خاطره تلخ حضور در هرمزگان



 صبح ساحل، حوادث _ درحالیکه به تازگی سالگرد حادثه تلخ غرق شدن 17گردشگر را پشت سرگذاشتیم و هنوز نتیجه رسیدگی به آن پرونده معلوم نیست به چه علتی اعلام نشده است حادثه واژگون شدن اتوبوس حامل گردشگران اصفهانی سابقه دیگری در شرایط نامطلوب میزبانی هرمزگان به جای گذاشت.

 

درآستانه تعطیلات چندروزه ای که بنابه رسم چندین ساله مردم نقاط دیگر هوای مطبوع این روزهای هرمزگان وقشم را برای ساعاتی تفریح و گردش انتخاب می کنند بازهم حادثه ای دیگر نام قشم و هرمزگان را برای عده ای با خاطره ای تلخ گره زد.

 

درحالیکه به تازگی سالگرد حادثه تلخ غرق شدن 17گردشگر را پشت سرگذاشتیم و هنوز نتیجه رسیدگی به آن پرونده معلوم نیست به چه علتی اعلام نشده است حادثه واژگون شدن اتوبوس حامل گردشگران اصفهانی سابقه دیگری در شرایط نامطلوب میزبانی هرمزگان به جای گذاشت.

 

حادثه 5شنبه شب، در راه بازگشت مسافران از قشم که از مسیربندرپهل به بندرعباس می آمدند روی داد. همان موقع بسیاری ازهرمزگانی هایی که درهمان مسیردر تردد بودند گفتند که این مسیری که راننده درآن تردد می کرده از سوی راه وترابری به تازگی به عنوان مسیرفرعی درنظرگرفته شده اما راننده که به منطقه آشنایی نداشته از این موضوع مطلع نبوده . حال اینکه اصولا همه می دانند جاده ای همچون بندرپهل در این ایام مسیری پرتردد برای گرد شگران استانهای دیگر است باید بپرسیم چه ارگانی مسئول نصب علائم راهنمایی رانندگی برای هشدار به رانندگان است.

 

در شرایطی که تقریبا  درتمام گزارشهای منابع خبری نبود روشنایی کافی یکی از مشکلات رفت و آمد در این مسیرذکر شده معلوم نیست بر چه اساس و با چه هدفی  در گزارش خبرگزاری رسمی دولت در نخستین ساعات بعد از حادثه به نقل از فرمانده پلیس راه ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه علت واژگونی اتوبوس اعلام شده بدون آنکه بگویند چه اتفاقی رخ داده که لازم باشد او در کنترل وسیله نقلیه مهارت به کار ببرد. آیا همین پلیس راه نباید در خصوص نبود علائم راهنمایی و رانندگی و یا روشنایی احساس مسئولیت کند؟ در شرایطی که خوشبختانه رئیس کمیته حمل ونقل مجلس از محل حادثه بازدید کرده و نبود روشنایی و علائم راهنمایی ورانندگی را علاوه برعامل انسانی علت بروزاین حادثه ذکر کرده ، حذف اینگونه اطلاعات و عدم اشاره مسئولان و برخی خبرگزاری ها در این باره نشان دهنده چه چیز می تواند باشد به غیر ازاینکه همیشه این اشخاص حقیقی اند که بی هیچ پناهی نخستین هدف حملات و انتقادات و اتهامات قرارمی گیرند. چه مقصرباشند یا نباشند همواره اولین انگشت اتهام که هیچ تبعاتی هم ندارد به سوی افراد است اما دریغ از آنکه بعداز گذشت سالیان از حادثه نام دستگاه مسئول و مقام مقصراعلام وآن شخص یا مقام عالی دستگاه مربوط از کاربرکنار شود. نه برای اینکه دیگر مسئولیتی نداشته باشد بلکه برای اینکه یکی از حداقل جرایم چنین سهل انگاری ای سلب مسئولیت از اوست ، به این دلیل که آن کوتاهی که به مرگ عده ای منجر شده نشان دهنده عدم صلاحیت داشتن آن فرد برای ادامه مسئولیت در سمت اش بوده است.برای اینکه مشخص شد هرکس که در مسئولیتش کوتاهی می کند تاوانی پرداخت می کند.

 

نکته دیگری که در این حادثه قابل توجه است میزان آمادگی استان هرمزگان در پذیرایی از میهمانان است که اتفاقا بارها از سوی مسئولان برآن تاکیدشده است. اما آمادگی ای که مسئولان اعلام می کنند چیست؟در کجا دیده می شود ؟نشانه ها و شاخص های آن چیست؟ هرمنطقه ای که در همه ایام یا در بخشی از ایام سال پذیرای گردشگرمی شود طبق سنجش استقبا از مکانهایی که موردتوجه گردشگران است آن مناطق را بیش از سایر مناطق از لحاظ شاخص های مربوط به سلامت ایمنی و اسکان آماده می کند.

 

مسائل مربوط به اسکان که معمولا شامل سرویس های بهداشتی و چادر و اماکن دیگر مانند هتل ها ومسافرخانه هاست تقریبا مشخص و ملموس تراز موارد دیگر است. اما بخش مهمتر مربوط به تامین سلامت و امنیت ازجمله امنیت تردد در تمام مسیرهای هوایی دریایی یا زمینی است. ازجمله نقاطی که همچون بندرپهل مورد استقبال ویژه مسافران قشم است بی شک یکی از نقاط هدف اصلی در آمادگی برای پذیرایی مدنظر قرار می گیرد. بنابراین کمبود و یا فقدان روشنایی و علائم راهنمایی و سایر مواردی که احتمال بروزحوادثی در مسیری که مسیرپرتردد برای دسترسی به جزیره قشم است را بالامی برد می تواند شاخص مهمی برای سنجش نوع آمادگی ومیزان این آمادگی باشد. از سوی دیگرازآنجا که مناطق با ظرفیت بالای جذب گردشگر به منظور تامین وسایل رفاه و امنیت و کاهش احتمال بروز خطربرای گردشگران علاوه برفراهم کردن زمینه حضور و تردد سالم افراد مقرراتی سخت گیرانه تر نسبت به سایرنقاط قلمرو اصلی وضع می کنند ،شاید وقت آن رسیده که منع تردد وسایل نقلیه بالاتر از سن خاص و یا ممانعت از تردد وسایل نقلیه با تعداد مسافر بیش از ظرفیت برای بندرعباس نیزوضع شود. باتوجه به اینکه گفته می شود ظرفیت اتوبوس گردشگران اصفهانی کمتر از تعداد 50 مسافری بوده که جابه جا می کرده ، یا چنان که درمورد اتوبوس های دریایی سابق بارها بروزحوادثی به دلیل تعداد بیش از ظرفیت مسافر را شاهدبوده ایم ، وقت آن است که نمایندگان مجلس به همراه مسئولان گامی در جهت اعمال ممنوعیت ها و مقرراتی سختگیرانه تر از سایرنقاط کشور اعمال و  آنرا به شرط اجرای متعهدانه و یکنواخت و بدون قید وشرط درسطح استان پیاده کنند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها