مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان :

سالانه 83 میلیون تن پسماند صنعتی در استان تولید می شود



صبح ساحل، حوادث _  "روزانه قریب به هزار 130 تن پسماند عادی، هزارو 980 تن زباله عفونی در بیمارستان‌ها و 500 تن مراکز درمانی و سالانه 83 میلیون تن پسماند صنعتی، 10هزار و 600 تن پسماند کشاورزی، 2 هزار و 240 تن پسماندهای ویژه و خطرناک و... تولید می شود".   با بیان این مطلب از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، به صراحت می توان گفت که مساله آلودگی زمین یکی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان است. مساله میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح و بهداشتی آن  از مسائل مهم به خصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است چرا که دفع زباله هایی از اصلی ترین عوامل انتشار بیماری هاست در این مورد 2 عامل اصلی دخیل هستند یکی خود زباله ها چه  زباله های خانگی و چه زباله های صنعتی و بیمارستانی و دیگری زمان و نحوه ی انتقال زباله ها.

 شش جایگاه دفع پسماندهای ویژه،خطرناک و صنعتی

پسماند ( زباله ) به مواد زائد جامدی گفته می شود که عمدتاً در اثر فعالیتهای انسان در بخش های کشاورزی، صنعتی، شهری و خانگی تولید می شود که در اثر انباشت آنها به علاوه بر زشتی محیط ، آلودگی زمین ، آب و هوا را به همراه دارد. تجربيات جهاني نشان داده است كه چنانچه بر پسماند ها مديريت مناسب صورت نگرفته و اين مواد با شيوه هاي علمي و فني به مواد با مخاطرات كمتر تبديل نشوند و يا بطور اصولي و به روش مناسب دفع نگردند، منشاء مخاطرات بسيار زياد و تهديدات فراواني خواهند شد.

مجید وفادار در جمع خبرنگاران می گوید:"در راستای دفع پسماندها و مشخص شدن محل دفن این ضایعات دراستان تعداد11 جلسه در شهرستان‌های مختلف برگزارشد که شش جایگاه دفع پسماندهای ویژه،خطرناک و صنعتی(شامل پسماندهای پارچه آغشته به روغن، داروها و عمده لجن های بازیافت شده) به ترتیب در شهرستان‌های حاجی‌آباد، غرب بندرعباس، جاسک، جزیره قشم، لاوان و شوره زار مهرگان برای آنها در نظر گرفته شده که نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی دارد".

وفادار  با بیان اینکه در سال گذشته از 19 محل دفن زباله بازدید شد که 16 مورد آن تایید و سه مورد از این محل دفن زباله ها دارای اشکال بود تصریح می کند:" خوشبختانه در سایه تعامل و همکاری مجموعه‌های دست اندرکار وضعیت پسماندهای و شیوه دفن و یا بازیافت آنها در استان به استانداردهای روز نزدیک شده است که از اهم آن می توان به تعبیه سیستم‌های نوین زباله سوز در بیمارستان‌های استان و همچنین تجهیزات بازیافت پسماندها صنعتی در مراکز و صنایع بزرگ استان اشاره کرد".

تعداد 11 دستگاه زباله‌سوز بیمارستانی در سطح 11 شهرستان در سال گذشته خریداری شده  که این دستگاه‌ها زباله‌های خطرناک را در حجم و وزن ناچیزی خرد می‌کنند.مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به مباحث پایشی در واحدهای صنعتی تصریح می کند:"در مباحث پایشی در سال گذشته تعداد 322 واحد صنعتی پایش، 181 واحد صنعتی آنالیز دستگاهی، 427 واحد صنعتی مورد آزمایش بیولوژی و میکروبیولوژی قرار گرفتند".

 ممنوع کردن دفع پسماند در شهرهای ساحلی

این مقام مسوول ازنظارت بر سوخت سالم در صنایع  و کارخانه جات، بررسی کشند قرمز، پساب های خطرناک، پایش رودخانه ها منابع آبی استان که در دستور جدی کار قرار گرفته است سخن می گوید و می افزاید:" از طرفی بنا به مشکلات متعدد فقط 40  درصد از صنایع استان گاز سوز است مابقی از سوخت ناسالم استفاده می کنند که این روند نظارت بر صنایع را دچار مشکل کرده است". 

وفادار از شناسایی300 واحد صنعتی دارای پسماند خطرناک(که 50 واحد برنامه خود را اعلام کردند)، پیگیری برنامه پنجم توسعه در راستای ممنوع کردن دفع پسماند در شهرهای ساحلی، جلوگیری از دفع سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی، پیگیری در راستای دفع پسماندهای الکتریکی، کشاورزی، شهری، صنعتی ویژه از دیگر برنامه‌ی در دست اجرا در سال جدید خبر می دهد. وی در ادامه ضمن مروری بر دستاوردها و عملکردهای سال گذشته از جمله  ایجاد تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست در راستای ارتقاء آموزش، پژوهش و ظرفیت‌های ویژه، شرکت در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با حضور واحدهای داخلی و خارجی و دریافت لوح تندیس به عنوان غرفه برتر، از رتبه برتر استان در زمینه پژوهش‌های زیست محیطی سخن می گوید که در این راستا اداره کل  محیط زیست استان مفتخر به دریافت لوح تقدیر از سازمان محیط زیست کشور شد.

 بررسی اثرات زیست محیطی پدیده کشند قرمز در خلیج فارس

وفادار در تشریح جزییات برگزاری اولین همایش ملی پژوهش محیط زیست خلیج فارس در خصوص ارایه وضعیت زیست‌محیطی خلیج‌فارس و بررسی اثرات زیست محیطی پدیده کشند قرمز در خلیج فارس، دریای عمان و نحوه مدیریت آن بیان  می کند که به دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان وبا حضور مقامات کشوری و استانی چهارم اردیبهشت ماه سال‌جاری در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار خواهد شد. ازمجموع 158مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش 147 مقاله مورد تایید  قرارگرفته  و به مرحله ارزیابی کمیته علمی ورود یافت. ازاین بین، 91مقاله توسط پزوهشگران کشورمان درزمینه تنوع زیستی خلیج فارس،آلودگی های خلیج فارس وروش های نوین مدیریتی پذیرفته شده است که 34عنوان(به صورت سخنرانی)، 41مقاله (به صورت پوستر) ومابقی درکتاب مقالات به چاپ خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان ،نواختن زنگ روز زمین پاک، حضورکارشناسان محیط زیست در مدارس، مسابقه نقاشی، پاکسازی ساحل در جزیره هرمز  و... از جمله برنامه هفته زمین پاک عنوان نمود.

گفتنی است:هر ساله از 31 فروردین ماه تا 8 اردیبهشت ماه جاری به نام هفته زمین پاک نامگذاری شده است که شعار امسال هفته «زمین پاک، آب پاک، خاک پاک و انسان سالم» است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها