نان با کیفیت شاید وقتی دیگر...



صبح ساحل، اجتماعی _ شاید بتوان گفت، «نان» این قوت لایموت هم زاد بشر است. بشری که از زمین زراعی وخاک به فکر ادامه حیات خود بوده است.انسان ازهمان روزهای نخست با کشت گندم، دراین اندیشه بوده که ازآن برای بقای خود استفاده کند. داستان تولید وپخت نان آن قدر پیچیده نیست. سالیان دور مردم شهرها و روستاها، نان مورد نیاز خود را در منازل شان تهیه می کردند و امروز تنور پخت نان دراکثر روستاها همچنان روشن است.

البته با کاهش سهمیه آرد ونیز گرانی این مواد اولیه پخت نان، برخی از روستاییان، دیگر رغبتی برای پخت نان از خود نشان نمی دهند، مگر برای کسب درآمد.

نان باکیفیت، آرزوی دیرینه مردم، است. متاسفانه هرچه قیمت نان افزایش می یابد، اما از ارتقای کیفیت آن خبری نیست.در هر دوره ای که نان، نرخ جدید را تجربه می کندوخلق الله نیز بدون اعتراضی  می پذیرند، مسوولان برای راضی نگه داشتن شهروندان  ونانوایان، از افزایش کیفیت  نان خبر می دهند. اما هیچگاه این اتفاق رخ نداده و باگران شدن نان، کیفیت آن نیز بهتر از گذشته نشده، حتی اندازه و وزن آن نیز افزایش نیافته است.

با فاصله گرفتن جامعه از شیوه سنتی نان به شیوه مدرن  وتجهیز نانوایی ها به دستگاه های روز پخت نان، انتظار ها تاکنون برآورده نشده است و مردم همچنان چشم به آینده دوخته اند. مردم معتقدند، درشیوه نوین پخت نان، کیفیت باید با گذشته متفاوت باشد. اما چرا چنین نیست؟! باید بین نرخ نان وکیفیت آن تعادل برقرار باشد.«خوب پول می دهیم، نان خوب می خواهیم» این سخن مردم است. مسوولان تعارف راکنار بگذارند وبه وضعیت نانوایی ها توجه جدی داشته باشند.

در روزگاری که قیمت برنج به عنوان رقیب اصلی نان، افسارگسیخته رو به افزایش است، تقاضای مردم برای تهیه نان بیشتر می شود. مردم نان با کیفیت می خواهند.نکته جالب اینکه، کیفیت پایین نان، صدای وزیر بهداشت را نیز درآورده است، به گونه ای که خواستار بهبودکیفیت نان در کشور شده و افزایش کیفیت نان را یکی از آرزوهای کابینه اش می داند.

اگر کیفیت آرد پایین است ویا کارگران نانوایی ها مبتدی هستندکه نان بی کیفیت به دست مردم می رسد، می طلبد که مسوولان به فکر رفع این مشکلات باشند.

اینکه فرماندار شهرستان بندرعباس بازدید از وضعیت نانوایی های سطح شهر وبرخورد با متخلفان رایکی از ابزارهای مهم در افزایش کیفیت نان می داند حرکتی است که باید تداوم داشته باشد. تعطیلی نانوایی هایی که نان بی کیفیت پخت می کنند، چاره کار نیست، چرا کار باتعطیلی نانوایی ها دردسر مردم محلات برای خرید نان زیاد می شود باید از راهکارهای  دیگر بهره جست.

تا آنجایی که می دانیم شرکتهای تولیدکننده آرد، بارها وبارها اعلام کرده‌اندکه آرد تولیدی آنها، بسیار باکیفیت است. پس مشکل نیروی انسانی است که آموزش های لازم را فرا نگرفته اند.

این وظیفه متصدیان نانوایی‌ها و مسوولان دست‌اندرکار است که کارگران را با آموزشهای مختلف درتهیه نان باکیفیت یاری دهند.ازسویی دیگر مسوولان باید دراندیشه غنی سازی نان مصرفی مردم نیز باشند. باید روشی اتخاذ شود تا نان سالم ومغذی وبا کیفیت به دست مردم برسد.اگر از کیفیت پایین نان بگذریم وزن چانه، وزن نان و بهداشت محیط نانوایی ها باید اصلاح شود.روز به روز اندازه نان ها آب می رود. در واقع از وزن چانه ها کاسته می شود. مردم انتظار دارند روزی فرا برسد علیرغم افزایش قیمت، نان باکیفیت در سفره های آنان باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها