سریال حریق نخل‌ها؛ باغ‌هایی که خاکستر می‌شوند



شعله های آتش مدتی است در این هوای نسبتا گرم  به جان باغات ونخیلات  استان هرمزگان افتاده  و هکتارها  زمین را از غرب و شرق  درگیر  کرده است.
افزایش  دمای هوا،وزش باد و کمبود ایستگاه آتش نشانی برگه برنده شعله‌های سرکش و خشمگینی است که بی رحمانه، باغات سر راهش را می بلعد و خسارتهای زیادی به زمین های کشاورزی وارد می کند.
صبح شنبه  6  اردیبهشت ماه بود که  اهالی روستای رزوئیه ماشنگی بخش رودخانه شهرستان رودان  ، متوجه  آتش سوزی  شدند و سعی کردند تا حریق را مهار کنند اما این شعله های سوزان با کمک باد  تا ساعت 17 ، در روستاهای جنت آباد و چیلکی نیز جولان داد تا آنکه توسط آتش نشانان  و مردم اطفا شد. آتش دست از سر این روستاها بر نداشت و 9 روز بعد باز در این روستا شعله ور شد   وحدود 100 هکتار زمین را نابود کرد.

 سوختن باغات و نخلستان جنت آباد
هادی خادمی  یکی از اهالی منطقه جنت آباد روستای ماشنگی که یکی از شاهدان اولیه حریق است  دراین مورد گفت: با دیدن حریق در نخلستان های  حاشیه ساحلی رودخانه، دهیار منطقه را مطلع کردیم  ودهیار به آتش نشانی تماس گرفت که فاصله  ایستگاه آتش نشانی  نازدشت به ماشنگی 20 دقیقه است اما آتش نشانان دو ساعت بعد به محل رسیدند .
وی با بیان اینکه فاصله  ایستگاه آتش نشانی در  زیارتعلی به ماشنگی 7 دقیقه است  اما روستای جنت آباد در حوزه ایستگاه  نازدشت قرار داشت ادامه داد: در مدت رسیدن آتش نشانان ایستگاه نازدشت ، مردم با سطل آب و بیل به جان حریق افتاده بودند وحتی اقدام به تخلیه کپسول های گاز از منازل نزدیک حریق ، تخلیه کالاهای سوختنی و ضروری کردند.
خادمی اضافه کرد: این حریق در ساعت 11 ظهر دوشنبه دو هفته گذشته از سمت غرب روستای رزوئیه شروع شد و به ترتیب روستاهای جنت آباد و چیلکی و ماشنگی  را در بر گرفت .وی با اشاره به سوختن حدود150  هکتار از اراضی  روستاها   گفت: حریق در ساعت 17 با تلاش مردم و آتش نشانان خاموش شد اما این حریق زیر خاکستار، در ساعت 12 ظهر دوشنبه 22 اردیبهشت ماه شعله ور شد به جز باغات و نخلستان ، منازل نیز آسیب دیدند .وی علت این حریق را نامعلوم دانست و از مسوولان خواست تا یک مرکز آتش نشانی در منطقه ماشنگی راه اندازی کنند تا اگر حادثه ای رخ داد بلافاصله  ماموران آتش نشانی وارد عمل شوند.

 خسارت 4 میلیاردی  به نخیلات رودخانه
آتش سوزی چند روز اخیر در بخش رودخانه  حدود 4میلیارد و 300 میلیون تومان خسارت به بار آورد . فرماندار شهرستان رودان با بیان این مطلب  و اینکه این حریق  باعث خسارت در  11 نقطه  در 8 روستا بخش رودخانه شد گفت:حریق چند روز گذشته ، به حدود 300 هکتار از 27  باغات و نخیلات و همچنین  9 باب منزل مسکونی خسارت  وارد کرد. مصطفی غلامپور افزود: 70 درصد باغات و نخیلات خسارت دیده بیمه هستند.
این مقام مسوول  از کنترل آتش‌سوزی  در بخش رودخانه سخن گفت و ادامه داد:  ظهر دوشنبه گذشته این آتش سوزی رخ داد ،به دلیل وزش باد و شعله ور شدن مجدد، آتش دامنه وسیعی پیدا کرد که به همت نیروهای مردمی، دهیاران و آتش نشانان با  8  دستگاه خودروی آتش نشانی  در میناب و فاریاب و 4 دستگاه لودر در ساعت یک و 30 دقیقه بامداد سه شنبه  اطفا شد.
وی افزود: نیروهای مستقر در منطقه  در کنترل این آتش‌سوزی نقش به سزایی داشتند و در ساعات اولیه این حادثه در پی هماهنگی‌هایی که با فرمانداران میناب و فاریاب کرمان جهت اعزام سریع نیروهای آتش نشانی به منطقه جهت مهار کردن آتش، تلاش بسیاری انجام دادند.غلامپور عنوان کرد: با صلاحدید شورا و شهردار یک اکیپ کامل از آتش نشانی و ماشین‌های سنگین شامل تانکرهای آب و لودر به مدت حداقل ۲۴ ساعت در آن منطقه به صورت آماده باش حضور داشتند و همه چیز به طور کامل تحت کنترل بود.

 خسارت 570 میلیونی به تخیلات ایلود
در این ماه  اهالی روستای ایلود بستک  شاهد چند مورد  آتش سوزی های گسترده  در این منطقه بودند   که به گفته  عادل خورشیدی مدیر جهادکشاورزی  شهرستان بستک   150 نفر  نخل به ارزش مبلغ 570 میلیون تومان در آتش  از بین رفت. وی علت این حادثه را در دست بررسی خواند و گفت: احتمال زیاد  عامل انسانی  در ایجاد حریق  دخیل بوده است .

 آتش، جان 40 نخل را گرفت
محمد نامی عضو شورا روستای ایلود و یکی از باغداران منطقه  در خصوص  آتش سوزی گفت: بعدازظهر اوایل هفته اول ماه رمضان، باغات نخیلات ما  در آتش سوخت اما سریع با کمک اهالی و نیروهای اتش نشانی ، حریق اطفا اما ساعت 10 شب به علت وزش باد  دوباره آتش شعله ور شد . وی ادامه داد: باغ نخیلات  من در این حادثه دچار خسارت شد وحدود 40  نفرنخل آتش گرفت. نامی افزود:در این مدت 3 مورد آتش سوزی در باغات و نخیلات این منطقه  رخ داده است که علت آن مشخص نیست .  وی یادآور شد: آتش سوزی چند سالی که در فصول گرم سال موجب  خسارتهای زیادی به اراضی کشاورزی می شود و علت های آن  بیشتر خطای انسانی بوده است  .

 خسارت 80 میلیونی
رستم شرفی باغداری که در حادثه آتش سوزی دچار خسارت شده است  گفت:ساعت  یک و نیم بعدازظهر  پنجشنبه  18 اردیبهشت ماه از طریق یکی از همسایگان با خبر شدم باغ مورد آتش سوزی قرار گرفته است بلافاصله به محل رفتم که متاسفانه دیدم حریق به جان باغ افتاده است و با کمک باد در حال پیشروی است. وی افزود:   حدود  65 اصله درخت نخل  همراه با 10 اصله درخت مرکبات به ارزش حداقل 80 میلیون تومان  سوخت   که نمی دانم چه چیزی یا چه کسی باعث این اتفاق است.

 مهار سخت حریق با وزش باد
احمد پیشرو دهیار روستای ایلود با بیان اینکه در این ماه رمضان حدود 3 مورد آتش سوزی در باغات نخیلات این منطقه رخ داده است . وی با اشاره به  اولین آتش سوزی که در  7 یا 8 اردیبهشت ماه بوده است یادآور شد: هر نفر نخل حداقل 12 میلیون  هزینه  دارد  شاید سهل انگاری افرادی در این حادثه نقش داشته است ولی حجم زیاد آتش سوزی ها در این منطقه مشکوک است و در حال بررسی این معضل هستیم. پیشرو افزود:وزش باد در این منطقه موجب شعله ور شدن آتش شد و کار مهار آتش سوزی را با مشکل مواجه کرد.برای چندمین بار پیاپی طی یک ماهه اخیر ، بخش مهمی از نخلستان های روستای ایلود در آتش سوخت.

 آتش سوزی در میناب
اوایل هفته نیز خبری از خسارت ۴.۵ میلیارد ریالی باد و آتش سوزی به بخش کشاورزی میناب شنیده شد که به گفته عباس مویدی معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی میناب ،آتش سوزی در روستای چاه اسماعیل به یکصد کلنی زنبور عسل خسارتی ۱۰۰ درصدی به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال وارد کرده است. همچنین در روستای نصیرایی نیز حریق به ۲ هکتار انبه و مرکبات مثمر به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال خسارت وارد کرد. آتش سوزی باغات در روستای درجک از توابع بخش سندرک نیز به  ۲ هکتار نخیلات و ۱ هکتار مرکبات به میزان ۵۰ درصد به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال خسارت وارد شد. و آتش سوزی باغات در روستای کهنان سرنی از توابع بخش توکهور-هشتبندی این شهرستان خسارتی بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال بر جای گذاشت و...

 انتظار حریق در روزهای آینده
سرپرست  مدیریت بحران استانداری هرمزگان  در خصوص آتش سوزی این چند روزاخیر گفت: سال پربارشی وسبزی داشتیم که در سال جاری به علت رویش گیاهان خودرو و... انتظار می رود روزهای آینده شاهد  آتش سوزی بیشتری باشیم همانطور که سالهای پر بارش بسیاری را تجربه کرده ایم. عبداحمید سعدینی   ادامه داد: باید اقدامات پیشگیرانه در جهت جلوگیری از حریق ایجاد شود و باغدار مسائل ایمنی مانند هرس کردن ، جمع آوری علوفه های خشک و...رعایت کند.
وی یکی از علت های آتش سوزی علوفه های خشک بیان کرد و ادامه داد:بر اثر تجربیات سالهای گذشته عامل انسانی مهم ترین علت ایجاد حریق است که اکثرا غیر عمدی بوده است که همچنین وزش باد نیز در شیوع آتش تاثیر بسیار دارد. سعدینی با بیان اینکه نامه ای  به سازمان  جهادکشاورزی و منابع طبیعی مبنی بر برآورد خسارتها و... ارسال شده است افزود: پس از رسیدگی به این موضوع و جوابدهی این سازمانها ، مشخص می شود در این مدت استان چقدر خسارت دیده است و علت به وجود آمدن حریق  چه عاملی بوده است.
سه شنبه گذشته نیز طبیعت کوه گیشو رویدر مورد حریق قرار گرفت که این حریق با تلاش اهالی و پرنسل هلال احمر رویدر ،خاموش شد

قصه آتش سوزی نخیلات
قصه دراز آتش سوزی نخل ها و باغات و مراتع  چند سالی است با فرا رسیدن  فصل گرما نخلستان های استان را به کام مرگ می فرسته که باد و گرمای شدید هوا زمینه ساز اصلی تداوم شعله ها و ایجاد زمینه ها ی وقوع آتش سوزی به این وسعت بوده است. شعله های که علت اصلی به وجود آمدنش انسان و خطای انسانی  است .
هر ساله کشاورزان این منطقه به دلایل گرما، آتش سوزی ، خشکسالی، آفات کشاورزی شاهد از بین رفتن  نخل های بسیاری در سایه کمبود امکانات اطفا حریق ، صعب العبور بودن مسیرها و... هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها