حیایی:«قحطی‌نور» را با پول دستمزدم در «قلاده‌های طلا» اجرا نمی‌کنم؛

ادعای کارگردانی ندارم



صبح ساحل، فرهنگی _ امین حیایی بازیگر سینما و تلویزیون ایران در آستانه‌ی اجرای کنسرت نمایش موزیکال «قحطی‌نور» تاکید کرد: این اثر هنری را با پول دستمزدم از «قلاده‌های طلا» اجرا نمی‌کنم.

به گزارش ایسنا، امین حیایی که قرار است از 3 اسفند ماه این کنسرت نمایشی را در تالار وحدت به صحنه ببرد در جمع اهالی رسانه حاضر شد و توضیحاتی درباره‌ی این اثر هنری ارائه کرد و در بخشی از این نشست به آواز خوانی هم پرداخت و درباره حمایت ارگان‌های خاص از اجرای این نمایش گفت: «خیلی از ارگان‌ها می‌خواستند از ما حمایت کنند اما همان فیلم «قلاده‌های طلا» که بازی کردم برای هفت پشتمان بس است.»

در آغاز این نشست امین حیایی از اهالی رسانه، عذرخواهی کرد که با 50 دقیقه تاخیر به برنامه آمده است و در حالی که آنها در حال ترک تالار وحدت بودند، خواست به این تالار برگردند و به آنها گفت: می‌خواستیم با گل و شیرینی خدمتتان برسیم و دست خالی نیاییم! در ادامه امین حیایی توضیحاتی درباره شکل گیری پروژه «قحطی نور» ارائه کرد و گفت: ذهنیت داستانی و نمایشنامه‌ای این پروژه برای 10 سال پیش است و داستان زمانی آغاز شد که من در زندگی‌ام دوران سیاهی داشتم، زمانی که نسبت به پرودگارمان شناختی نداشتم.او یادآور شد: در آن دوره شناخت درستی از پروردگار نداشتم و اگر هم داشتم همان ذهنیتی بود که از کودکی برایمان درست کرده بودند اما تجربه به من ثابت نکرده بود خدا چه شکلی است؟! و تصویر ذهنی‌ام از خداوند، شبیه کدخدا بود.

بازیگر فیلم «قلاده‌های طلا» متذکر شد: جزو جوانانی بودم که اعتقاد و ایمانمان کامل نبود بنابراین این نوع ناآگاهی‌های باعث می‌شد اسیر هوای نفس شویم اما در 22 سالگی بعد از فوت خواهرم بر اثر سرطان به خود آمدم و حس تنهایی و عذاب وجدان شدیدی در من شکل گرفت، فکر می‌کردم شاید این اتفاقات به دلیل اشتباهاتی است که داشته‌ام.حیایی متذکر شد: در آن بحران‌ها فقط امیدم به خدا بود و حس کردم باید با نفسم مبارزه کنم و حتی نتوانستم در فیلم «قرمز» فریدون جیرانی چون دچار بحران روحی شده بودم بازی کنم، اما خدا را شناختم و حس کردم دوربین خداوند همه جا دنبال من است و مثل یک استاد با چوب بالای سرم ایستاده است. حس کردم خداوند مرا به راه راست هدایت کرده و از آن زمان مسیر زندگی‌ام عوض شد.بازیگر فیلم‌های «اخراجی‌ها» ادامه داد: حس کردم دچار امتحانات الهی شده‌ام و خداوند هر بار از من می‌پرسید مرا بیشتر دوست داری یا کارت را؟ یا همسرت را ؟ و... و من همیشه می‌گفتم که البته شما را و همین بحران‌ها باعث شد عده‌ای این وضعیت مرا به گردن همسرم بیاندازند و او هم مرا رها کند. در این شرایط حس کردم دریچه‌ای از ادراک برایم باز شده و اندیشه‌های جهان بینی در ذهنم به وجود آمده وقتی ریشه‌یابی کردم دیدم مشکل اصلی بین خدا‌، انسان و اهریمن است و از همین جا است که مشکلات آغاز می‌شود.حیایی در این بخش از سخنانش ماجرای سجده نکردن اهریمن بر انسان را تعریف کرد و افزود: ما باید ثابت کنیم که انسان هستیم و مانند پیامبران می‌توانیم جلوی نفس خود بایستیم. دیدم حالا که من در جامعه الگو شده‌ام باید الگویم پیامبران باشند. داستان نمایشم هم همین است یعنی انسان می‌تواند اهریمن را به زانو درآورد.این بازیگر سینما در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره داستان نمایشش پرداخت و گفت: در این داستان دنبال پیامی از نور بودم. در همان زمان آناهیتا قنبری شعری را برای همسرم آماده کرد و دیدم که چقدر با داستان ما مرتبط است و آن را برای نمایشم انتخاب کردم.امین حیایی سپس به خواندن این شعر پرداخت اما چون قطعه‌ای از آن را فراموش کرده بود گفت: این شعر را با آواز می‌توانم بخوانم. بعد شروع کرد به آواز خواندن.

به اعتقاد او خداوند در این دنیا فقط یک ابوالبشر کم دارد که اهریمن را به زانو درآورد. امین حیایی اظهار امیدواری کرد: همه بشریت به رستگاری برسند.در ادامه نشست رسانه‌ای کنسرت نمایش «قحطی‌نور»، امین حیایی با بیان اینکه این نمایش را با هزینه شخصی خودش آماده اجرا می‌کند، افزود: 9 ماه با بودجه شخصی خودم این کار را به اینجا رساندم چون ما می‌خواهیم پیام صلح را به جهانیان برسانیم و امیدوارم با حمایت‌هایی که قول داده‌اند از ما انجام دهند، بتوانیم نمایش را در کشورهای مختلف به صحنه ببریم و پیام صلح را به همه جهان برسانیم. او با بیان اینکه این نمایش تشکری از خداوند است‌، اظهار داشت: هیچ توقع برگشت مالی ندارم، حاضرم همه زندگی‌ام را برای اجرای این اثر بگذارم.این بازیگر توضیحاتی درباره شیوه اجرایی‌اش داد و گفت: شیوه خاصی است و حس می‌کنم همه آن را دوست خواهند داشت چون این نمایش ضیافت خداوند است می‌خواستیم از انواع هنرها استفاده کنیم.حیایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که این نمایش اولین تجربه کارگردانی او در تئاتر به حساب می‌آید و چطور توانسته آن را در تالار وحدت به صحنه بیاورد‌، توضیح داد: این اتفاق از ابتدا برای خودم افتاد که توانستم شعر و داستانش را بگویم و تنها چیزی که داشتم ارتباطات خیلی قوی با هنرمندان حرفه‌ای بود، به هرحال این نمایش کار خداوند است و از همه جلوتر می‌افتد. به ویژه در زمانی که نیاز جامعه ماست چون خیلی‌ها امروزه خداوند را فراموش کرده‌اند و من دیدم حتما باید این نمایش را اجرا کنیم.این بازیگر تلویزیون که پیش از این مذاکراتی برای اجرای نمایشش در برج میلاد انجام داده بود یاد آور شد: وقتی تالار وحدت را دیدم، متوجه شدم خیلی مناسب کار ماست و امکانات تالار به زیبایی نمایش ما کمک می‌کند. حیایی با بیان اینکه همیشه به دنبال بازی در فیلم‌های هنری و در عین حال گیشه‌ای بوده است افزود: معتقدم مردم باید کارهای ما را ببینند. در «قلاده‌های طلا» آن نقش را دوست داشتم، نقشی که برای من متفاوت بود و مثل بسیاری از بازیگران سینما به دنبال نقش‌های خاص هستم.وی تاکید کرد: ما فقط نقش‌ها را بازی می‌کنیم و خود را در سیاست‌ها دخالت نمی‌دهیم بلکه از بالا با کار هنریمان سعی می‌کنیم به سیاست کمک کنیم.او تاکید کرد: در اجرای این نمایش خداوند پشتیبانم بود و هیچ حمایت مالی نداشتم. من فقط از اسم و اعتبارم استفاده کردم و وقتی فرم کار را برای دوستان توضیح دادم خودشان پیشنهاد کردند این نمایش را در تالار وحدت اجرا کنم. می‌دانم شرایط کار در تالار وحدت برای کسانی که وجهه کاری مرا ندارند، خیلی سخت است.حیایی تاکید کرد: نه ادعای کارگردانی تئاتر دارم و نه می‌خواهم خودم را ثابت کنم. 22 سال است که دارم کار می‌کنم، خیلی از افراد محدودیت‌های ما را ندارند چون ما الگو هستیم.این بازیگر متذکر شد: با پول «قلاده‌های طلا» نمایشم را آماده نکرده‌ام، دستمزد من در آن فیلم صد میلیون تومان بود که آن را خرج زندگی‌ام کردم. من فقط بازیگر آن فیلم بودم، آن فیلم نویسنده و کارگردان داشت اگر اعتراضی هست متوجه آنهاست.

وی با اشاره به اینکه نمایشش را با هزینه شخصی آماده اجرا می‌کند خاطرنشان کرد: خیلی از بچه‌های گروه دستمزد نگرفته‌اند، ما اسپانسر نداریم و من پس‌انداز زندگی‌ام را وسط گذاشته‌ام تا به مردم کمک کنیم تا اگردنیا را سیاه می‌بینند نور امید و نور الهی در دلشان بیفتد.کارگردان نمایش «قحطی نور» در پاسخ به این پرسش که نمایشش با حمایت‌های وزیر ارشاد آماده اجرا می‌شود‌، گفت: تنها حمایتی که کردند، این بود که سالن را در اختیارمان گذاشتند که البته باید اجاره‌اش را بدهیم و در وهله بعد مجوزمان را صادر کردند. من روی هوا جلو آمدم و فقط دلم به خدا گرم بود که می‌دانستم کار خودش است و روی زمین نمی‌ماند، البته دست چک‌ام دیگر تمام شده است و شاید به زودی مرا در زندان ببینید و برایم کمپوت بیاورید.حیایی درباره قیمت بلیت این کنسرت نمایشی گفت: قیمت بلیت‌مان بین 25 تا 50 هزار تومان است چون می‌خواستیم طوری باشد که همه بیایند و نمایش ما را ببینند مخصوصا آنهایی که آرامش ندارند و از خدا دور شده‌اند.به اعتقاد او؛ این قیمت پایین‌ترین قیمتی بود که برای ما در نظر گرفتند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها