جولان ملخ صحرایی در قلعه گنج



به گزارش صبح ساحل،به نقل از خبرگزاری صدا و سیما, مرکز کرمان رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از پرواز نخستین دسته‌ ملخ‌ صحرایی در منطقه رمشک شهرستان قلعه گنج خبر داد و پیش‌بینی کرد : وضع خطرناکی در زمینه مبارزه با ملخ در جنوب استان کرمان رقم بخورد،زیرا مبارزه با این ملخها از توان ما خارج است و مدیریت بحران بایدبه این موضوع ورود کند.

سعید برخوری با اشاره به تخم‌گذاری این ملخها از  پارسال افزود:  با توجه به مستهلک بودن خودروها و نبود اعتبار لازم، امکان مبارزه جدی با ملخ در این منطقه وجود ندارد.

وی  گفت :با تولید سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین احتیاجات سفره‌های ایرانی دارد که در صورت هجوم ملخ ها و نبود مبارزه موثر، تاثیر منفی زیادی در بخش کشاورزی کشور بر جا می‌گذارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان  افزود : با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن پارسال در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان  نخستین بار دیده شد و تا اوایل مرداد امسال در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد ، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر  هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود ۲ کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیست .

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می گذارد.

مرکز شهرستان قلعه گنج در  ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها