قرنطینه نکردیم تا قرنطینه شدیم


نویسنده: سامیه طهورنیان

 

سال 67 بود که باغدارهای جنوبی به‌صورت غیراصولی و بدون قرنطینه سازی نهالی را که دچار یک آفت خطرناک بود را به داخل ایران وارد کردند و آن را در دل زمین‌های کشاورزی لیموی پررونق جنوب کاشتند و در این میان، فقط یک قرنطینه ساده صورت نگرفت اما عاقبت چه شد؟

برخی آمارها میگویند 40 هزار و 800 هکتار باغ لیموی جنوب کشور از بین رفتند. 70 درصد لیموی جنوب کرمان و هرمزگان و حتی استان فارس را امحا کردند و تقریباً تمامی باغات لیمو و مرکبات را آتش زدند. در آن سال‌ها رقمی نزدیک به 10 میلیارد را به امحا درختان اختصاص دادند. نام این آفت جاروی جادوگر است که درزمانی بسیار کوتاه می‌تواند بر روی شاخه‌های درختان رشد کند و درنهایت شاخه درخت را به شکل «جاروی جادوگر» درآورد و در مدتی کوتاه خشک کند. بیش از یک ماه است که تب شیوع کرونا در دنیا در حال افزایش است. در ایران 5 روز از اعلام رسمی شیوع کرونا می‌گذرد و در پی آن خبرهای رسمی و شایعات در حال گسترش هستند.  به‌طور تقریبی هر نیم ساعت خبرهای جدیدی از گوشه گوشه کشور به گوش می‌رسد. شهرها یکی پس از دیگری آمار ابتلا را اعلام می‌کنند. ایران پس از چین بالاترین تلفات را به امروز داشته است و نسبت مبتلایان به فوتی را می‌توان گفت که در رتبه نخست قرار دارد. از 43 نفر مبتلای رسمی 12 نفر فوت‌شده‌اند. این مقدار حتی برای روزهای نخست چین هم رخ نداده بود. حال شهرهای کشور را چرا قرنطینه نمی‌کنند؟ تمامی خیابان‌ها نیاز به ضدعفونی دارد. آیا شیوع و تلفات در ایران قابل پیش‌بینی نبود؟

حال نگاهی بی اندازیم به حساسیت قرنطینه سازی در دنیا. برای مثال استرالیا، قرنطینه در این کشور جزء مواردی است که دولت این کشور به‌شدت بر روی آن دقت دارد به همین دلیل استرالیا یکی از معدود کشورهای عاری از آفت‌ها و بیماری‌های خطرناک در جهان است. شهرت استرالیا به‌عنوان صادرکنندهٔ محصولات پاک و باکیفیت کشاورزی تا حد زیادی به نبود چنین آفت‌ها و بلاهایی مربوط است. ورود آفت‌ها و بیماری‌های غیربومی می‌تواند پیامدهای جدی اقتصادی و زیست‌محیطی برای استرالیا داشته باشد ازاین‌رو قرنطینه در استرالیا همیشه جدی گرفته می‌شود. استرالیا برای حفاظت از سلامت مردم، کشاورزی و صنعت گردشگری این کشور و محیط‌زیست منحصربه‌فردش، سیاست‌های قرنطینه‌ای سخت‌گیرانه‌ای دارد. همه افراد، مرسولات پستی، محموله‌ها و کشتی‌ها پیش از ورود به کشور وارسی می‌شوند. کسانی که به استرالیا سفر می‌کنند باید اقلام همراهشان را که از گیاهان یا حیوانات تهیه‌شده‌اند به اطلاع مقامات مربوط برسانند. این‌گونه اقلام شامل گوشت، لبنیات یا دیگر محصولات حیوانی، وسایل چوبی، میوه، سبزی‌ها، بذر، آجیل و حیوانات زنده می‌شوند. سرپیچی از قوانین قرنطینه‌ای استرالیا مشمول مجازاتی مانند جریمه‌های سنگین و زندان می‌شود.

تمامی این موارد را با بحث شیوع کرونا در ایران مرتبط می‌سازیم. در روزهای نخست شیوع کرونا در دنیا، در گروه رسانه آنلاین صبح ساحل به جد پیگیر تمامی خبرهای کرونا بودیم، حتی در این رابطه با فرودگاه بندرعباس تماس گرفتیم و از آن‌ها خواستیم که تصاویری را از لحظه تست کرونا در فرودگاه برایمان ارسال کنند و یا اجازه دهند که ما گزارشی تهیه کنیم. تمامی این موارد به چند عکس که توسط فرودگاه برایمان ارسال شد بسنده شد. در تمامی عکس‌ها خبری از قرنطینه سازی نبود و تنها به یک تب‌سنج ساده اکتفا می‌کردند که آن‌هم به‌صورت بسیار غیرحرفه‌ای صورت می‌گرفت، این فرآیند توسط شخصی که حتی دستکش نداشت انجام می‌گرفت. بسیار متعجب شدیم، زیرا این شخص پایش گر تست کرونا با این روش، خود می‌توانست ناقل بیماری باشد. در همان روزها حتی فرودگاه افغانستان از تجهیزات بهتری برای تست کرونا در فرودگاه استفاده می‌کرد. تماماً لباس محافظه دار، به همراه دستکش و چندین تب‌سنج.

     

  

   

  

 تصاویری از آرشیوی اختصاصی صبح ساحل از فرودگاه بندرعباس 

   

   

     

    

تصاویری از آرشیوی اختصاصی صبح ساحل از فرودگاه بندرعباس

  

     

تصاویری از آرشیوی اختصاصی صبح ساحل از فرودگاه بندرعباس

     

در این میان خبرهایی که می‌شنویم حاکی از آن است که کشورهایی چون عراق و ترکیه و حتی عمان از پذیرش اتباع ایرانی در فرودگاه‌های خود خودداری می‌کند. مسئولان با تأیید این خبر گفتند پروازها به عراق در حال انجام است و هیچ پروازی باطل نشده، اما عراق از پذیرش مسافران ایرانی خودداری می‌کند. بعد از اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا جدید در ایران، کشور عراق به‌صورت رسمی اعلام کرد که دیگر هیچ مسافر ایرانی را نمی‌پذیرد و ویزا برای مسافران ایرانی صادر نمی‌کند. در پی این رشته قرنطینه سازی‌ها، کشور عربستان سعودی، شهروندان خود را از سفر به ایران برای مقابله با ویروس کرونا منع کرد. همچنین عربستان از سفر مسافران غیر سعودی که به ایران سفر داشته‌اند نیز جلوگیری می‌کند مگر اینکه این افراد یک دوره ۱۴ روزه کمون ویروس کرونا را گذرانده باشند. در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، ترکیه گذرگاه زمینی خود با ایران را بست.

دومینوی قرنطینه سازی ایرانیان ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد آنچه شما در تصاویر دولتی چین می‌دیدید که تمامی خیابان‌ها خالی از مردم بود و دولت در حال ضدعفونی سازی عمومی، به این زودی‌ها در ایران رخ نخواهد داد. نه امکانات واقعی هست و نه مسئولین به یاد می‌آورند که چگونه جاروی جادوگر باغات این مملکت را خشکاند.

 

 تصاویر آرشیوی از تست کرونا در فرودگاه کشور افغانستان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها