صبح ساحل بررسی می کند؛

مسکن مهر بندرعباس مهر مسوولین را می طلبد



صبح ساحل، اقتصادی _  بخش مسکن در ایران و بدون شک در تمام دنیا از مهمترین دغدغه های هر شهروندی است با این تفاوت که در ایران همواره مسکن از ناپایدارترین بخش های اقتصادی این کشور بوده که متاسفانه طی چند سال اخیر رشد بی سابقه قیمت مسکن و حضور دلالان در بازار مسکن به ویژه در شهر های بزرگ گویای این ادعاست.

 

در طرح مسکن مهر که به صورت اجاره بلند مدت زمین به منظور کمک به اقشار کم درآمد و همچنین پایین آوردن قیمت مسکن در دولت نهم آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، مشکلاتی چون مسافت زیاد با امکانات شهری، تجمع بسیار زیاد آپارتمان در یک منطقه، و نبود فضاهای آموزشی و بهداشتی در بیشتر این پروژه ها دیده شده ، گفتنی است تاکنون بیش از سه میلیون  واحد مسکن مهر در شهرها و روستاهای کشور ساخته و واگذار شده که مابقی تکمیل و تحویل آنها به دولت یازدهم کشیده می شود.با گشتی در مجتمع های مسکن مهر ساخته شده در بندرعباس و وجود مشکلاتی چون عدم دسترسی به خدمات شهری، فضای سبز، فضاهای آموزشی و ورزشی برآن شدیم تا گفت و گویی کوتاه با مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان ، مهدی زندیه وکیلی داشته باشیم و ببینیم آیا برای بهبود وضعیت معیشت این ساکنین اقداماتی صورت خواهد گرفت یا نه؟؟؟

 

-1کسانی که تاکنون در واحدهای مسکن مهر ساکن شده اند با مشکلاتی مثل عدم دسترسی به خدمات شهری و فضای سبز مواجه اند آیا تاکنون برنامه ای برای این منظور در نظرگرفته شده است؟

 

-تاکنون به هزینه این اداره کل دو پارک منطقه ای  احداث شده است و همچنین اقدام به  ایجاد فضای سبز در اطراف ساختمانها شده است که تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و همچنین در بحث مایحتاج عمومی دو جایگاه تجاری محله ای تکمیل شده و  احداث دو جایگاه دیگر نیز در مرحله شروع عملیات اجرایی هستند.زندیه وکیلی همچنین می گوید: با توجه به نیازی که به خدمات شهری در این مناطق دیده شده به صورت مکرر در جلسه شورای مسکن استان به مسوولین مربوطه گوش زد شده است.

 

-2به نظر می رسد هدف از پروژه های مسکن مهر صرفا احداث یک سقف بوده و نه محلی برای زندگی شهری و شهروندی زیرا چیزی که الان ما شاهد هستیم تعداد زیادی مجتمع بدون امکانات آموزشی و ورزشی و فرهنگی است نظر جنابعالی در این خصوص چیست؟

 

-احداث یک پایگاه درمانی ، ایجاد یک جایگاه کلانتری و ساخت مدارس در این مناطق تا حد اسکلت و تحویل به اداره نوسازی مدارس به هزینه اداره اداره کل گواه بر این دارد که هدف از ساخت مسکن مهر تنها داشتن یک سقف نیست و این اداره کل فراتر از وظایفش برای ایجاد فضایی بهتر تلاش می کند.

 

-3آیا مصالح به کار رفته در این ساختمانها با نظارت این اداره استفاده شد چون به نظر می رسد مصالح به رفته آن قدر مناسب نبوده و پس از دو یا سه سال تحویل این واحدها آثار خرابی زیادی در برخی انها دیده شده است؟

 

-استفاده از بتن های آماده  استاندارد در پروه های مسکن مهر یکی از کارهایی که توسط اداره کل راه و شهرسازی  به سازندگان الزام شده است که باید در ساخت آن اجرا شود همچنین این اداره کل در بخش استفاده از مصالح نیز نظارت دارد منتهی زمانی که واحد به متقاضی تحویل داده می شود نگهداری و تعمیر آن با ساکنین است.

 

-4با وجودی این که یکی از سیاستهای دولت برای ایجاد مسکن مهر کاهش قیمت مسکن بود ولی متاسفانه همان طور که خودتون هم شاهد هستید قیمت مسکن روندی صعودی رو دنبال می کند علت چیست؟

 

-افزایش قیمت مسکن به دلیل وجود مسکن مهر نیست بلکه به دلیل تورم به وجود آمده در سایر بخش های اقتصادی کشور است که بالطبع مسکن را نیز تحت تاثیر قرار داده است ، زمانی که یک خانواده در شهرستانی مثل رودان تنها با شش میلیون تومان صاحب خانه می شوند نمی توان گفت که مسکن مهر عاملی برای افزایش قیمت مسکن بوده است.

 

-5در خصوص مالکیت این واحدها و واگذاری سند مالکیت به مردم حرف و حدیثهای فراوانی به گوش می رسد بالاخره وضعیت خرید و فروش و انتقال سند چگونه است؟

 

-خرید و فروش مسکن مهر تا قبل از اخذ سند هیچ گونه وجاهت قانونی ندارد و مالک تنها زمانی می تواند خرید وفروش کند که سند ملکی عیان ساخته شده به وی داده شود، همچنین در خصوص انتقال سند مالکیت از دولت به مردم باید گفت که در آینده با توجه به گفته  های رییس جمهور منتخب در این مورد و پیشنهاداتی که از قبل هم به شورای مسکن کشور در این خصوص داده شده بود به آینده می توان خوشبین بود.مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان با بیان این که از سال 88  تاکنون بیش از 23 هزار واحد مسکن مهر به متقاضیان در سطح استان داده شده است اظهار داشت: 10 هزار واحد تا شهریورماه امسال آماده تحویل به متقاضیان می باشد و همچنین 15 هزار واحد از اسناد پروژه هایی که واگذار شده نیز آماده تحویل است.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها