هرمزگان ؛ قطب تولید انبه درکشور



صبح ساحل، اجتماعی _ استان هرمزگان سال هاست که مقام نخست تولید و سطح زیر کشت انبه در کشور را دارد. شرایط آب و هوایی هرمزگان در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس برای کشت و پرورش میوه های گرمسیری مانند انبه بسیار مناسب است.از انبه بعنوان شاه میوه مناطق گرمسیری و آسیایی یاد می شود و مردم جنوب ایران علاقه فراوانی به این میوه ی 300 ساله دارند.

 

درخت انبه بومی کشورهندوستان است.هم نارس انبه و هم رسیده آن برای جنوبی ها ارزش فراوانی دارد.از انبه نارس بصورت تازه خوری، تهیه ترشی ، شوری ، مربا ، پودر شربت، لواشک و سس استفاده می کنند.  چوب درخت آن نیز برای  ساخت وسایل چوبی، مغز هسته انبه  در تهیه صابون  و پوست درخت انبه در صنعت چرم سازی کاربرد دارد.اما این میوه به علت خواصی که دارد نه جنوبی ها بلکه همه هموطنانمان از آن استفاده می کنند.به گفته پزشکان انبه سرشار از ویتامینهای آ، بی و سی، کربوهیدراتها، اسیدهای چرب ،پروتئینها، اسیدهای عالی و مواد معدنی وسرشار از کلسیم، پتاسیم و آهن است. اما سطح زیر کشت این میوه در قطب تولید انبه کشور دو هزار و 778 هکتار است. که وسیع ترین باغهای آن با هزار و 653 هکتار در شهرستان میناب وجود دارد.

 

کشاورزان با آغاز فصل بهار مشغول برداشت این محصول نارسند. محصولی که تا اوایل مرداد رسیده می شود.عباس کشاورز مینابی می گوید: 3 هکتار زمین خود را اختصاص به کاشت این میوه داده ام . از هر درخت هم حدود 5 کیلو میوه برداشت می کنم. شکرخدا درخت پر برکتی است.همسر این کشاورز هم می گوید: از انبه نارس بیش از 12 نوع ترشی درست می کنم و در بازار می فروشم.وی می افزاید: همچنین با آن پیتزا و کمپوت هم درست می کنیم.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید: امسال 19 هزار و 400 تن محصول انبه برداشت شود که در مقایسه با پارسال تفاوتی ندارد.بهاری  می افزاید: 30 درصد محصول انبه در هرمزگان بصورت نارس برداشت می شود.

 

به گفته عباس پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب برای بهبود تولید این محصول اقداماتی همچون برگزاری طرح ارتقاء میانگین تولید انبه، طرح جامع تولید محصول سالم و نیز مدیریت تغذیه ، آبیاری صحیح و کنترل آفات و بیماریها انجام شده است.

 

از سویی دیگر به منظور جلوگیری از خسارت هایی که کشاورزان انبه کار در سال های گذشته بر اثر طوفان و تگرک متحمل می شدند امسال برای نخستین بار در هرمزگان این درختان بیمه شدند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید: این درختان در مقابل سرما،گرما و بادگرم ،تگرگ،سیل و بارانهای سیل آسا ،زلزله و طوفان و بارندگی در زمان تلقیح گل بیمه می شوند.

 

صالحی می افزاید: در این طرح حق بیمه درختان انبه بر اساس میزان تولید و سن درخت 90 هزارتا 180 هزار تومان است که 50 درصد آن سهم کشاورز و50 درصد کمک دولت است.در اجرای طرح بیمه ،درختان انبه با تولید 50 ،80 و 100 کیلوگرم انبه بین 500 تا یک میلیون ریال بیمه می شوند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان می گوید: در این طرح درختان انبه از اول دی تا پایان مرداد سال بعد بیمه می شوند.

 

وجود این ظرفیت ویژه در هرمزگان می تواند زمینه اشتغالزایی بسیاری را فراهم کند.اما هم اکنون فقط دو کارگاه فرآوری انبه در استان هرمزگان  توسط بخش خصوصی فعال است.که علاوه بر تامین نیاز بازار استان به سراسر کشور نیز ارسال می شود.خانم ذاکری یکی از کارگاه داران می گوید: از سال 86  کارگاه فراوری انبه با هزینه یک میلیارد و 800 تومان را راه اندازی کردیم که  برای 45 نفر بطور مستقیم و 50 نفر غیرمستقیم در تمام طول سال شغل ایجاد شده است.

 

وی می افزاید: ظرفیت تولید این کارگاه نیمه مکانیزه 900 تن است که 700 تن آن اختصاص به تولید فراوری های انبه دارد.خانم ذاکری با اشاره به اینکه  نخستین کسی بوده که سس انبه را تولید کرده است می گوید: مشکل نقدینگی مانع از افزایش تولید ما شده است.این کار آفرین می افزاید: استان هرمزگان ظرفیت فراوانی برای تولید و فراوری محصولات انبه دارد همچنان که تقاضا در بازار هم متناسب با آن وجود دارد.

 

خانم ذاکری می افزاید:در صورت حمایت بیشتر دولت  و مسئولان می توان در استان کارخانه مربا انبه، ترشی، آب میوه و شربت  انبه بصورت مجزا ایجاد کرد و  جوانان بیشتر را به کارگرفت.آقای جمالی کارگاه دار دیگر که نزدیک 20 سال است به روش سنتی در هزار متر مربع زمین  انبه را فراوری می کند می گوید: 312 تن انبه در این کارگاه فرآوری می شود.

 

وی می افزاید: در این کارگاه برای 35 نفر شغل ایجاد شده است.به گفته آقای جمالی مشکل تورم و نقدینگی و حمل و نقل به استان های دیگر از مشکلات پیش روی کارگاه وی است که در صورت برطرف شدن ظرفیت تولید به هزار تن در سال می رسد.اما واردات انبه پاکستانی به کشور یک مشکل تولید کنندگان این محصول است گرچه از انگیزه آنها نکاسته است.امید آن می رود با افزایش سطح زیر کشت و تولید انبه ، این میوه بتواند به سفیری برای شناساندن قطب کشاورزی استان هرمزگان در کشور تبدیل شود.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها