علت بوی تعفن در بندرعباس



به گزارش صبح ساحل و به نقل از فارس، علاء امیریان نژاد عصر امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهارداشت: فاضلاب خام از 40 نقطه وارد خور گورسوزان می‌شود و انباشت و مانداب فاضلاب خام و عدم انتقال آن باعث ایجاد بوی آزاردهنده برای شهروندان شده است.

وی افزود: 70 درصد شبکه فاضلاب شهر بندرعباس از طریق ایستگاه های پمپاژ و تصفیه خانه بصورت بهداشتی جمع آوری می‌شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان ابراز داشت: البته تصفیه خانه دوراهی ایسینی که مطالعات آن در سال 69 و برای افق 20 تا 25 ساله و برای جمعیت 32 هزار نفری و با دبی بین 60 تا 70 هزار متر مکعب در شبانه روز طراحی شده بود؛ در حال حاضر با توجه به افزایش جمعیت و گستردگی شهر و جمعیت شناور در حال ارتقای این تصفیه خانه هستیم.

امیریان نژاد گفت: تصفیه خانه دیگری در مسکن مهر بندرعباس با پیشرفت فیزیکی 70 درصدی در حال اجراست که تا سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پساب فاضلاب با لوله به دریا منتقل می شود و براساس استانداردهای زیست محیطی تصفیه خانه کنترل می‌شود مدعی است که اگر بوی فاضلاب به دلیل اشکال در سیستم تصفیه خانه بود که بایستی خورهایی منطقه شیلات و گلشهر هم این بو را داشت که این گونه نیست و به دلیل اینکه فاضلاب خام محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده وارد این خور می‌شود، این بو به مشام می‌رسد.

امیریان نژاد افزود: جمع آوری فاضلاب در این مناطق بصورت سنتی و چاه‌های جذبی و رهاسازی در مسیر خور صورت می‌گیرد که این خورها به لحاظ هیدرولیکی بایستی آنچه که در آن وارد می‌شود را به دریا منتقل کند و بدلیل عدم لایروبی این خور، فاضلاب در خور ماندگاری بالایی دارد.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب هرمزگان تاکید کرد: خورگورسوزان بایستی لایروبی و بتن ریزی شود و فاضلاب را منتقل کند.

وی افزود: فاضلاب خام دارای میکروارگانیزم(هوازی و بی هوازی) است و در حالت هوازی با توجه به تابش مستقیم آفتاب و اکسیژن در هوا، بخشی از فاضلاب تبدیل به توده سلولی شده و متلاشی می شود و گاز سولفید هیدروژن ( h2s )تولید می کند و بوی نامطبوع از آن متصاعد می‌شود.

امیریان نژاد گفت: در جلسه ای که در معاونت عمرانی استانداری هرمزگان درخصوص بوی خور گورسوزان برگزار شد؛ مقرر شد شرکت و آب و فاضلاب شبکه فاضلاب را در مناطق حاشیه ای که هنوز فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب است اجرا کند و شهرداری نیز موظف شد لایروبی خور را اجرا و هیدرولیک کف خور را اصلاح کند تا از ماندگاری فاضلاب جلوگیری شود.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: شهرداری قرار شد که سطل های زباله را در مسیر خور قرار دهد و ساکنان نیز بایستی از ریختن زباله در خورگورسوزان خودداری کنند.

وی در مورد پساب تولیدی در تصفیه خانه فاضلاب نیز گفت: قرارداد 29 ساله ای با بخش خصوصی جهت نگهداری تصفیه خانه و فروش آن به صنایع و فضای سبز منعقد شده است.

امیریان نژاد افزود: 200 لیتر بر ثانیه از این پساب به شهرداری و مابقی به صنایع تحویل داده می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از عدم استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب در بوستان الزهرا(س) توسط شهرداری و استفاده از آب شرب برای فضای سبز و اجرای آب شیرین کن توسط صنایع مانند سیمان خمیر که غیرکارشناسی اجرا و متوقف شده اند؛ انتقاد کرد.

وی افزود: شرکت سیمان آب مورد نیاز را از دشت بحرانی کهورستان همچنان تامین می‌کند.

به گفته امیریان نژاد خط انتقال پساب به صنایع در حال اجراست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها