرد: اجرای کارزار مقابله با مشروبات الکلی در 11 استان کشور به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر این اعتبار امروز هم داده شود، دیگر وقتی نیست که امسال آن را اجرا کنیم؛ چراکه اجرای چنین کارزارهایی نیاز به برنامه ریزی، بررسی، کار میدانی و برگزاری دوره های آموزشی دارد.

رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بر اساس اطلاعات شیوع شناسی مصرف مواد، 11 استانی که بیشتر در معرض مصرف الکل قرار داشتند، مشخص شده بود و قرار بود کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی در این استان ها برگزار شود.

براتی سده افزود: بخش زیادی از الکل های مصرفی در کشور دست ساز و غیربهداشتی است که همه این موارد باید در برنامه ها درنظرگرفته شود و برای اجرای کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی باید با مسئولان استانی، جلسات لازم برگزار شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می دهد بیشترین ماده روانگردان مصرفی در کشور مربوط به الکل است، ادامه داد: کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی ناظر بر تغییر نگرش مصرف کنندگان است تا از طریق تغییر نگرش، تغییر و اصلاح رفتار محقق شود.

برای این منظور ابتدا باید آگاهی رسانی شود و فرض را بر این می گذاریم که آگاهی رسانی موجب می شود افرادی که می خواهند الکل مصرف کنند به دلیل اطلاع رسانی درباره تبعات آن، این کار را انجام ندهند.

رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: برای اجرای کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی در سطح یک شهر یا یک استان تقریبا تمام دستگاه های مربوطه وارد عمل می شوند؛ البته انتظار نداریم با دادن اطلاعات و صرف راه اندازی یک کارزار، همه چیز درست شود اما بخشی از وظیفه خود را از این طریق انجام داده ایم.

براتی سده افزود: چه بسا افرادی که امروز در اثر مصرف الکل فوت کردند یا دچار مسمومیت و دیالیز شدند حتی اگر دو یا سه نفر آنان از طریق کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی، اطلاع رسانی شده بودند این اتفاق برای آنان نمی افتاد.

وی تاکید کرد: برگزاری کارزار مقابله با مصرف مشروبات الکلی وظیفه سازمانی بهزیستی نیست اما به نظر می رسد با توجه به اهمیت پیشگیری از مصرف الکل بنا بر احکام دینی و اصول فرهنگی، اجرای آن لازم است.

آخرین آمار مصرف الکل در کشور 

بر اساس پیمایش سال 95

طبق آخرین پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد که نتایج آن سال 95 اعلام شد، با توجه به ملاحظات شرعی و قانونی انتظار می رفت میزان مصرف الکل پایین تر باشد اما مصرف الکل در کشور بالاتر از انتظارات بود.

گزارش ایرنا حاکیست در این پیمایش، مصرف همزمان الکل و مواد و مصرف همزمان داروهای بدون تجویز پزشک (دارومخدرها) با مواد، مشاهده شد که نگرانی مسئولان امر را برانگیخت.

همچنین نتایج پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد نشان داد که شیوه مصرف الکل در جمعیت 14 تا 64 سال، حدود 2.7 درصد بود به آن معنا که 2.7 درصد از جمعیت 14 تا 64 سال کشور در هفته گذشته (هنگام پیمایش)، الکل مصرف کرده بودند و این رقم در ماه گذشته به چهار درصد می رسید. این ارقام به معنای اعتیاد همه این جمعیت به الکل نیست.

طبق این مطالعه، مصرف الکل در مردان در مقایسه با زنان تفاوت معناداری دارد؛ به طوری که درصد بالایی از مصرف کنندگان الکل را مردان تشکیل می دادند.

این پیمایش، روی 61 هزار نفر در قالب 2 هزار و 300 خوشه پراکنده در سراسر کشور و در سه طبقه جمعیتی کم برخوردار، برخوردار و بیش برخوردار در گروه سنی 15 تا 64 سال کشور در جمعیت عمومی (روستایی و شهری) انجام شده است.

مرگ‌  در اثر ناخالصی موجود در الکل دست‌ساز 

بسیاری از مرگ‌های ناشی از مصرف الکل در اثر ناخالصی موجود در الکل دست‌ساز یا مصرف به صورت همزمان با مواد مخدر یا داروهای شبه مخدر رخ می‌دهد. این ناخالصی‌ها مانند الکل چوب (متانول) بسیار خطرناک و کشنده است. مصرف مشروبات تقلبي متانول‌دار به كوري و حتي مرگ منجر مي‌شود. 

به گفته دکتر سید اشکان طبیب زاده مدیر گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مصرف 50 سی‌سی از این نوع مشروب دست‌ساز منجر به مرگ حتمی و مصرف 30 سی‌سی موجب تاری دید و درنهایت نابینایی می‌گردد. باافزایش دوز مصرف، دچار تهوع، سرگیجه و تاری دید و نهایتاً کاهش سطح هوشیاری و ایست قلبی می‌شوند.

علائم مسمومیت با این نوع الکل ممکن است 6 تا 12 ساعت بعد از مصرف بروز کند، چنانچه افرادی کمتر از 6 تا 12 ساعت گذشته از این نوع مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند و هنوز علائمی ندارند و یا دارای علائم خفیف سرگیجه و تهوع و تاری دید هستند سریعاً به مراکز درمانی مراجعه تا اقدامات درمانی انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها