عوارض ناچیز مردم کجا صرف می شود



صبح ساحل، اقتصادی _ یکی از مدیران تازه منصوب شده در شهرداری بندرعباس میزان درآمد شهرداری برای انجام پروژه های عظیم شهری را ناکافی شمرده و از ضرورت جذب سرمایه بخش خصوصی برای این منظور سخن گفته است.با توجه به اینکه موضوع مورداشاره ایشان یعنی بودجه و هزینه های شهرداری همواره یکی از مهمترین موضوعات موردمناقشه بین کارشناسان بیرون شهرداری و مردم از یک سو ومقامات شهرداری از سوی دیگر بوده است ذکر مواردی چند را ناگزیر ساخته است. در دنیای مدرن هر نهاد یا ارگانی که مقوله ای به نام جذب سرمایه گذاری را برای تقویت سیستم خود در نظر می گیرد، طبیعتا پیش از آن خود را برای رعایت پیش فرضهای چنین مقوله ای آماده کرده است. اصولا ورود سرمایه و بخش خصوصی دردنیای مدرن با شفاف سازی اطلاعاتی در حوزه های مالی و اداری و اجرایی همزاد و همراه بوده است. به عبارت دیگر سرمایه در جایی می رود که ساختار اجرایی اولا از مکانیزم مشخص وثابتی برای اجرای امور و جذب سرمایه برخوردار باشد و ثانیا نحوه عملکرد مالی آن از شفافیت کامل برای ارزیابی کسانی که مایل به همکاری هستند برخوردارباشد.

 این شفاف سازی در مورد شهرداری بندرعباس می تواندازارائه اطلاعات کامل طرح جامع شهر(که ظاهرا شهربه این بزرگی همچنان فاقدآن است و فوایدی هم نصیب بسیاری کرده است)  به طوری که امکان استفاده از اطلاعات مربوط به طرح های توسعه و اراضی در حال پیشرفت برای همه شهروندان فراهم شود و از انحصار عده ای خاص بیرون بیاید ،تا نحوه ورود درآمد وهزینه کرد آن و نحوه انتصاب مدیریت ها و کلیه امور اجرایی و عمرانی و مالی شهرداری را در بربگیرد.

حال در شرایطی که شهرداری بندرعباس بیشترین بخش بودجه اش صرف امورجاری می شود اما کمترین خدمات رسانی صورت نمی گیرد زمانی که هیچ گونه گزارش عملکرد روشن و دقیقی از نحوه تیمداری شهرداری به مردم گزارش نمی شود و حتی انتصابات مقامات در شهرداری تحت تاثیرفشارهاوجریانات بیرون از سیستم قراردارد، طرح چنین موضوعی با چه فرض و نیتی صورت می گیرد؟ آيا با واقعیت امروز شهرداری هیچ انطباق دارد؟

در حالی که شهرداری بندرعباس با سابقه طولانی هنوز موفق به استفاده از مدیران از درون مجموعه اش نیست و مدیران عمدتا از خارج از سیستم به آن وارد وعمرمدیریتی آنها هم کوتاه چه انتظاری برای تحقق چنین هدف متعالی ای وجود دارد؟ نکته قابل توجه دیگر در اظهارات این مقام آنجاست که می گوید عوارض پرداختی ناچیز مردم کفاف هزینه پروژه ها رانمی دهد. اولا مردم بسیار مایلند که بدانند این عوارض ناچیز چه مبلغی است و صرف کدام امور می شود که آنها همچنان از کمترین خدمات رسانی در محلات و معابرشان محرومند، ثانیا پرسش مهمتر اینست که چه شخص ویا اشخاصی با تعیین محدوده شهر تا اسکله باهنر و خارج کردن صنایع و بنادر مهم از محدوده شهر بندرعباس موافقت کردند که امروز به جای دریافت عوارضی که به این شهر تحمیل می کنند مردم باید با تبعات کمبود درآمد شهرداری مواجه شوند.

تا همین امروز چندبار گزارش دقیق بودجه شهرداری و میزان درآمد و نحوه هزینه جاری و عمرانی و ....مستقیما به مردم گزارش شده است که بتواند اعتماد مردم برای مشارکت بیشتر را جلب کند به علاوه سیستمی که سالهاست ناکارآمدی آن برهمه روشن شده و بارها مدیران و سایرمقامات از سالهای دور و نزدیک بر ضرورت اصلاح ساختار شهرداری تاکید کرده اند تا چه حد به اصلاح و کارآمدی نزدیک شده است که بتواند با جذب درآمد بیشتر خدمات بیشتر را تضمین کند؟

کدام سیستم و نظامی را در دنیای امروز سراغ دارید که بدون تعریف مکانیزم مشخص و شفاف در جذب سرمایه موفق شده باشند به ویژه زمانی که تمام موافقت ها به تنها به نظر عالی ترین مقام وابسته است و نه مکانیزمی که تعریف شده باشد.

در فضایی که نام شهرداری با استفاده از رانت گره خورده، فروش اموال عمومی مردم بدون گزارش به مردم صورت می گیرد و شایعات مربوط به تخلف و رشوه پایان ناپذیراست ،چه دلیلی برای پرداخت عوارض بیشتر وجود دارد؟اصلا کدام منطقی می تواند آنرا توجیه کند.

فهرست بلندبالایی که از رفتارهای با شائبه غیرقانونی بودن از شهرداری برمی خیزد هیچ نتیجه ای جز این را حاصل نمی کند که راه توسعه شهربندرعباس قبل از آنکه افزایش بودجه و درآمد باشد، شفاف سازی اطلاعاتی و اصلاح ساختاراست.

در نخستین گام برای تحقق چنین هدفی از همین امروز کلیه اطلاعات مربوط به اراضی شهری و طرح های توسعه شهر، با کلیه مشخصات و ویژگی های آن بلافاصله روی سایت شهرداری بندرعباس قرارگیرد و به این ترتیب امکان بهره برداری از این اطلاعات برای کلیه شهروندان به یکسان فراهم شود. هرگاه این اتفاق رخ دهد دیگر هیچ رانت خواری  قادرنخواهد بود به دلیل اطلاع از قرارگرفتن ملکی در کنار خیابان اصلی در طرحهای آینده شهرداری،مالک را به قصد فریب به فروش به نرخ پایین ترغیب کند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها