بررسی روند امدادرسانی به لنج باری آتش گرفته در جزیره هرمز/ شعله ور شدن آتش بی‌مسئولیتی



به گزارش صبح ساحل، شامگاه روز یکشنبه 28مهرماه، یک لنج باری فایبرگلاس در جزیره هرمز دچار سانحه آتش‌سوزی شد. روند رسیدگی و خاموش کردن آتش در این حادثه جالب توجه بود. خبرگزاری‌های رسمی از حضور به موقع و مهار سریع آتش توسط تیم امدادی خبر دادند اما شاهدان عینی این حادثه را طور دیگری روایت می‌کنند. در گزارش امروز صبح ساحل به سراغ چند نفر از اهالی هرمز رفتیم و ماجرا را از آن‌ها جویا شدیم.

خسران ناشی از تجهیزات ناکافی

حرف و حدیث درباره ی آتش‌سوزی در شهر بسیار بود. برای آن‌که در دام شایعات نیفتم، به سراغ کسانی رفتم که در لحظه ی آتش سوزی آن‌جا حضور داشتند. در ورودی اسکله، درست جایی که لنج روبه‌روی آن آتش گرفته‌است، یک کافه وجود دارد که یکی از کارکنان آن میگوید: «ما متوجه دودی شدیم که از وسط لنج‌ها بلند شد. مدیر اسکله بلافاصله با آتش‌نشانی تماس گرفت. تا این لحظه هنوز شعله آتش مشاهده نمیشد و فقط دود مشخص بود. همزمان نیسان آتش‌نشانی سررسید و کنار پارکینگ لنج ها ایستاد اما به دلیل کمبود آب مخزنف امکان پمپاژ کردن آب نبود. بعد از حدود ده دقیقه ناگهان لنج شعله ور شد. صاحبان لنج‌ها وقتی متوجه شدند کاری ازدست آتش‌نشانی برنمی‌آید، لنج را از میان لنج‌های دیگر خارج کردند تا آتش به بقیع لنج‌ها سرایت نکند. وقتی لنج پهلو گرفت اتومبیل آتش نشانی نیز کنار سکو ایستاد. آتش به اندازه ای بود که دیگر کاری از دست کسی برنمی‌آمد و با توجه به نبود تجهیزات کافی نظیر آب و کف، خاموش کردن آتش امکان‌پذیر نبود». حاضران در صحنه آتش سوزی وقتی از اتش‌نشانی ناامید می‌شوند، خودشان دست به کار می‌شوند. « در نهایت افرادی که درآنجا حضور داشتند تصمیم گرفتند با تجهیزات خودشان آتش را خاموش کنند. آن‌ها آب را به درون مخزن اتومبیل پمپاژ کردند و با پاشیدن آب روی لنج سعی در خاموش کردن آن داشتند که متاسفانه موفق نشدند. همزمان اداره ی بنادر از بندرعباس درخواست شناور آتش‌نشان داد. این شناور باید از بندر شهید باهنر حرکت می‌کرد. حدود چهل تا پنجاه دقیقه طول کشید تا این شناور به محل حادثه رسید. دراین حادثه یک نفر دچار سوختگی شد». هرمز یک شهر گردشگری است از طرف دیگر بندرگاه آن پارکینگ لنج‌هاست که هرکدامشان یعنی کلی سرمایه. سال گذشته اداره ی بنادر برای تسهیل سفرهای دریایی نوروز98 اسکله آن را مجهز به امکانات امدادی کرد. «جزیره ی هرمز تا سال قبل مجهز به دوماشین آتش‌نشانی شامل یک نیسان و یک بنزده‌چرخ بود. گویا در زمان حادثه بنز‌ده‌چرخ خراب بود. اداره ی بنادر در ایام نوروز آن را تجهیز و تعمیر کرد و پس از آن تفاهم نامه ای با شهرداری هرمز امضا شد که براساس آن، این ماشین بعد از ایام نوروز به سیستم آتش‌نشانی واگذار شود. متاسفانه این ماشین به دلیل عدم رسیدگی خراب شده‌است». لاشه لنج آتش گرفته هنوز که هنوز است در بندرگاه هرمز رها شده است و آتش زیر خاکسنر آن تا دو روز بعد از حادثه همچنان می‌سوخت.

دومینوی آتش‌سوزی

مشابه این اتفاق بارها در جزیره ی هرمز تکرار شده‌است. یکی از مردم محلی که از نزدیک شاهد آتش سوزی اتومبیل شخصی خود بوده است در این باره می گوید: «اتومبیل ما مدت زیادی کنار خانه برادرم قرار داشت و قصد فروش آن را داشتیم. تا اینکه ظهر یک روز توسط همسایه‌ها مطلع شدیم که ماشین درحال سوختن است. به کمک همسایه ها و به وسیله ی شلنگ آبی که از خانه تا کوچه کشیده شده بود سعی در خاموش کردن آتش داشتیم اما باتوجه به اینکه فشار آب هرمز کم است از سطل آب و خاک هم برای خاموش کردن آتش استفاده کردیم. وقتی با آتش نشانی تماس گرفتیم در محل حاضر شدند اما اعلام کردند که ماشین آتش نشانی آب ندارد و باید ماشین را با ماشین دیگری که آب دارد تعویض کنیم. در این فاصله ما به سختی اتومبیل آتش گرفته را خاموش کردیم تمام سعی ما این بود که آتش به مخزن بنزین اتومبیل نرسد وگرنه ممکن بود همه خانه‌های اطراف خسارت ببیند. وقتی اتومبیل را خاموش کردیم ماموران آتش نشانی که زمان زیادی را صرف آدرس پرسیدن و تعویض ماشین کرده بودند در محل حاضرشدند و با اینکه عملا هیچ اقدامی برای خاموش کردن آتش انجام نداده بودند، در فضای مجازی اعلام کردند که این آتش توسط آن‌ها مهار شده‌است»

هردوی این آتش‌سوزی‌ها در کمتر از دوهفته اتفاق افتاده است. از لابه لای حرف‌های مردم فهمیدم که خانه‌ها و مغازه‌های زیادی به دلیل خالی بودن مخزن آب آتش‌نشانی سوخته و کلی خسارت به بار آورده‌است.

گفت‌وگو با فرمانده عملیات لنج باری حادثه آتش‌سوزی لنج باری در جزیره هرمز

از تعویق حقوق سه ماهه تا عدم امنیت جانی

برای بررسی موضوع مخازن خالی از آب به سراغ فرمانده عملیات آتش‌نشانی رفتیم تا علت را جویا شویم.

مردم جزیره هرمز معتقدند خودروی آتش‌نشانی در هنگام حضور در حوادث مختلف آب کافی برای اطفای حریق ندارد. آیا این امر صحت دارد؟

این‌که می‌گویند خودروی آتش‌نشانی خالی از آب بوده‌است، ساختگی و به منظور تخریب آتش‌نشانی است. باید به ماجرا از جنبه تخصصی نگاه کنیم و آتش نشانی را تخریب نکنیم. مخازن آب ماشین‌های آتش نشانی هرروز به‌طور منظم از آب و کف اطفای حریق پر می‌شوند.‌

در حادثه آتش‌سوزی لنج باری چه اقداماتی توسط تیم شما انجام شد؟

لنج‌سوخته حاوی گازوئیل و از جنس فایبرگلاس بود که باتوجه به حجم آاش‌سوزی استفاده از آب دریا برای مهار آتش کافی نبود و نیاز به فوم اطفای حریق بود. هم‌چنین لنج را به منظور جداسازی به وسط آب منتقل کرده‌بودند که این امر کار ما را سخت‌تر می‌کرد. قبل از رسیدن به محل حادثه به ما اطلاع‌ داده‌نشده‌بود که مخزن لنج حاوی گازوئیل است و بنابراین با نیسان آتش‌نشانی که ظرفیت کمتری نسبت به خاور آتش‌نشانی دارد به محل حادثه رسیدیم. اما درهرصورت با تجهیزات کمی که داشتیم امکان خاموش کردن آتش وجود نداشت.

افرادی که در زمان حادثه حضور داشتند میگویند مردم با تجهیزات خودشان سعی در خاموش کردن آتش داشتند. آیا این‌گونه بوده‌است؟

در حادثه آتش‌سوزی لنج، مردم هیچ کمکی نکردند و تنها با شلوغ‌کاری در انجام وظایف ما اختلال ایجاد می‌کردند.

درخصوص آتش‌سوزی خودروی شخصی در جزیره هرمز، آیا خودروی آتش‌نشانی آب کافی به همراه داشت؟

وقتی به موقعیت حادثه رسیدیم از دریا آبگیری کرده و سپس به خاموش کردن آتش پرداختیم چون در آن‌روز دو آتش‌سوزی اتفاق افتاده بود و یک واحد مسکونی هم آتش گرفته بود. البته آتش‌زدن این خودروی اسقاطی عمدی بود و این اقدام برای جوسازی در فضای مجازی صورت گرفته بود.

جزیره هرمز با جمعیت شش‌هزارنفر هرروزه پذیرای حجم زیادی از گردشگران و مسافران است و برای تامین امنیت ساکنان و مسافران این جزیره به تجهیزات کافی و پرسنل حرفه‌ای آتش‌نشانی احتیاج دارد. وضعیت پرسنل و تجهیزات آتش‌نشانی جزیره هرمز چگونه است؟

ماموران آتش‌نشانی جزیره هرمز همگی کارکنان شهرداری و افراد بالای 45سال هستند. این ماموران سه ماه است که حقوق نگرفته اند و روحیه خود را از دست داده‌اند. از طرفی کمبود نیرو و نبود امکاناتی مانند لباس و دستکش عملیاتی مخصوص، امنیت ما را به خطر می‌اندازد. ما حتی سیستم آبگیری هم دراختیار نداریم و برای پرکردن مخازن با مشکل مواجهیم و این امر ساعت‌ها زمان می‌برد.

غیرقابل انتشار: 5
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها