بازدید مشاور رییس جمهور از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق قشم



مرتضی بانک، مشاور رئیس جمهور، در ادامه سفر یک روزه خود به قشم از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق قشم بازدید کرد.

 

نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی انرژی گستر قشم هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیش بینی می شود تا دهه فجر امسال، ۳۴۰ مگاوات آن وارد مدار شده و قشم را از واردات برق بی نیاز کند.

نیاز برق قشم بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ مگاوات برآورد شده که هم اینک از سرزمین اصلی تامین می شود، افزود: این طرح گام مهمی در رفع نیاز انرژی برق جزیره است.

 

سرمایه گذاری مجموع ۲ طرح تولید برق و آب ۱۰۰ درصد داخلی است و برای احداث این نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی و آبشیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی، ۳۸۶ میلیون یورو هزینه می‌شود.

تا کنون ۲ نیروگاه ۱۷۰ مگاواتی ساخت گروه مپنا در محل نصب شده و هم‌اینک عملیات اجرای خط انتقال گاز ۱۶ اینچ به طول چهار کیلومتر در حال انجام است.

 

طرح تولید آب شیرین به منظور تامین آب مورد نیاز جزیره قشم، مجموعه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین نیازهای کشاورزی قشم در منطقه مرکزی جزیره تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

این نیروگاه از گاز طبیعی که از پالایشگاه گورزین تامین می شود، استفاده خواهد کرد که در حال تکمیل خط می باشد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

 

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده‌است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها