احتمال لغو ویزای اربعین / پرداخت ارز در داخل کشور




رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به تعیین تکلیف ارز اربعین، از احتمال لغو ویزای عراق در مقطع اربعین خبر داد و اجرای این طرح را به آمادگی و هماهنگی کشور عراق منوط دانست.
به گزارش صبح ساحل و به نقل از ایسنا، حسین ذوالفقاری در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ،  به برخی ابهام‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته برای اربعین ۹۸ اشاره کرد و گفت: این احتمال را درنظر بگیریم که در اربعین ویزای عراق لغو شود، باید آمادگی لازم را داشته باشیم که متناسب با آن، سفر را مدیریت کنیم، چرا که حتما جمعیت زیادی راهی مرزها می‌شوند.

شاید تا مرز ایران مشکل زیرساخت نداشته باشد اما از مرز عراق به بعد، مشکلاتی وجود دارد.وی افزود:‌ در حال حاضر ویزای عراق برای ایرانی‌ها رایگان است اما در مذاکرات اخیر، دولت عراق اعلام کرد در مقطع اربعین صدور هر یک از این ویزاها بالغ بر دو تا سه دلار هزینه دارد، برای همین ممکن است در اربعین ویزا لغو شود، پس ضرورت دارد ما طرح جایگزینی داشته باشیم تا سفر زائران را سامان‌دهی کنیم.

اگر مکانیزمی برای مدیریت سفر طراحی نشود، شاهد پراکندگی و ازدحام جمعیت در مرزها بویژه مهران خواهیم بود و چه بسا فاجعه‌ای مثل منا رخ دهد.رییس ستاد مرکزی اربعین هرچند لغو ویزای عراق را در مناسبت اربعین قطعی اعلام نکرد، اما الزام ثبت‌نام با گذرنامه برای متقاضیان اربعین را یکی از راهکارهای سامان‌دهی و مدیریت این سفر ذکر کرد. وی  افزود: شرایط امسال به گونه‌ای نیست که جمعیت متقاضی سفر معنوی اربعین پیش‌بینی شود، اما با توجه به امکانات، برای افزایش ظرفیت اسکان تا یک و نیم برابر سال گذشته، اقداماتی شده است.

معاون وزارت کشور گفت: سال گذشته بانک مرکزی با وجود مخالفت ستاد مرکزی اربعین و بدون اطلاع و هماهنگی، به پرداخت ارز در عراق اقدام کرد که مشکلاتی را به وجود آورد. به ناچار نامه‌ای به همه دستگاه‌های مرتبط با اربعین فرستاده شد که هیچ اقدامی خارج از برنامه‌های ستاد مرکزی و کمیته‌ها انجام نشود تا مشکلی پیش نیاید، در غیر این صورت ممکن است به دستگاه قضایی معرفی شوند.او ادامه داد: براساس قول بانک مرکزی قرار شد برای اربعین امسال، ارز مورد نیاز زائران در داخل کشور پرداخت شود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها