انتقاد شدید استاندار از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها درهرمزگان



صبح ساحل، سیاسی _ افزایش لجام گسیخته نرخ اجناس ومواد خوراکی چندهفته اخیر درپی افزایش نرخ دلار و سکه، موجی از نارضایتی و دل‌نگرانی‌هایی را برای شهروندان هرمزگانی به همراه داشت.

 برخی اقلام اساسی مردم مانند برنج و روغن حدود 50 درصد با افزایش قیمت روبرو شد وبه نظر می‌رسید کنترل بازار از دست متولیان امر خارج شده است. به همین دلیل جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست استاندار و با حضور فرمانداران شهرستان‌های ومدیران اقتصادی وتولیدی استان برگزار شد تا علت نابسامانی وضعیت بازار بررسی وتدابیر لازم اتخاذشود. استاندارهرمزگان در دقایق نخستین ورود به جلسه، هنگامی که رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی گزارشی از عملکرد خود را ارایه می‌نمود با طرح چند سوال انتقاد خود را از وضعیت نامناسب قیمت‌ها وعدم نظارت وکنترل بازار آغاز کرد.

ابراهیم عزیزی که به نظر می‌رسید درپی بازدید نامحسوس از بازار و قیمت اجناس چندان راضی نیست تصریح کرد: نرخ بازار اجناس امروز چیست، چرا این افزایش قیمت‌ها وجود دارد و چرا اجازه دادید این تخلفات انجام شود؟وی افزود: موقعیت ستاد تنظیم بازار باید بررسی شود و این ادعاد که کنترل بازار انجام شده است را قبول ندارم زیرا وضعیت موجود بازار با آخرین نرخ‌ها متفاوت است.

عزیزی تاکید کرد: با بهره‌گیری از امکانات باید بازار به جایگاه مناسب و قیمت‌ها درچارچوب منطقی و معینی قرار گیرد و با کنترل بازار مانع از لطمه دیدن آسایش مردم شویم.مقام عالی دولت دراستان با بیان اینکه چگونه با این سرعت و درمدت کوتاهی افزایش نرخ ارز برهمه کالا تاثیرگذاشته است، تصریح کرد: احتکار و اقدامات حساب شده برخی موجب این افزایش قیمت‌ها شده زیرا دلیلی وجود ندارد که افزایش نرخ ارز رابطه‌ایی با ماکارونی و سایر اقلام نداشته باشد. عزیزی ادامه داد: خرید و واردات با نرخ جدید ارز نیاز به زمان دارد که ارتباط نرخ ارز با افزایش موادخوراکی مانند ماکارونی توجیه‌پذیر نیست. وی با بیان اینکه عده‌ایی به دنبال ضربه‌زدن به نظام، انقلاب ، ملت و سوءاستفاده از شرایط موجود بودند گفت:‌بدون شک این افزایش قیمت‌ها عادی نیست و چگونه می‌توان متصور شد که خرید 17 میلیارد تومان سکه توسط شخصی عادی باشد. وی افزود: باید بپذیریم که برخی گروه‌ها، جناح‌ها و سیاسیون به دنبال سوء ‌استفاده از این وضعیت و فشار بردولت بودند تا جایی که برخی روزنامه‌ها نیز با مقایسه غیرمنطقی براین امر دامن می‌زدند.این مقام مسوول نیت قلبی برخی افرادومسایل سیاسی را بر اوضاع ارزی بازار تاثیرگذار دانست و افزود: وظیفه ما مهار اقدامات است وکنترل بازار باید به سرعت درسراسر استان به حالت عادی برگردد. استاندار درادامه سخنانش به ویژگی‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد وبا بیان اینکه حفظ و مراقبت از انقلاب یکی ازوظایف مهم همه آحادجامعه است افزود: انقلاب هدیه‌ای الهی بود و اصول  و ارزش‌های دینی بزرگترین ویژگی انقلاب ماست. عزیزی اسلامی‌بودن، اتکاء به سیستم مردمی و عدم وابستگی به شرق وغرب را از ویژگی‌های منحصربه فرد انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بیان کرد وخاطرنشان کرد: عدم وابستگی به شرق و غرب وپیشرفت بدون نیاز به بیگانگان دستاورد و ویژگی انقلاب است که درمقایسه با انقلاب‌های دیگر کشورها بی‌نظیر است. وی این دستاورد را حاصل رهبری همه جانبه امام راحل برشمرد وگفت: بسیاری از انقلاب‌ها از آرمان‌های خود جدا شدند اما نظام اسلامی ایران با بهره‌گیری از انقلاب و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری وبه برکت هوشمندی وازخودگذشتگی به آرمان‌های خود پایبند بوده است.

این مسوول از کمبود نیرو برای کنترل ونظارت برنانوایی‌ها انتقاد کرد و افزود: پیش از این بازرسی نانوایی‌ها برعهده فرمانداری‌ها بود اما به سازمان صنعت ومعدن وتجارت واگذار شد که با 106 نفر بازرس درسطح استان پاسخگوی نظارت برنانوایی‌ها  نیست.

اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت وبازرگانی استان

سرپرست سازمان صنعت معدن وتجارت وبازرگانی هم درنشست ستادتنظیم بازار نوسانات نرخ ارز و سکه را تاثیرگذار برقیمت کالاها عنوان کرد و افزود: در 20 روز گذشته نرخ برخی اقلام مانند برنج وارداتی از قرار هر کیلویی 18 هزار تومان به 30 هزار تومان، روغن از 33 هزار تومان تا 38 هزارتومان افزایش یافت که با نظارت و تدابیر انجام شده از بیستم دیمان تا یازدهم بهمن‌ماه 805 پرونده تخلفاتی تشکیل شد. عبدالعلی زاده گفت: در راستای کنترل بازار از ابزارهای رقابتی در جهت‌ عامل‌سازی بازار به کار رفته که می‌توان به تشکیل جلسات با روسای اتحادیه‌ها، رصد کالاها، گشت مشترک معاونین قبل از تعطیلی با نظارت بازرسین، خرید دام زنده، اتخاذ تدابیر توزیع گوشت و مرغ ودرخواست سهمیه مرغ منجمد اشاره کرد.وی از ورود 27 هزارتن مرغ وارداتی از بندرشهید رجایی خبرداد و افزود: از این میزان سهم استان دیده شده است. عبدلی زاده درپاسخ به استاندار مبنی بردلیل افزایش قیمت‌ها هم گفت: متخلفین همیشه وجود دارند وما ابزار قوی قحریه برای برخورد با آنان دراختیار نداریم.

عبدلی زاده اظهارداشت: برخورد با متخلفان صورت گرفته و از 350 مورد بازدید 106 مورد پرونده تخلفاتی به ارزش 510 میلیون ریال کشف و ستاد تعزیرات به آنان و رسیدگی کرد. گفتنی است: افزایش نرخ نان به بهانه‌ی بالا بودن وزن چانه خمیر نارضایتی‌هایی را به همراه داشت که در بازدید استاندار از چندنانوایی تخلفاتی مشاهده شد و درجلسه ستاد تنظیم بازار، چانه خمیر کم‌وزن ودوقرص نان سنگک برروی میز مدیران قرار گرفت تا شرکت غله ودیگر متولیان امر پاسخگوی این کم‌فروشی‌ها باشند. هرچند بی‌کیفیتی نان نیز موضوعی است که هرمزگانی‌ها همیشه انتظار رفع این وضعیت را داشتند. امید است مقام عالی دولت ماحصول نتیجه به طور قاطع با این موضوع برخورد کند.




برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها