رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان خبرداد:

افزایش ۱۷ درصدی صادرات غیرنفتی از هرمزگان



صبح ساحل ، اقتصادی - رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان گفت: از ابتدای سال بیش از یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی از هرمزگان صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۷ درصد افزایش دارد.

خلیل قاسمی در دهمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی هرمزگان افزود: بیشترین کالا‌های صادراتی در بخش صنعت و معدن است که به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، هند چین و تایلند صادر شده است.به گفته وی ، هدف گذاری صادرات غیرنفتی هرمزگان امسال ۳ میلیارد دلار است.

وی گفت: تراز تجاری استان در حوزه صادرات و واردات مثبت است و بیشترین صادارت در بخش صنعت و معدن است.

استاندار هرمزگان نیز گفت: باید تا ۱۰ روز آینده زمینه فعال سازی گمرک بندر گوکسر شهرستان جاسک فراهم شود تا ملوانان این بندر بتوانند مبادلات تجاری داشته باشند.

فریدون همتی بر لزوم استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌ها و رایزن‌های بازرگانی کشورمان برای توسعه صادرات و تجارت خارجی هرمزگان با کشور‌های همسایه تاکید کرد.

وی  بیان داشت: استان هرمزگان از موقعیت قرار داشتن در کنار آب های خلیج فارس و دریای عمان برخوردار است و باید از این ظرفیت برای افزایش تجارت با کشورهای همسایه بهره برد.

وی ادامه داد: نیاز است برنامه ای جدی جهت هماهنگی با سفارتخانه های کشورمان و معرفی محصولات و فرصت های صادراتی استان هرمزگان داشته باشیم.

استاندار هرمزگان افزود: اتاق بازرگانی استان باید در این زمینه فعال تر عمل کند و انتظار داریم که نقش موثرتری در رونق صادرات و تجارت داشته باشد.

همتی خواستار نظارت بر اجرای طرح تجارت کالای ملوانی در هرمزگان شد و تصریح کرد: فعال سازی بنادر کوچک و گمرکات برای فعالیت مناسب ملوانان لنج های تجاری در هرمزگان باید تداوم داشته باشد.

وی گفت: زمینه فعال سازی گمرک بندر گوکسر در شهرستان جاسک به سرعت فراهم شود تا ملوانان این بندر نیز بتوانند مبادلات تجاری داشته باشند.

مدیرکل گمرک شهید رجایی نیز گفت:در هفت ماه گذشته بیش از ۶۷ میلیون کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات کشور صادر شده است که سهم گمرکات هرمزگان ۲۵ میلیون تن و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۷ میلیون دلار است.

علیرضا دشتانی افزود: صادرات گمرکات استان از نظر وزنی ۲ درصد وزنی و از نظر ارزش دلاری ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

ناظر گمرکات هرمزگان گفت: در این مدت همچنین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا وارد شده از گمرکات استان وارد کشور شده است که درآمد ریالی حاصل از محل حقوق ورودی کالا‌ها ۶ هزار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.

دشتانی افزود: عمده کالا‌های صادراتی روغن‌های معدنی، مواد قیری، موم‌های معدنی، مواد پلاستیکی، چدن، آهن و فولاد، سنگ فلز جوش، مس است که به کشور‌های امارات متحده عربی، چین، هند، عمان، و تایلند صادر شده است.

وی گفت: بیشتر کالا‌های وارداتی دیگ‌های بخار و آبگرم، ماشین آلات، وسایل مکانیکی و قطعات خودرو، روغن‌های معدنی دستگا ههای برقی، لوازم صوتی و تصویری، ماشین آلات راه سازی، خودرو و غلات است که از کشور‌های امارات متحده عربی، چین، کره جنوبی، هند و آلمان وارد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم گفت: کالا‌ها از بنادر با سرعت تخیله وبارگیری می‌شوند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

اله مراد عفیفی پور افزود: سرمایه گذاری در زمینه ساخت کانتینر‌های یخچال دار می‌تواند به رونق صادرات کمک کند.وی همچنین از ورود کشتی‌ها و شناور‌های خارجی به بنادر گزارشی ارئه کرد.

مدیرکل استاندارد هرمزگان هم گفت:صادر کننده‌های نمونه نیازی به گواهی مجدد برای صادارت از اداره کل استاندارد ندارند.عیسی باقرزاده افزود: استاندارد کالا‌های مشمول قوانین صادارتی کنترل و رصد می‌شود.

وی گفت: تایید گواهی انطباق استاندارد کالا برای صادرات از سوی شرکت‌های بازرسی بین المللی تایید صلاحیت شده مورد تایید است.

در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی ارزش گذار‌ی کالا از گمرکات، توجیه تجار برای بازگشت ارز حاصل از صادارت غیرنفتی به چرخه اقتصاد کشور، مشکلات واحد‌های صادر کننده قیر با گمرکات درخصوص ارزش گذاری کالا بررسی و گزارشی از پرداخت تسهیلات بانک‌های عامل به واحد‌های تولیدی برای رونق صادارت غیرنفتی گزاشی ارائه شد.

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها