گیاهان دارویی؛ اشتغالزایی و کارافرینی در روستا



به گزارش صبح ساحل ،سالانه بیش از 200تن انواع گیاهان دارویی از رویشگاه‌های طبیعی و مزارع هرمزگان برداشت می‌شودکه مهمترین گیاهان دارویی هرمزگان  آویشن ،حنا، ، آلوئه ورا، صبرزرد، مورخوش، مور تلخ، مرزنجوش، سپستان و چای ترش است که  برداشت و کشت آنها که میتوان اقتصاد روستاییان را متحول کند. گیاهانی که می توان از آنها به انواع طلای سبز نام برد  و افراد زیادی در روستا‌های هرمزگان تنها منبع درآمدشان از این گیاهان است.


200تن گیاه دارویی در هرمزگان برداشت شد


رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از برداشت 200 تن گیاه دارویی شامل آویشن و آنغوزه در هزار هکتار از رویشگاه های این استان خبر داد.
امین ضیایی گفت : با توجه به بارندگی های خوب سال گذشته و انجام عملیات احیایی مراتع و مشارکت خوب مردم محلی در حفاظت از رویشگاهها ، در سال جاری رویشگاههای گیاهان دارویی بسیار غنی شد و بستری مناسب جهت احیا و توسعه عرصه‌های طبیعی گیاهان دارویی در استان هرمزگان به وجود آمد.
وی افزود : برداشت گیاهان دارویی در قالب 20 فقره قرارداد در شهرستان های میناب ، بندرعباس ، رودان ، حاجی آباد ، بشاگرد و بستک با ارزشی معادل 200 میلیارد ریال صورت گرفت .
ضیایی گفت : در سال گذشته با توجه به خشکسالی های پیش آمده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان هیچ گونه مجوزی جهت برداشت گیاهان دارویی صادر نکرد و از طریق انجام عملیات احیایی در سطح 200 هکتار ، قرق رویشگاه ها و همچنین مشارکت و همکاری جوامع محلی و مرتعداران بستری مناسب جهت تقویت رویشگاه ها و مراتع به وجود آمد .
برداشت گیاهان دارویی از طریق تشکیل تعاونی ها امکانپذیر است
رییس اداره بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود : بر اساس بند ب ماده 29 مبنی بر مشارکت مردم و بهره برداران در برداشت گیاهان دارویی امسال برداشت گیاهان دارویی از طریق تعاونی های فعال منابع طبیعی صورت گرفت و مردم محلی نیز می توانند برای کسب مجوز برداشت گیاهان دارویی از طریق تشکیل تعاونی اقدام نمایند.


وی افزود : برداشت و بهره برداری آویشن در مراتع هرمزگان منوط به انجام عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع می باشد که در سال جاری بهره برداران گیاهان دارویی در هرمزگان متعهد شده اند تا در 500 هکتار از مراتع عملیات احیای مراتع شامل ایجاد چاله های فلسی ، احداث هلالی آبگیر و بذرکاری انجام دهند.
آویشن و آنغوزه از جمله گونه‌های گیاهان دارویی هستند که در خارج از کشور خریدار دارند
گونه‌های پر مصرف دارویی و خوراکی هرمزگان آویشن، آنغوزه، گیشدر، بادام کوهی، بنه، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان می‌گوید: سالانه نزدیک به ۲ تن گیاهان دارویی بصورت خشک شده و بدون فرآوری به خارج از کشور صادر می‌شود .
عدم وجود کارخانه فراوری گیاهان دارویی و نبود صنایع بسته بندی از مهمترین مشکلات پیش روی گیاهان
مدیر کل منابع طبیعی هرمزگان می گوید:  شمار زیادی از این گیاهان نیز برای فرآوری به استان‌های مجاور در فارس و کرمان ارسال می‌شود.
به گفته ی ذاکری گیاهان دارویی برداشت شده پس از ارسال به استان‌های فارس، اصفهان و تهران فرآوری و بسته بندی می‌شود و به خارج از کشور صادرمی شود.
تعاونی‌های روستایی رونق گیاهان دارویی ترویج فرآوری، عرق گیری و اسانس گیری و ایجاد مراکز فروش تخصصی این گیاهان از جمله راهکار‌هایی برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی است.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان می‌گوید: صندوق حمایت از تعاونی‌های منابع طبیعی با افزایش ۵ برابری سرمایه از محل کمک‌های فنی استانداری آماده پرداخت تسهیلات بدون سود به تعاونی‌های فعال در این زمینه است.


هرمزگان بیش از  40 تعاونی روستایی فعال در زمینه منابع طبیعی دارد


با تسهیل موانع صادراتی و توسعه صنایع فرآوری در بخش گیاهان دارویی توسعه و سطح زیر کشت این گیاهان دو چندان می شود .
توسعه کاشت گیاهان دارویی علاوه بر ارزش افزوده بالای اقتصادی و گردش مالی کمک زیادی در رونق تعاونی‌های روستایی و تقویت منابع درامدی پایدار در روستا‌ها دارد .
هرمزگان ۲۵۰ هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی در نواحی خلیج فارس، دریای عمان و منطقه کوهستانی دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها