امیرحسین رستمی: عدالت در بازیگری مثل دیوار برلین ریخته است



صبح ساحل، فرهنگی _ امیرحسین رستمی که این روزها او را در سریال «دختران حوا» می‌بینیم، درباره‌ی این سریال اظهار کرد: اگر شخصیت‌های «دختران حوا» کاستی دارد، دلیل دارد؛ یکی از علت‌های آن اجباری است که باید یک قصه را در 30 الی 40 قسمت تعریف و تحویل داد که این یک معضل است.

 

او اظهار کرد: دست کارگردان و نویسنده نیست، بلکه جاهایی ممیزی‌هایی وجود دارد که نه در اختیار بازیگر، نه نویسنده و نه کارگردان است و ضربه‌هایی هم که به کاراکترها می‌خورد، زیاد است.

 

 می‌خواستم کار متفاوتی انجام دهم

 

امیرحسین رستمی، بازیگر نقش (دکتر سامان آزاد) در سریال «دختران حوا» از حضورش در این سریال گفت: پس از آخرین کاری که با حسین سهیلی‌زاده داشتم، او فکر کرد که من می‌خواهم کار متفاوتی انجام دهم. در نتیجه مرا دعوت به کار کرد و انتخاب نقش را نیز بر عهده‌ی خودم گذاشت که هر نقشی که دوست دارم انتخاب کنم. قصه یک قصه‌ی کلی و در حد سیناپس بود و من تصمیم گرفتم نقش سامان آزاد را بازی کنم.رستمی در ادامه درباره شخصیت‌پردازی‌های این سریال توضیح داد: در یک سریال 30 الی 40 قسمتی، اگر بخواهیم روی هر کاراکتری وقت بگذاریم و مانور دهیم، امکان آن وجود ندارد و شاید حدود 100 الی 150 قسمت لازم داشته باشیم. در حال حاضر سریال‌های آن‌ور را که نگاه می‌کنید، می‌بینید که هیچ کدام کمتر از 100 قسمت نیستند ولی متاسفانه ما باید سریال را در 40، 26، 13 قسمت تمام کنیم و این باب شده است. در نتیجه همه این مسایل باعث می‌شود که نتوانیم خیلی روی کاراکترها مانور نشان دهیم.

 

 به دلیل ممیزی‌ نقش امیرحسین رستمی در جاهایی حذف شد

 

این بازیگر ادامه داد: متاسفانه به دلیل ممیزی‌هایی که بوده است، نقشم در جاهایی حذف شده است. از این جهت که کسی در گذشته‌ی این آدم‌ بوده است و به آن نرسیده است، در نتیجه این را باید به خاطر مسایل ممیزی‌اش همسرش کنیم. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که یک پزشک از یک طبقه‌ای می‌آید که دو همسر اختیار نمی‌کند.ممکن است در طبقه‌ی دیگر این تفکر وجود داشته باشد و چندهمسری امری عادی برایش باشد ولی برای طبقه پزشک اینگونه نیست. اما متاسفانه به خاطر ممیزی، می‌گویند نباید مثلث عشقی و یا مربع عشقی وجود داشته باشد. در این زمینه دست و بال نویسندگان و کارگردانان را می‌بندند که چیزهایی که ممکن است گره‌های قصه و درام باشد از بین می‌رود.

 

 بعضی وقت‌ها ما خودمان می‌خواهیم یک کار خنثی پخش شود

 

این بازیگر درباره تکراری بودن قصه سریال «دختران حوا» و نوع پرداخت آن، توضیح داد: اولا درباره‌ی عشق هر لحظه می‌توان فیلم و سریال ساخت؛ مگر تعداد گونه‌هایی که می‌توان در مورد آن قصه تعریف کرد در عالم چقدر است؟ بالای 100 عدد هم نیست؛ البته این سریال بیش از اینها می‌توانست متفاوت‌تر باشد. بعضی وقت‌ها ما خودمان هم اصلا نمی‌خواهیم این اتفاق بیفتد و می‌گوییم اگر یک کار خنثی پخش شود، بهتر از کاری است که خیلی جذاب باشد.

 

 در این شرایط قصه تعریف کردن بسیار هنر می‌خواهد

 

او خاطرنشان کرد: پای قصه را از هر طرفی می‌گیرند که مبادا به جایی برنخورد. به بهزیستی برنخورد و یا مبادا به جامعه پزشکان بربخورد. یا اینکه اصلا آن قسمتی را که درباره‌ی مسایل تعداد همسر و عشق موازی و اینگونه مسایل است، باشد. واقعا در این شرایط قصه تعریف کردن بسیار هنر می‌خواهد. در این راستا نویسندگان ما موجودات عجیب و غریبی هستند و کارگردانان ما نیز بسیار هنرمندتر از کارگردانان فرنگی‌اند که در این شرایط می‌توانند قصه تعریف کنند.رستمی همچنین درباره‌ی حضور بازیگران با این شرایط سخت برای ایفای نقش، توضیح داد: بازیگران ما با وجود شرایطی که تا 12 قسمت قصه جلو رفته است و نقش‌شان را پذیرفته‌اند، مجبور می شوند این کاراکتر را به دلیل ممیزی‌ها فراموش کنند و یک جور دیگری آن را بازی کنند. در نتیجه با وجود همه‌ی این شرایط متوجه می‌شوید که نویسندگان، کارگردانان ما چگونه قصه را تعریف می‌کنند و می‌سازند.

 

 در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خط قرمزها را می‌دانیم

 

این بازیگر در ادامه خاطرنشان کرد: همه‌ی این مسایل به اضافه‌ی حساسیت‌های بی‌جا باعث می‌شود قصه ناقص شود، اما ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که خط قرمزها را می‌دانیم و کودک نیستیم و متوجهیم. از طرفی نیز حسین سهیلی‌زاده سال‌هاست پرتماشاترین قصه‌های تلویزیون را می‌سازد. این سریال به گونه‌ای پیش رفت که خود آقای سهیلی‌زاده نسبت به سریال‌های قبلی‌اش از جمله «ترانه مادری»، «فاصله‌ها» و «دلنوازان» حس کرد حساسیت‌ها بر روی قصه بیشتر است. با وجود این شرایط ما دو حالت داریم یا نباید کار کنیم و یا باید با این شرایط کنار بیاییم.رستمی همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ی منتقدان تلویزیون اظهار کرد: من فکر می‌کنم 10 الی 15 منتقد تحصیل کرده واقعی نداشته باشیم. متاسفانه برخی‌ها بدون علت قضاوت‌هایی را مطرح می‌کنند که به عنوان مثال امیرحسین رستمی در دو سریال به طور همزمان بازی کرده است، در حالی که مساله پخش در کنترل امیرحسین رستمی نیست. اینکه «دختران حوا» باید در آذر 90 پخش می‌شد و پخش آن به آذر 91 موکول شده است و این همزمان شده است با سریال «یک تکه زمین» که در آن ایفای نقش کرده بودم.

 

 بازی کردن بر اساس شایستگی است

 

او با بیان اینکه متاسفانه عدالت در عرصه‌ی بازیگری عین دیوار برلین ریخته است، افزود: بازی کردن بر اساس شایستگی است و بر اساس عدالت نیست؛ عین این است که بگوییم چرا آقای دکتر ماندگار در جراحی قلب آنقدر موفق است پس اجازه ندهیم جراحی کند تا دکترهای دیگر هم کار کنند و عدالت آن موقع است که رعایت می‌شود. متاسفانه این تفکر، تفکری است که فقط در کره شمالی وجود دارد.

 

 خیلی کم پیش می‌آید با یک قصه کامل سریال را کلید بزنیم

 

او در ادامه همچنبن به نقش خود و به مشکل فیلمنامه‌ی ناقص در همه سریال‌ها نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که نه فقط برای سریال «دختران حوا» بلکه در بقیه‌ی سریال‌ها هم شاهد هستیم، این است که خیلی کم پیش می‌آید با یک قصه‌ی کامل سریال را کلید بزنیم. تلویزیون زمانی که می‌داند احتیاج به سریال دارد چرا این برنامه‌ریزی سال قبل آن انجام نمی‌شود که نویسندگان شروع به نوشتن قصه‌ها کنند. متاسفانه در حال حاضر هر کدام از این شبکه‌ها با دو، سه قسمت قصه آماده می‌خواهند برای عید سریال کلید بزنند. «دختران حوا» نیز با هشت قسمت کلید خورد اما زمانی کلید خورد که بازیگر نمی‌دانست قصه چگونه پیش خواهد رفت و ندانستن این که به کدام نقطه می‌رویم دست و بال بازیگر را محدود می‌کند.

 

 بیننده فکر می‌کند سامان سیاه است

 

این بازیگر ادامه داد: از نظر کلی می‌دانستم که نقش دکتر سامان همین است و با همین ویژگی‌هایی که دارد پیش می‌رود. با وجود اینکه کارمان یک ماه خوابید و باعث شد خیلی از داستانک‌هایمان را بیرون بریزیم و یکی از قسمت‌ها به خاطر ممیزی کنار گذاشته شد، باعث شد که بیننده کاملا نفهمد نقش سامان خاکستری است. بیننده فکر می‌کند سامان سیاه است، در حالی که سامان سیاه نیست.

 

او از طبقه‌ای است که با تلاش خود توانسته بود به درجه‌ای برسد که از نظر جامعه قابل قبول است و در گذشته نیز عشقی داشته است که به آن نرسیده است و پس از سال‌ها ازدواج کرده و زندگی می‌کند اما عشق قبلی‌اش دوباره به زندگی‌اش برمی‌گردد و او را بر سر دوراهی بین عشق گذشته و حال می‌گذارد.

 

 چرا هر دو همسرم چشمانشان رنگی است؟!

 

رستمی درباره علت اینکه چرا هر دو همسرش چشمانشان رنگی است؟ گفت: علت اینکه سامان آزاد همسر جدیدش را با چشمانی رنگی انتخاب کرده است که دوست دارد شبیه عشق گذشته‌اش باشد.

 

 رد نمی‌کنم که فیلمنامه ضعف دارد

 

این بازیگر همچنین با اشاره به اینکه رد نمی‌کند که فیلمنامه ضعف دارد، خاطرنشان کرد: می‌گویند این قصه می‌توانست پرکشش‌تر از این باشد. اما به دلایلی نتوانستیم آن را پرکشش کنیم هر چند که در حال حاضر به اندازه‌ی کافی کشش دارد.

 

 فیلم‌نامه‌ها معمولا ناقص به بازیگر سپرده می‌شوند

 

او با انتقاد از اینکه فیلم‌نامه‌ها معمولا ناقص به بازیگر سپرده می‌شوند،‌ گفت: شما یک سریال 45 قسمتی را برای من معرفی کنید که فیلمنامه‌ی آن آماده باشد. نه کارهای تاریخی نه طنز و نه ملودرام هیچکدام آماده نبودند و همه در دقیقه‌ی 94 یعنی وقت اضافه ساخته می‌شوند.وی همچنین به «نون و ریحون» فرزاد موتمن اشاره کرد که با سه قسمت کلید خورده است و خاطرنشان کرد: تنها سریالی که فیلمنامه کامل داشت و خیلی هم برای ما عجیب بود «وضعیت سفید» بود.

 

«دختران حوا» را نیز با هشت قسمت کلید زدیم اما مطمئن نبودیم که کاراکترها از یک نقطه مشخص به کجا خواهند رفت. من هنوز نمی‌دانستم که قرار است در انتها چه کار کنم. همه این مسایل در کنترل بازیگر نیست و بازیگر از نظر من در این زمینه ضعیف‌ترین عنصر گروه است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها