طرح آمادگاه ملخ به کشور ارائه شد



رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: باتوجه به اهمیت موضوع وافزایش آمادگی بیشتر برای تهدیدات بعدی، طرح توجیهی آمادگاه مبارزه با ملخ به سازمان حفظ نباتات کشور و تخصیص زمین مورد نیاز در استان در نوار ساحلی ارائه شد.

به گزارش صبح ساحل، علی باقرزاده همایی افزود: حفظ سلامت نیروهای درگیر مبارزه به جهت استفاده و در معرض قرارگرفتن مستقیم با سموم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لذا برگزاری دوره‌های آموزشی کنترل کیفیت سموم و ردیابی و مبارزه برای تمامی نیروهای درگیر انجام شده است.

وی ۳۱ تیرماه امسال را پایان مبارزه با ملخ صحرایی در دور نخست عنوان کرد وبیان داشت: در این مرحله ۳۵ میلیارد ریال اعتبار اولیه برای پیشگیری ومقابله با تهدیدات زیستی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی و حفظ نباتات قرار گرفت.

این مسوول اظهارداشت: همچنین ۱۰ میلیارد ریال نیز برای برنامه ریزی ردیابی و مبارزه با هجوم دسته‌های ملخ از محل اعتبارات استانی تامین شد و در اختیار اکیپ‌های ردیابی هرمزگان قرار گرفت.

وی گفت: در ادامه مبارزه نیز در ابتدای سالجاری درخواست ۵۰ میلیارد ریال اعتبار داشتیم که از طریق سازمان برنامه وبودجه محقق شد وتجهیزات جدید از این طریق تامین و تحویل اکیپ‌های مبارزه شد.

باقرزاده همایی یادآورشد: تامین ۱۴خودروی کمک دار برای نصب دستگاه  ULV و تامین ۳ فروند هواپیمای سمپاش برای انجام عملیات مبارزه نیز صورت گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین در این راستا با سپاه امام سجاد(ع) مکاتباتی صورت گرفت و درجهت حفظ سلامتی نیروهای درگیر مبارزه و ردیابی تجهیزات ضد شیمیایی به صورت امانی در اختیار جهاد کشاورزی قرار گرفت.
وی ادامه داد:  به دلیل حساسیت موضوع، اطلاع رسانی به موقع از سوی صداوسیما، رسانه‌های مکتوب وخبرگزاری‌ انجام شد و در این راستا رسانه‌ها و مردم همکاری خوبی با سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان داشتند.

ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند.

این ملخ ها سبزی خوارند ودرطول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که باتوجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند.

این ملخ‌ها به علت نبود بارش وغذای کافی و حتی تغییر جهت وزش باد در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف از جمله یمن، عمان و ایران (از طریق آبهای خلیج فارس) مهاجرت کرده‌اند که سازمان فائو هشدار مهاجرت آنها را از قبل به تعدادی از کشورها داده بود.

در جدیدترین آمارهای منتشره از سوی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، وسعت زمین‌های کشاورزی این استان ۲۵۹ هزار هکتاربا تولید سالانه افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول زراعی وباغی اعلام شده است.

بیشترین محصولات به میزان یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن شامل سبزی و صیفی خارج از فصل است که بهترین تغذیه برای ملخ‌های صحرایی محسوب می‌شوند.

طبق آخرین گزارش از حمله ملخ‌های مهاجر صحرایی دریایی (درغرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال ۱۳۶۸هجری خورشیدی برمی‌گرد؛ درحالیکه سال ۹۲ نیز درشرق استان در سطح سه هزار هکتار با آفت خطرناک ملخ صحرایی مبارزه شد.
طبق اعلام مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از سال ۹۲هجری خورشیدی تا چهارم بهمن ماه سال گذشته ریزش ملخ صحرایی مهاجر در این استان گزارش نشده بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها