نیازمندان:

چشم انتظار دستان سخاوتمند هرمزگانی‌ها



 

 در آستانه سال نو و شب عید که هزاران نیازمند چشم انتظار کمک های ما هستند، نیاز است برای کمک به این قشر همه در جشن نیکوکاری امسال که با شعار سراسری «عیدی برای همه» است، سهیم باشیم.

به گزارش ایرنا، کمک به نیازمندان به طور قطع اجر و پاداش بزرگی نزد خداوند دارند و بی تردید شادی و رضایت فقیران و تنگدستان، رضایت خداوند و وسعت رزق و روزی را بدنبال دارد.

14 تا 21 اسفند ماه هر سال به عنوان هفته احسان و نیکوکاری نام گرفته که فرصتی مناسب برای دستگیری و دلجویی از محرومان و نیازمندان بویژه دانش آموزان است پس باییم شادی هایمان را تقسیم کنیم و همانطور که به فکر فرزندان خودمان هستیم این شب عیدی به یاد بچه های نیازمند نیز باشیم.

امداد رسانی و حمایت از افراد و خانواده های نیازمند با تاکید بر حفظ کیان خانواده و کرامت و عزت نفس آنان و شناسایی نیازمندان و کوشش در جهت رفع فقر آنان از اهداف نظام اسلامی بوده که ساماندهی آن برعهده کمیته امداد گذاشته شده است.

شناسایی نیازمندان و کوشش در جهت رفع فقر آنان، تکمیل و توسعه پوشش حمایتی زنان و کودکان بی سرپرست و یا با سرپرست ناتوان، سالمندان و از کار افتادگان نیازمند در سال های اخیر به عنوان اولویت نخست از مهم ترین سیاست های حاکم بر فعالیت این نهاد حمایتی در طول سال های انقلاب بوده است.

این نهاد در هرمزگان نیز همزمان با سراسر کشور هر ساله در روزهای پایانی سال و در آستانه سال نو، برای کمک به نیازمندان در هفته احسان و نیکوکاری اقدام به برپایی جشن نیکوکاری می کند که امسال این جشن با شعار عیدی برای همه برگزار می شود.

هم اکنون حدود 75 هزار خانوار نیازمند زیر چترحمایتی کمیته امداد هرمزگان هستند که 60 درصد از این افراد را زنان سرپرست خانوار شامل می شود و می طلبد در آستانه سال نو همه با هم در شادی این قشر سهیم باشیم.

 برپایی 1446 پایگاه در جشن نیکوکاری هرمزگان 

معاون مشارکت ‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان دراین زمینه گفت: همزمان با فرا رسیدن جشن نیکوکاری یکهزار و 446 پایگاه در معابر، مساجد، اصناف، مراکز نیکوکاری و مصلی های نمازجمعه این استان برای جمع آوری کمک های مردمی برپا می شود.

مهرداد تاجیک در گفت و گو با ایرنا افزود: این پایگاه ها شامل 164 پایگاه ثابت و سیار، 148 پایگاه در مساجد، 37 پایگاه در مراکز نیکوکاری، 146 پایگاه روستایی و بسیج و 951 پایگاه در مدارس هرمزگان است.

وی بیان داشت: جشن نیکوکاری در هرمزگان روز چهارشنبه پانزدهم اسفند ویژه مدارس، روز پنجشنبه در پایگاه‌های اصلی تعیین‌ شده و دفترهای کمیته امداد و روز جمعه هفدهم اسفندماه در میعادگاه‌های نماز جمعه برگزار می ‌شود.

این مسوول گفت: خیران می ‌توانند کمک‌های نقدی را از طریق شماره‌ حساب 0111116060008 و یا شماره کارت مجازی 6037991899960169 بانک ملی، تلفن گویای 3288 و یا استفاده از اپلیکیشن ناب با ارسال عدد 100 به شماره 30007639 و دریافت لینک در سریع‌ترین زمان ممکن به دست نیازمندان برسانند.

 خدمات دهی 35 مرکز نیکوکاری به نیازمندان 

معاون توسعه مشارکت ‌های مردمی کمیته امداد هرمزگان یاد آورشد: مراکز نیکوکاری از سال 92 با حمایت این نهاد و هیات‌ امنای مساجد و معتمدان محلی به ‌صورت محله محور آغاز به کار کردند و هم اکنون 35 مرکز نیکوکاری به نیازمندان سطح استان خدمات رسانی می کنند.

تاجیک تصریح کرد: مراکز نیکوکاری به 175 هزار نیازمند واقعی شناسایی شده در محلات هرمزگان خدمات خداپسندانه درعرصه های مختلف بهداشتی، درمانی، رفاهی، آموزشی، تجهیزاتی و معیشتی ارایه می دهند.وی بیان داشت: تمامی کمک‌های پرداختی خیران به مراکز نیکوکاری توسط خود مردم به‌ عنوان اعضای معتمد محله جمع ‌آوری و با حفظ عزت ‌نفس و کرامت آن‌ ها بین نیازمندان توزیع می‌ شود.

تاجیگ گفت: مراکز نیکوکاری پل ارتباطی بین نیازمندان و خیران هستند که با هدف گسترش ارتباط بین مردم و شناسایی خیران و نیازمندان واقعی در محلات و همچنین نهادینه سازی فرهنگ احسان و نیکوکاری به ارائه خدمات به نیازمندان می ‌پردازند.

 توسعه مراکز نیکوکاری

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: ترویج و توسعه مراکز نیکوکاری مردم ‌نهاد در استان گامی مثبت در جهت تحقق افزایش مشارکت‌ ها و رسیدگی به امور نیازمندان است و کاری که این مراکز انجام می دهند به ‌مراتب پرثمر از کمیته امداد استان با نیرو و بضاعت کم است.

علی الهیاری  افزود: فقر امروز جامعه پیچیدگی بیشتری نسبت به فقر در دهه 60 دارد و اگر فقر و اختلاف و شکاف طبقاتی در جامعه کنترل و ریشه ‌کن نشود، تبدیل به بحرانی اجتماعی خواهد شد که امنیت جامعه را دست‌مایه خود قرار خواهد داد.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان اظهارداشت: فقر در جامعه امروز برخلاف فقر در دهه 60، بیشتر متوجه زنان است و هم اکنون 60 درصد جامعه هدف این نهاد نیز زنان سرپرست خانوار که یا همسرشان فوت‌شده و یا طلاق گرفته‌اند، تشکیل می ‌دهد که نشانگر افزایش فقر زنان بوده و پدیده‌ای خطرناک است.الهیاری گفت: در شرایط کنونی باید نسبت به دغدغه مند سازی مردم تلاش کرد و از آنان خواست در امور خیر مشارکت داشته باشند و در شرایط جنگ اقتصادی امور نیکوکاری را توسعه دهند.

  هرمزگان در ردیف پنج استان فقر مطلق

براساس آمار اداره کل کمیته امداد هرمزگان، هرمزگان جزو پنج استان دارای بیشترین آمار فقر مطلق است که این آمار بیشتر در مناطق شرقی از جمله شهرستان های بشاگرد، جاسک، رودان و میناب متمرکز شده است و 60 درصد از مددجویان زیر پوشش این نهاد شامل 42 هزار و 124 خانوار در مناطق محروم و کمتر برخوردار با ضریب محرومیت بالا هستند.

هرمزگان که از نظر سرانه درآمدی جزو پنج استان برتر کشور شناخته شده است اما از طرفی دیگر براساس آمارهای موجود جزو پنج استان دارای بیشترین آمار فقر مطلق است که این امر نشان از اختلاف طبقاتی بین هم استانی ها است.

در نهایت باید گفت که برای رفع محرومیت و فقر زدایی در هرمزگان نیاز به 25 هزار میلیارد ریال اعتبار است که مبلغ 20 هزار میلیارد ریال بودجه دولتی و 5 هزار میلیارد ریال بودجه مشارکتی می طلبد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها