روایتی از اولین روزهای رویت کرونا در هرمزگان

اژدها وارد می‌شود ...



همهمه های دربخش های مختلف بیمارستان به پا شده ،خبر اولین مورد مثبت ویروس «کووید _»19، در کشور ،در این مرکز درمانی قشم  پیچیده بود. در یکی از بخش ها بیمارستان پیامبر اعظم ،زن مسن 70 ساله ای  اهل قم با علائم کرونا بستری و هنوز جواب آزمایشات وی از تهران نیامده ،این موضوع  پراسترس و دلهره آور بر نگرانی کادر درمانی افزوده بود.

 جو روانی بیمارستان سنگین شده بود و اطلاعات از این بیماری نوظهورکم. از مدتها پیش بحث کرونا در دنیا داغ بود و اینکه به علت ناشناخته بودن ، دارویی نیز کشف نشده و شاید مرگ های زیادی روی دست دنیا بگذارد ..

30 بهمن ماه  پارسال بود، آن روز به همراه رییس و معاونین در کنگره ملی دخانیات درجزیره  قشم حضور داشتیم که از وزارت بهداشت به ما خبر دادند اولین مورد مثبت کرونا در قم تشخیص داده شد، این خبرخیلی نگران کننده بود و در آن لحظه استرس شدیدی داشتیم می دانستیم استان ما یک استان مهاجر پذیراست و در این  فصل مهمان مسافران زیادی هستیم.

دکتر فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این مطالب را گفت و افزود: به دلیل اهمیت موضوع، همان روز راهی  بندرعباس شدیم و بلافاصله  جلسات متعددی در خصوص کرونا تشکیل شد  به خصوص اینکه متوجه شدیم  در قشم بیماری مشکوک از قم بستری شده و با توجه به  موضوع کرونا  و ورود آن به کشور موضوع بحرانی و نگران کننده بود،جلسه تا ساعت 12 شب به طول انجامید و موجی از اضطراب و نگرانی  در عین حال امید بخش وجود داشت.

  سفرپر از استرس به قشم

 نیمه شب بود و دریا طوفانی . معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان  بلافاصله پس ازاتمام جلسه ،به  دلیل اهمیت موضوع با این که اسکله بسته بود به وسیله  اورژانس دریایی راهی قشم شد و در آنجا جلسه شبانه ای را تشکیل داد با شورای تامین،پزشک متخصص عفونی و پرستاران وحشت زده شده  از اینکه به احتمال خیلی قوی  این بیماربستری شده مبتلا با کرونا باشد. در این جلسات اقدامات لازم در راستای مقابله با آن دردستور کار قرار گرفت از جمله کنترل ورود و خروج  اسکله های تفریحی، تب سنجی مسافران ، آموزش و اطلاع رسانی  در مورد بیماری به ساکنان جزیره و تعطیلی مراکز تجاری.

واقعا بین کادر درمانی موجی از نگرانی و دلهره  وجود داشت و از اینکه به  بیمار نزدیک شوند ، تا اینکه معاون درمان استان  بالای سر بیماررفته وبه آنها گفت که با استفاده از وسایل محافظتی می توانند از خود محافظت کنند ، نگران نباشند و...

 جواب مثبت پس از ترخیص

صبح روز بعد ،به واسطه اقدامات درمانی و مراقبتی  حال بیماردر اتاق ایزوله بهبود یافت ،اضطراب کادر درمانی تا حدودی برطرف شد و با خیال آسوده درمان بیمار ادامه یافت .تمامی کادر درمان بیمارستان در استان  به حالت آماده باش در آمدند.بیمار پس ازبهبودی با سلامت کامل در پنجم اسفندماه  ازبیمارستان ترخیص شد ولی به همراه دختر و دامادش در منزل قرنطینه شدند تا جواب آزمایش وی مشخص شود.روز بعد از ترخیص ،جواب آزمایش این بیمار که  برای دیدار دختر و دامادش از قم به قشم آمده بود مثبت به ویروس کرونا اعلام شد.«وقتی متوجه شدیم  آزمایش بیمار مثبت هست خیلی نگران شدیم، آن روزها استان پر ازشایعه های مختلف در خصوص کرونا بود و هر روز افرادی به طور غیر رسمی اعلام می کردند موارد مثبت و حتی فوتی مبتلا به کرونا  در هرمزگان گزارش شده  و روزهای سختی بود از آن جهت که نیاز به هوشیاری زیادی داشت و سعی می کردیم که شایعات را سریع شناسایی و تکذیب کنیم ، کم کم متوجه شدم جهت اطلاع رسانی رسمی ، مردم نیاز به جایگاه رسمی دارند که با توجه به گستردگی استفاده از فضای مجازی ، به این فکر افتادم که کانالهای متعددی تحت عنوان اطلاع رسانی ویژه کرونا ایجاد کنیم.

 قرنطینه 14 روزه در خانه دختر

مطابق قولی که به تمام مخاطبین دانشگاه و مردم استان داده شد به محض مثبت شدن اولین مورد کرونا در استان که همان بستری در قشم بود دکتر نوروزیان به عنوان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان بلافاصله این خبر را اطلاع رسانی کرد . کادر بهداشت و درمانی قشم نیز  به منزل  دختربیمار رفتند و به آنها اعلام کردند که باید همچنان قرنطینه  14 روزاز منزل خارج نشوند، برای  آذوقه بیرون نیایند ،از آشناها بخواهند وسایل لازم را تهیه کنند و به درب منزل به آنها تحویل دهند. ...

نگرانی و  دلهره عجیبی داشتیم از این جهت که از نظر اپیومیولوژی خطرات زیادی استان را تهدید می کرد مثلا اینکه  این بیمارسوار بر هواپیما ازاستان قم  به قشم آمده ودرپرواز  معلوم نبود به چند نفر منتقل کرده باشد. شرایط بحرانی بود به تمام بیمارستانها حالت آماده باش صادر و مرخصی های کلیه کادر درمانی و مدیران لغو وجلسات متعدد برگزار شد ، کار ما از همان اول تشخیص کرونا تاکنون  به صورت شبانه روزی ست ،مرتب پیگیرهستیم واتفاقات روز را رصد می کنیم.

 شرایط سخت کادر درمانی

کادر درمانی وبهداشتی و  اطلاع رسانی دانشگاه علوم پرشکی در این برهه از زمان ،شرایط سخت کاری را متحمل می شوند و شاید روزها و ساعات زیادی  خانواده شان را نبینند و ...

حدود 10 سال است که در سمت مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هستم که در این مدت بحران های زیادی تجربه کردم و با همراهی  تیم خوب در ستاد دانشگاه استان وظیفه اطلاع رسانی و سخنگویی را برعهده داشتم اما می توانم بگویم یکی از سخت ترین و پرکارترین بحرانی که  تا الان سپری کردیم بحران جهانی کرونا  است.اولین باری است که چنین بحرانی را تجربه می کنیم و مدیریت چنین بحرانی سخت و دشوار است تاالان سعی کردیم با شفاف سازی و اطلاع رسانی  به موقع از سردرگمی  مردم پیشگیری کنیم.

 اطلاع رسانی به موقع 

یکی از مهم ترین  موارد  در بحران ها همیشه  اطلاع رسانی به موقع  و آموزش به مردم است  .« در این بحران تا الان موفق عمل کردیم  البته سایر نهادها و ارگانها استان  و رسانه ها با ما همکاری خوبی داشتند و به جرات می توانم بگویم  اولین نهادی بودیم که شروع کردیم به اطلاع رسانی وسیع از مرجع رسمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تشکیل کانالها  متعددی در فضای مجازی که در همان دقایق اولیه 257نفر عضو شدند  و مجبور شدیم به دلیل استقبال مردم کانالهای  اطلاع رسانی زیادی نیز ایجاد کنیم» .

 روایت دکتربراهیمی از اولین مورد مثبت در قشم

از ابتدای شیوع این ویروس ، تاکنون (صبح 25 فروردین ماه)  در جزیره قشم  ۲۸۲نمونه مشکوک به آزمایشگاه مرجع ارسال شده که ۲۹مورد مثبت شناسایی شده که ۲۶ مورد مثبت پس از بهبودی کامل ازبیمارستان ترخیص شده اند 3 مورد بستری که تا ۴۸ ساعت آینده ترخیص می شوند. از این تعداد ۱۲نفر مرد و 17نفر زن بودند

الهام براهیمی متخصص عفونی بیمارستان پیامبر اعظم قشم با بیان این مطلب گفت : اکثر بیماران شامل مغازه دار، راننده تاکسی،کسانی که به مسافران، خونه اجاره می دادند و قشموندانی که با مسافران و افراد خانواده شون در خارج از استان در تماس بودند وچند مسافرهستند

 جو متشنج پس از رویت کرونا

ساعت 21 دوم اسفندماه بود که خانم دکتر جوان در قسمت رادیولوژیست متوجه شدند که سی تی اسکن ریه بیمار مراجعه ‌کننده به بیمارستان درگیری مشابه با بیماران کرونایی دارد یا مشابه با بیماران کووید_۱۹ است.

«قبل ازشیوع کرونا ویروس در کشور، اقدامات مختلفی جهت آشنایی و آمادگی کادر درمانی جزیره قشم درراستای مواجهه با این بیماری صورت گرفت از جمله آنها می توان به برگزاری دوره های آموزشی و تشکیل تیم های مختلف درمانی اشاره کرد حتی کیت های حفاظت فردی و امکاناتی در اختیار کادر درمانی قرار گرفته بود ، اما زمانی که آزمایش کرونا مشخص شد جو حاکم در بخش متشنج بود و همه نگران و اضطراب خاصی داشتند ». افرادی که در قشم بودند در روزهای اولیه شیوع کرونا در کشور از ترس مبتلا شدن به این ویروس به علت های مختلف از جمله سرفه زدن و...خود را به بیمارستان می رسانند ... در روزهای اولیه شروع بیماری افراد زیادی به بیمارستان مراجعه کرده  که افراد مشکوک بستری وتحت بررسی قرار گرفته و نمونه ارسال می شد تا آنکه زن 54 ساله ای ساکن قم به علت تنگی نفس و تب لرز در این بیمارستان بستری  و مدتی بعد مشخص شد وی کرونا دارد و اولین مبتلا به این ویروس در هرمزگان شناخته شد. خوشبختانه این بیمار دوران قرنطینه را به پایان رساند و دختر و دامادش با توجه به توصیه های کادر درمانی ، به این بیماری مبتلا نشدند

 محرومیت از دیدن خانواده

دکتر براهیمی از زمان مشخص شدن ویروس کرونا در قشم قرنطینه شده و از آن زمان از دیدار با همسر و خانواده اش در بندرعباس محروم است.

به علت جدید بودن و سرعت ابتلای بالای کووید_ ۱۹و همچنین نبودن درمان قطعی آن،ترس از مواجهه با افراد بیمار وجود دارد و به همین دلیل خانواده من هم این نگرانی و استرس در آنها هست و حدود یک ماهی است که آنها را ندیده ام ولی هر روز در طی  تماس جویای احوال هم هستیم آنها با دعای خیرشان ،حمایت همه جانبه ،  به من روحیه می دهند تا بتوانم با این شرایط سخت کنار بیایم و بتوانم به هموطنانم خدمت کنم

 انکارمبتلایان به  کرونا

افرادی که تست کرونا آنها مثبت اعلام می شود معمولا در ابتدا آن  آزمایش را رد می کنند و شاید بعضا واکنش تندی هم از خود نشان دهند.

بیمارانی که با علائم کووید_19 بستری می شوند و تحت درمان قرار می گیرند در ابتدای کار، پذیرش اینکه مبتلا به  این بیماری هستند برایشان غیر قابل قبول است ولی وقتی با آنها  صحبت می کنیم واطمینان خاطر می دهیم که تمامی کادر درمان همه سعی و تلاش شان رو برای بهبودی انجام می دهند پذیرش بیماری راحت ترمی شود و راحتر با این بیماری کنار میان می آیند. بیماران کرونایی و حتی خانواده آنها باید نکاتی را رعایت کنند.

بیمار قرنطینه خانگی را رعایت کند به مکان های شلوغ و پر ازدحام و مسافرت نروند.کارهای مورد علاقه و هنری انجام دهند.موسیقی گوش کنند.کتاب بخوانند و از فضای مجازی و اخبار ناگوار دور باشند.با دوستان و اطرافیان تلفنی صحبت کنند»حمایتهای مددکاری مثل بررسی وضعیت افراد در حال درمان و بهبود کووید۱۹ از نظر وضعیت شغلی و اقتصادی خصوصا افراد سرپرست خانوار، فراهم کردن شرایط مشاوره تلفنی و غیر حضوری با خانواده این افرادجهت حل نگرانی های آنها، ارائه آموزش مثل آموزش مهارت های مدیریت استرس،مدیریت هیجان و...تهیه بروشورها,پمفلت ها و پوسترهای آموزشی به منظور ارتقای بهداشتی و سلامت روانی فرد مبتلا و خانواده تلاش در جهت انگ زدایی روانی به افراد مبتلا در خانواده و جامعه از جمله مواردی است که باید انجام گیرد.

 55 روز از اولین مورد مثبت در هرمزگان گذشت

361 نفر در هرمزگان مبتلا به «کووید_19» هستند که از این تعداد 19 نفر جان خود را از دست دادند.از زمان شروع خط اپیدمی در استان تاکنون ( از 6 اسفندماه 98) 1859 به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شده اند که از این تعداد 1569 ترخیص شده اند و 180 همچنان بستری هستند. تعداد 134 نفر ایزوله و 24 در ICU هستند و 22 نفر در بخش‌های عادی بستری هستند که 2400 نفر سرپایی هستند که تاکنون به دلیل مشوک بودن به کرونا نمونه گیری شده اند. در این مدت بندرعباس با 174 نفر کیش 52 نفر میناب 45 نفر قشم 30نفر بالاترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده است.55 روز از اولین مورد مثبت در هرمزگان گذشت...

55 روز از ورود این نوع اژدهای چینی ، 55 روز  پر از استرس ، پر از خبرهای ناگوار افزایش آمار مبتلایان و فوت شدگان . 55 روز از تلاش های  بی امان کادر درمانی که قهرمانان این روزهای ایران هستند قهرمانانی که به علت سلامت همه ماها، چشم از خانواده بستند مشغول خدمت رسانی هستند ...«اما در کنار همه اینها سختی ها و اضطراب ها. خاطرات خوبی  باقی مانده ومی ماند این ویروس آمد و خیلی افراد بیمار شدند پزشکان و پرستاران درگیر. ولی محبت و عشق مردم به همدیگر نه تنها کم نشد بلکه بیشترهم شد پیام های محبت آمیز مردم  از تمامی کادر اداری و درمانی حکایت از قدرشناسی دارند ...

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها