گزارش صبح ساحل از بررسی مشکلات کامیون‌داران با حضور مسوولان استانی:

رانندگان خودروهای سنگین با لاستیک‌های چینی تخته گاز نروند



صبح ساحل ، حوادث - اعظم رام//به هر مغازهای و فروشگاهی سر می زنیم نمی توانیم چند قلم از وسایل مورد نیاز مان را تامین کنیم و متصدی آنجا این کمبود اقلام را مربوط به اعتراض رانندگان و کمبود تردد کامیون داران در استان می دانند.

آنها میگویند کامیونی نیست که اقلام را از استانهای دیگر به این استان انتقال دهند. اگر در شهر دوری بزنیم این را به وضوح می بینیم که تردد کامیون ها نسبت به ماه قبل کاهش چشم گیری یافته است البته مسوولان، این اتفاق را موقت می دانند که تا چند روز آینده، مشکل تردد کامیون داران حل می شود و روال به گذشته بر می گردد.

عدم امنیت جاده ای، گرانی قطعات لوازم یدکی، نبود قطعات اصل، توزیع لاستیک بی کیفیت، دستمزد پایین و... از جمله دلایل اعتراض و اعتصاب کامیون داران است که خودروهایشان را در پارکینگ پارک کردند و تا بهبودی اوضاع قصد تردد در جاده ها را ندارند و این امر سبب اختلال در توزیع کالاها در استان های مختلف به خصوص هرمزگان شده است.

البته در خردادماه نیز چنین اعتراض های در کشور به دلیل عدم افزایش کرایه حملونقل به وجود آمدکامیونداران از عبور هرگونه تانکر و کامیون در طول مسیر جلوگیری و آنها را به پیوستن به این اعتصاب ترغیب کردند؛ اعتصابی چندروزه که در نهایت وزارت راه را بر آن داشت تا در توافقی با کامیونداران، افزایش کرایه آنها را بپذیرد و با افزایش 20 درصدی دستمزدها این اعتراض پایان یافت و تردد کامیونها به روال قبل برگشت.

ناایمن بودن جاده ها

داوری 32 ساله ای که 2 سال راننده کامیون است در گفتگو با صبح ساحل از ناایمن بودن جاده های استانهای همجوار استان هرمزگان گفت که دوستانش در این مسیر مورد حمله عده ای ناشناس قرار گرفتند و موجب خسارت شدند.

وی افزود: کامیونها برای جابجایی کانتینرهای اقلام باید از این مسیر رد شوند که متاسفانه توسط عده ای ناایمن شده و با سنگ به کامیونها حمله می کنند البته مسوولان بیان داشتند این خطر رفع شده است ولی تا اطمینان کامل، ریسک نمی کنم که در جاده ها تردد کنم.

داوری از مشکلات این صنف نیز سخن گفت و افزود: روغن خودرو که قبلا 400 هزار تومان بود الان قیمت آن به یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است و به صرفه نیست با دستمزد کم و گرانی قطعات خودرو، دل به جاده آن هم ناایمن بزنم.

وی که حدود 2 سالی است که صاحب یک دستگاه کامیون شده است ادامه داد: من زمانی که کامیون را خریداری کردم جفت لاستیک خوب خودرو کمتر از 4 میلیون تومان بوده اما امروز این لاستیک به بیش از 10 میلیون تومان رسیده است و در ضمن لاستیک خودرو ی که از سوی حمل و نقل جاده ای به کامیونها تعلق گرفته از نوع چینی و بی کیفیت است. 

این راننده جوان اضافه کرد: من حاضر نیستم جان خودم را با این لاستیکهای بی کیفیت به خطر بیاندازم و حاضرم حتی قرض کنم لاستیک های خوبی برای ماشینم خریداری کنم. 

وی افزود: در اسکله شهید رجایی کانتینر حامل اقلام مورد نیاز را به استانهای دیگری حمل می کنم که حدود 20 روزی است خودرو را در پارکینگ پارک کردم و تا مساعد نشدن اوضاع کامیون را به حرکت در نمی آورم.

لاستیک های گران کامیون

منوچهری یکی دیگر از راننده های معترض هست که به نشانه اعتراض از پایان ماه گذشته تاکنون کامیونش را به حرکت در نیاورده است. این مرد 47 ساله اهل داراب با بیان اینکه ماهی 5 میلیون تومان باید قسط ماشین بدهد گفت: اقتصاد کنونی زندگیم را فلج کرده است با این وضعیت نمی توانم کامیونم را به جاده بفرستم جاده ای که ایمن نیست و سنگ افرادی ناشناس شیشه ماشین ها را هدف قرار می دهند، در اعتراض خردادماه امسال، شیشه خودویم توسط عده ای معترض شکسته شد و مجبور شدم 730 هزار تومان شیشه را تعویض کنم.

وی از گرانی لاستیک سخن به میان آورد و ادامه داد: لاستیک های خودرو خیلی گران شده است و اگر بارنامه را ببریم یک جفت لاستیک به ما تعلق می گیرد و آن هم لاستیک های بی کیفیت چینی، من مجبورم برای سه محور دیگر خودرو لاستیک بگیرم که رقم ها کمر شکن است باید دولت فکر اساسی کند که ما کامیونداران بتوانیم با خیال آسوده در جاده ها برانیم.

حادثه خبر نمی کند

صادقی راننده یک دستگاه کامیون دیگری است که به صورت کانتینری اقلام مورد نیاز مردم را از استانی به استان دیگری جابجا می کند ولی چند روزی است اعتصاب کرده است و دلیلش را همانند دلایل رانندگان دیگر دانست و گفت: حادثه خبر نمی کند چند بار در مسیر، لاستیک خودرو به دلایلی ترکیده و حتی سوراخ شد که مجبور شدم از لاستیک زاپاس استفاده کنم تا به تعمیرگاهی رسیدم با این اوضاع گرانی و دستمزد ناچیز نمی توانم کامیون را حرکت دهم که حرکت دادنش هم ضرر است. وی گفت: برخی لاستیکهایی که الان در بازار عرضه میشود تاریخ 2017 بر روی آن زده شده است و در زمان تولید این لاستیک دلار کمتر از چهار هزار تومان بود در حالی که هم اکنون این لاستیک با دلار 15 هزار تومانی به رانندگان فروخته میشود و نظارتی هم وجود ندارد.

چرا لاستیک چینی؟

مرد 41 ساله ای که حدود چند سالی است کامیون خریداری است و قبلا در کامیون پدرش راننده بود از وضعیت کنونی گله کرد و گفت: رانندگان قشر زحمتکش و موثر جامعه هستند که مسوولین کمترین توجه را به ما دارند. یکی از این موارد مسئله بیمه است. 

بر اساس قانون مربوط به بیمهها و موضوع بازنشستگی است پدر من با 70 سال سن، خودش هزینه بیمه را پرداخت می کند و شامل بازنشستگی نشده است. محمودی تصریح کرد: مشکل دیگر گرانی قطعات خودرو مانند کامیون و تریلر است که داد همه ما را درآورده است و حاضریم بیکار بمانیم ولی دل به جاده نزنیم چون هر چی در می آوریم باید هزینه استهلاک و ... خودرو کنیم. 

وی افزود: چرا لاستیک چینی باید به ما تعلق گیرد مگر لاستیک ایرانی نداریم که این لاستیک چینی را روی خودرو ها بیاندازیم و مسافتی نرفتیم آسیب بیند که ضرر هنگفتی به خودروهایمان پیش بیاید. 

محمودی از افزایش چند برابری قیمت لاستیک و لوازم یدکی و نیز پرداخت اقساط ماهیانه به کمپانیهای تولید کننده کامیون را موجب بروز مشکلات جدی برای رانندگان دانست و در لابلای سخنش از ناایمن بودن جاده ها هم سخن گفت.

من اعتصاب نکردم ...

موسوی راننده ای است که به اعتصابات «نه» گفته است و همانند همیشه کالا کانتینری را از این استان به استانهای دیگر و بالعکس جابجا می کند.

این راننده 40 ساله گفت: همکاران من حق دارند اعتصاب کنند ولی با این کار، بر مردم سخت می گذرد و نمی توانند اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی افزود: تورم بر من نیز تاثیر گذاشته و مواظبم که اتفاق خاصی به کامیونم نیافتد که متضرر شوم و با این گرانی، نمی توانم وسایل مورد نیاز کامیون را خریداری کنم. موسوی ادامه داد: خواهشمندم مسوولین در این مورد چاره ای بیاندیشند... 

وی این را هم گفت که در طی این مدت رفت و آمد در جاده های کشور، جاده ها را ایمن دیدم ولی از دوستانم شنیدم که دوستانشان در این جاده مورد سنگ پرانی عده ای قرار گرفتند...

اخلالگران در مسیر کامیونها 

به اتهام افساد فی الارض محاکمه خواهند شد

مدتی قبل خبردستگیری 3 نفر از مخلان نظم و امنیت در جاده های هرمزگان منتشر شد که این افراد عوامل ناامنی مربوط به محور حاجی آباد - سیرجان بودند که افراد مجرم اقدام به تعدی ناوگان حمل و نقل و ایجاد مزاحمت برای رانندگان در این مسیر می کردند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز در این رابطه با اشاره به دستگیری تعدادی از اخلالگران در امنیت جاده ها و مسیر تردد کامیون ها اظهار کرد: این افراد به اتهام قطاع الطریق و محاربه و افساد فی الارض محاکمه خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری که در مراسم تودیع و معارفه رؤسا و دادستان های سابق و جدید شهرستان رودان سخن می گفت با اشاره به دستگیری تعدادی از اخلالگران در مسیر تردد کامیون های حامل ارزاق عمومی و مایحتاج مردم ضمن هشدار به برهم زنندگان نظم و امنیت حمل و نقل جادهای یادآور شد: اتهام بر هم زنندگان امنیت جاده ها؛ قطاع الطریق و محاربه و افساد فی الارض است و این هنجارشکنان با برخورد قاطع و بدون اغماض دستگاه قضایی استان هرمزگان مواجه خواهند شد. 

وی در ادامه تصریح کرد: صیانت از امنیت عمومی مهمترین وظیفه دستگاه قضایی است و زیر ساخت توسعه اقتصادی و عمرانی توجه به مقوله امنیت می باشد و در همین راستا دستگاه قضایی با برهم زنندگان امنیت عمومی برخوردی سخت و فراموش نشدنی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری جلوگیری از تردد کامیونها و انسداد محورهای مواصلاتی استان هرمزگان به عنوان شاهراه اقتصاد کشور توسط گروهی مجرم و هنجارشکن را مصداق محاربه و افساد فی الارض بر شمرد و یادآور شد: هیچ شخص یا گروهی حق ندارد راه ها و شهرهای مارا نا امن کند و همه دستگاه ها وظیفه دارند امنیت را برای عموم مردم و کامیون داران شریف تأمین کنند.

این مقام قضایی در بخش دیگری از بیانات خود با اعلام این مطلب که گروهی از افراد مغرض با توسل به ‏شایعه پراکنی و نشر اکاذیب مبادرت به تخریب چهره نظام، اخلال در نظام اقتصادی کشور و امنیت عمومی می نمایند تأکید کرد: دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی با انتشار دهندگان مطالب خلاف واقع و مروجین شایعات قاطعانه برخورد خواهند کرد.

وی با اشاره به این مطلب که مقابله با مظاهر ‏فساد اجتماعی و اقتصادی به صورت توأمان در دستور کار مسئولین قضایی استان هرمزگان می باشد خاطر نشان کرد: مشاهده برخی مصادیق ‏فساد اخلاقی به هیچ عنوان زیبنده جامعه اسلامی نیست و ضرورت دارد؛ متولیان امر با بهره گیری از مؤلفه های ‏پیشگیری اجتماعی از گسترش این ناهنجاری ها ممانعت نمایند.

امنیت جاده های استان و

واگذاری لاستیکهای مرغوب به رانندگان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل، از امنیت جاده های استان مطالبی بیان کرد و گفت: موضوع ناامنی در جاده های هرمزگان نبوده است و همیشه امنیت برقرار بوده است و حتی با ماموران نیروی انتظامی در جاده ها گشتی زدیم و مورد ناامنی مشاهده نشده است.

داریوش باقرجوان افزود: این امنیت در کل کشور حاکم است و عده ای با شایعه و جوسازی درصدد تشویش اذهان عمومی و ناامن نشاندن جاده ها هستند که نباید به این شایعات توجه کرد.

باقر جوان در خصوص تردد کامیونها و بارگیری به سراسر کشور در این مدت افزود: متاسفانه به علت این اتفاقات با کاهش 20 درصدی بارگیری کامیونها به سراسر کشور روبرو هستیم که قبلا حدود 3 هزارو و 200 کامیون بارگیری می شد که این آمار به 2 هزارو 400 دستگاه کامیون رسیده است. وی اظهارامیدواری نمود که در آینده نزدیک این مشکل حل خواهد شد و کامیونها مانند قبل در جاده ها تردد می کنند.

وی با بیان اینکه لاستیک های مرغوبی به کامیونهاتعلق می گیرد اظهار داشت: این لاستیکهای چینی از نوع مرغوب هست که راننده با تحویل بارنامه، آن را تحویل می گیرد. باقر جوان قیمت یک جفت لاستیک خودرو کامیون را 2 میلیون و 100 هزار تومان دانست.

درصدد حل مشکل رانندگان هستیم

ستار هاشمی معاون حمل و نقل و پایانههای هرمزگان با بیان اینکه پایانه بار بندرعباس به عنوان مهمترین پایانه کشور دیربازی است که کانون توجه اکثر فعالان بخش حمل و نقل از قبیل راننده، شرکت و صاحبین کالا بوده است افزود: مشکلی در پایانه بار نداریم و رانندگان در حال تردد هستند و از تورم و مشکل رانندگان باخبر و در صدد رفع این مشکلات هستیم. 

وی بیان داشت از دیرباز جاده های هرمزگان امن بوده است ولی مدتی قبل عده ای به نام تحصن کننده در مسیرهای استانهای همجوار قرار گرفتند و به کامیونهای عبوری خسارت وارد می کردند که با خبر شدم این جاده ها امنیت خود را باز یافته است. 

هاشمی افزود: حتی در این مدت، خودروهای راهداری را به استانهای دیگر فرستادیم و اقلام مورد نیاز مردم را با این خودروها تامین کردیم.

توزیع 4 هزار حلقه لاستیک در بین کامیونداران

 هادی جوادی رییس هیات مدیره شرکت حمل و نقل رضوان سر سبیل با بیان اینکه چیزی به عنوان اعتصاب متعلق در استان نداریم گفت: رانندگان بومی هم مانند همیشه پای کار هستند، حمل و نقل کشور در حال می چرخانند و جنگ روانی که در کشور ایجاد شده مانع از حضور کامیون داران دیگر در جاده ها شده است. 

این مقام مسوول تصریح کرد: گاهی از برخی بخشها شیطنتهایی انجام میشود که مربوط به رانندگان نیست و سعی دارند موضوع را با مقاصد دیگری سیاسی کنند. این موضوع نیز در این قالب است؛ وگرنه اعتراض صنفی آنها به گوش ما رسیده است و پیگیر رفع مشکل آنها هستیم. 

وی از توزیع 4 هزار حلقه لاستیک خودروهای کامیون در استان خبر داد و گفت: مقرر است 4 هزار حلقه لاستیک مرغوب نیز به ما تعلق گیرد که در بین کامیون داران توزیع کنیم. جوادی آسیب های گرانی را به همه قشر دانست و گفت: کامیون داران از همین قشر جامعه هست نباید راضی باشند که به همنوع خود ضرر برساند باید با حضورشان مانع از گرانی شوند.

مطالبات رانندگان کامیون

در گفت و گو با رانندگان، اکثرشان از این وضعیت گرانی می نالیدند و امیدوار بودند در آینده نزدیک مشکلات حل شود و اگرنه خودروها ی خود را می فروشند و به شغل دیگری روی می آورند البته مطالبات این افراد به چند دسته تقسیم می شود که بخشی از آنها زیرمجموعه اختیارات سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی، بخشی زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، برخی دیگر جزء اختیارات شورای اقتصاد و. است.

عمده ترین مشکلات صنف رانندگان خودروهای باری سنگین به موضوعات چون کرایه حمل، قیمت لوازم یدکی و لاستیک و روغن، بیمه راننده ها، جزء مشاغل سخت و زیان آور بودن، کمیسیون های نامتعارف شرکت های باربری، عدم نظارت بر پایانه های بار و ... به شمار می رود. در اینجا تدبیر مسوولان امر را می طلبد که در این مورد چاره ای بیابند تا این قشر که یکی از حلقه های مهم اقتصاد و حمل و نقل به شمار می روند متضرر نشوند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها