اینجا نسخه گرانی می‌پیچند!!!



در روزهای کرونایی که مردم تمام فکر و ذکرشان شده رعایت موارد بهداشتی و سعی میکنند با یکبار مراجعه به مراکز خرید مایحتاج چند روز خود را تهیه کنند، در مراجعه بعدی با آنچه روبرو میشوند افزایش قیمتهاست.

متأسفانه در این آشفتهبازار، روزانه با افزایش قیمتها مواجه هستیم. بدون شک دامنه این گرانی به ماه مبارک رمضان نیز کشیده خواهد شد. هرچند آقایان مسئول ادعا میکنند که در ماه رمضان هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت!! در حوزه درمان نیز معضل اصلی گرانی دارو است.

در کنار این گرانی باید کمبود دارو را نیز به آن اضافه کرد. این روزها وقتی به داروخانهها مراجعه میکنید با جملات تکراری روبرو میشوید: «نداریم». تمام کردیم. خیلی وقته توزیع نشده. مشابه هم نداریم. نمیدونم کدوم داروخانه داره و جملاتی ازایندست. درحالیکه متولیان بهداشت هرگونه کمبود دارو را رد میکنند، اما با مراجعه به داروخانههای سطح شهر بندرعباس همهچیز عیان میشود که کمبود دارو داریم، خوب هم داریم. متأسفانه آنچه اتفاق میافتد اینکه یک دارو با یک نشان در داروخانههای مختلف قیمتهای متفاوت دارد.

داروخانهها باید دارو را به قیمت خریداریشده یعنی به قیمتی که قبلاً خریداری کردهاند، بفروشند. حال اگر قیمت در مقطعی تغییر کند، داروخانهها باید قیمت جدید را در خریدوفروشهای بعدی خود اعمال کنند؛ بنابراین اگر داروخانهای داروی قدیمی خود را به قیمت جدید بفروشد، کاری کاملاً غیرقانونی انجام داده است. 

متأسفانه در این حالت که ما آن را تخلف مینامیم خبری از برخورد با این داروخانهها اصلاً گزارش نمیشود ظاهراً داروخانهها تافته جدا بافته هستند!!!

 گاهی اوقات از زبان مسئولان حوزه سلامت شنیده میشود که میگویند: آنچه مردم با آن مواجه هستند گران شدن دارو نیست بلکه منطقی کردن قیمت دارو است. مگر قرار است چند بار قیمتها واقعی و منطقی شود؟ کافی است سری به داروخانههای شهر بزنید؛ باکسانی مواجه میشوید که بعد از اطلاع از قیمت داروهای مدنظرشان از خرید منصرف میشوند، اینکه گرانی دارو و درمان را، منطقی کردن قیمتها برشمریم قانعکننده نخواهد بود، زیرا مردم هرروز با افزایش قیمت روبهرو هستند که در اقتصاد و سبد زندگیشان تأثیر مستقیم دارد. از طرفی کاهش تعهد بیمهها نیز باعث شده که بسیاری از اقدامات پزشکی بهصورت آزاد برای بیماران محاسبه شود. مدتهاست که روند درمان در کشور تحت تأثیر کمبود و گرانی دارو قرارگرفته است.

با گرانی دارو و همچنین نرخ بالای ویزیت پزشکان، بسیاری از خانوادهها به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند به هنگام بروز بیماریهای بسیار ساده، قید مراجعه به پزشک را بزنند. (البته در روزگار کرونایی، توصیه پزشکان این است که نباید برای یک بیماری ساده به مراکز درمانی بهویژه به بیمارستانها مراجعه کرد!) در این شرایط که هم قیمت داروها رو به افزایش است و هم آثار کمبود دارو در جامعه ملموس است، مردم راهی جز دستوپنجه نرم کردن با بیماریها ندارند. در این روزهای سخت کمبود و گرانی دارو بدتر از مردم عادی، وضعیت بیماران خاص است.

بیمارانی که در تهیه دارو با مشکلات زیادی روبرو هستند و سلامتیشان تهدید میشود. بهراستیکه گرانی و کمبود دارو، جان مردم و بیماران را به لب رسانده است. با شرایط موجود نباید انتظار جامعه سالم را داشت.در روزگاری که جماعتی زیر فشار شدید اقتصادی و تورم و بیکاری، صورت خود را باسیلی، سرخ نگهداشتهاند، عدهای در باندهای مختلف مافیایی دارو هرروز با ترفندهای مختلف ازجمله احتکار و افزایش قیمت دارو در حال چپاول سلامتی مردم هستند.در این شرایط باید پذیرفت که هم کمبود دارو داریم و همگرانی دارو. بهراستی مسئولانی که دم از خدمت بیمنت به مردم میزنند چرا صدا و نوای این مردم درمانده را نمیشنوند؟! آقایان، اینجا نسخه بیماران را با تلخی گرانی میپیچند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها