مراسم‌ و برنامه‌های ویژه محرم در هرمزگان امسال در فضای باز و محدود، آغاز شد



ماه محرم سال ۱۴۴۲ هم در آخرین  واپسین روزهای قرن حاضر با شور و شعوری متفاوت نسبت به سال‌های قبل آن هم در سایه کرونا درمناطق مختلف استان هرمزگان آغاز شد.

 

به گزارش صبح ساحل، مراسم‌ها و برنامه‌های ویژه محرم امسال طبق ستاد مدیریت مبارزه با کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و درفضایی باز و محدود برپا می‌شود تا عزاداران بتوانند برای رفع دلتنگی خود همچون سال‌های گذشته به عشق اباعبدالله حسین(ع) و یاران باوفایش روضه خوانی و سینه زنی کنند.

بوی محرم که آمد، مردم هرمزگان خودجوش دست به پارچه نوشته و سیاه پوش کردن مساجد، حسینه‌ها، تکایا، نقاط مختلف ورودی شهر و روستا، ادارات و حتی سردرب خانه‌های کردند تا عشق و ارادت خاص خود را نسبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت بویژه حضرت ابا اعبدالحسین(ع) نشان دهند. 

البته مراسم‌ها و برنامه‌های ویژه محرم امسال در ۱۳ بقعه متبرکه هرمزگان به‌صورت حضوری و ۳۱ بقعه غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود.

عاشقان ثارالله می‌توانند برای شرکت در مراسم‌های حضوری به امامزادگان سید مظفر(ع)، سید کامل(ع)، شاه عبدالقهار(ع)، سید سلیمان(ع) در بندرعباس، امامزاده سید امیر(ع)، شاه قطب‌الدین حیدر(ع)، سیدسلطان محمد(ع) و سید عمرو(ع) در رودان، امامزاده سید محمد(ع) و شاه رکن‌الدین(ع) در حاجی‌آباد و امامزاده (ع)سید مظفر در قشم مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) مراجعه کنند.

استان هرمزگان به واسطه تنوع قومی و مذهبی دارای یک‌هزارو ۶۰۰ هیات عزاداری بوده که درطول سال و مناسبت‌های مختلف مذهبی مشارکت دارند اما در ماه محرم به خاطر عشق و ارادت خالصانه به سید وسالار شهیدان و دیگر یارانش مجالس‌های سوگواری، روضه خوانی، تعزیه خوانی، مداحی، عزاداری، سینه زنی سنتی و زنجیرزنی رونق بیشتری به خود می‌گیرد.

 

مسوولان و متولیان هرمزگان از هیات‌ها و عزاداران چه می‌خواهند؟

استفاده همگانی از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌، منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که مسوولان ومتولیان هرمزگان و پزشکان متخصص به هیات‌ها و عزاداران بویژه در دهه نخست محرم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توصیه می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به اینکه مراسم‌های محرم امسال باتوجه به گسترش ویروس کرونا و سلامتی عزاداران، با محدودیت و ممنوعیت درهمه شهرهای استان برگزار می‌شود، گفت: از عزاداران خواستاریم همگی با زدن ماسک در عزاداری‌ها و روضه خوانی‌ها شرکت کنند

حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد افزود: زدن ماسک برای همه عزاداران اجباری است و باید محبان حسینی هنگام حضور در مراسم، وسایل شخصی همچون مُهر، تسبیح، زنجیر و کتاب ادعیه همراه خود داشته باشند.

وی، مدت زمان اجرای برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم در مکان‌های سرپوشیده را یک ساعت و در فضاهای باز حدود ۲ ساعت عنوان کرد و بیان داشت: همچنین باید هیات‌ها مراسم‌های عزا را با رعایت فاصله اجتماعی ۲ متری و یک چهارم ظرفیت برگزار کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان اظهارداشت: توزیع نذورات نیز بایستی درقالب کمک‌های مومنانه به صورت خام و بیرون بر انجام شود.

انصاری راد یادآورشد: مکان‌های عزاداری قبل و بعد از مراسم ضدعفونی می‌شود و حضور فرزندان خردسال و افراد مسن با بیماری زمینه‌ای در عزاداری‌های ممنوع است.

وی تاکید کرد: براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا، راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی و دسته روی در خارج از مکان‌های عزاداری، توزیع موادخوراکی و پذیرایی و استفاده از طبل و سنج نیز در محرم و صفر ممنوع است.

 

هیات‌ها پایبند به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند

استاندار هرمزگان نیز گفت: برای عزاداری در دهه محرم محرم دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین شده که هیات‌های مذهبی و عزاداری باید برای حفظ سلامتی مردم از این ویروس به رعایت این موارد پایبند باشند.

فریدون همتی افزود: کاهش ابتلا به بیماری کرونا درهرمزگان حاصل رعایت مناسب دستورالعمل‌ها توسط مردم بوده و برای تداوم این روند بویژه در دهه محرم و آخر صفر نیز باید رعایت بهداشت، استفاده از ماسک و فاصله گذاری همچنان با جدیت از سوی مردم ادامه پیدا کند.

 

مراسم مجازی محرم در شهرهای قرمز، نارجی و زرد هرمزگان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره با فرارسیدن ایام محرم بر برگزاری مراسم مجازی‌ ویژه ماه محرم در شهرستان‌های قرمز، نارنجی و زرد استان تاکید کرد.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: برگزاری مراسم محرم در شهرستان‌های سفید هرمزگان نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و  فاصله گذاری اجتماعی باشد.

وی بیان داشت: وضع استان هرمزگان در پیشگیری از ویروس کرونا نسبت به هفته‌های نخست مردادماه بهتر شده اما این روند به این معنا نیست که خطر برطرف شده و موجب شود که افراد دستورالعمل‌های بهداشتی را نادیده بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با تاکید بر حساسیت هرچه بیشتر مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهارداشت: با بررسی‌های انجام شده بیش از۹۰ درصد هم استانی‌ها از ماسک استفاده می‌کنند که تداوم این روند می‌تواند کمک بزرگی در کنترل بحران کرونا باشد.

 

مراسم عزاداری در ۴۴ بقعه متبرکه هرمزگان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان نیز از برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ۴۴ بقعه متبرکه در هفت شهرستان استان خبر داد.

 حجت‌الاسلام‌ حسین مهدیان اظهارداشت: مراسم‌ها و برنامه‌های ویژه محرم در ۱۳ بقعه متبرکه هرمزگان به‌صورت حضوری و در ۳۱ بقعه به‌صورت غیرحضوری و مجازی است.
وی ادامه داد: امامزادگان سید مظفر(ع)، سید کامل(ع)، شاه عبدالقهار(ع)، سید سلیمان(ع) در بندرعباس، امامزاده سید امیر(ع)، شاه قطب‌الدین حیدر(ع)، سیدسلطان محمد(ع) و سید عمرو(ع) در رودان، امامزاده سید محمد(ع) و شاه رکن‌الدین(ع) در حاجی‌آباد و امامزاده (ع)سید مظفر در قشم مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) را به‌صورت حضوری برگزار خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف هرمزگان تصریح کرد: ۲۸ کانال فعال امامزادگان در استان پوشش مراسم عزاداری را انجام داده و همچنین برنامه‌های متنوعی را به‌صورت مجازی تقدیم عزاداران هرمزگانی خواهند کرد.

مهدیان یادآورشد: در این مدت همچنین از ظرفیت ۵۵ مبلغ بومی و ۱۵ مبلغ اعزامی در حوزه‌های تخصصی‌شان در فضای مجازی استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: امسال پخت اطعام و نذورات محدود اعلام شده، مگر نیت واقفی الزام به پخت اطعام داشته باشد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اخذ مجوزهای لازم انجام خواهد شد و البته مقدار قابل‌توجهی در استان نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه اظهارداشت: اجرای نیت واقفینی که ملزم به پخت اطعام نبوده اما در سال‌های گذشته پخت و توزیع طعام داشته‌اند باتوجه به شرایط فعلی در قالب بسته‌های معیشتی، کمک‌های مومنانه و بسته‌های بهداشتی در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

 

بازدید مستمر نیروهای بهداشت از هیات‌ها ومساجد هرمزگان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با اشاره به ابلاغ دستورالعمل و ضوابط بهداشتی جهت برگزاری مراسم ماه محرم و صفر در استان  گفت: درحال حاضر شرایط استان به دلیل شیوع ویروس کرونا و احتمال به خطر افتادن سلامت مردم، عادی نیست و از همین رو در طول ایام ماه محرم و صفر نیروهای بهداشت محیط از اماکن، هیات‌ها و مساجد سطح استان با جدیت هرچه تمام‌ تر بازدید خواهند کرد.

دکتر محمود حسین پور افزود: درطول دهه محرم و آخر صفر نظارت‌های بهداشت محیط در مراسم عزادارای‌ها به منظور حفظ سلامت شهروندان تشدید خواهدشد.

وی بیان داشت: تا قبل از شیوع ویروس کرونا، برگزاری مراسم‌های مذهبی و آیینی به صورت عادی و برگرفته از اعتقادات، درجریان بوده اما با انتشار کووید ۱۹ این روند با مخاطره مواجه شده و از همین رو همه ما باید با حساسیت و جدیت بیشتر نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی عمل کنیم تا شاهد کمترین خطر برای سلامت خود و دیگر افراد جامعه باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه درشرایط هشدار از نظر ابتلا به کرونا قرار داریم، از مردم خواست: درطول ایام ماه محرم و صفر براساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده بویژه زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی رفتار کنند .

 

هیات‌های عزدارای پایبند به دستورالعمل های ستاد کرونا

همانگونه که ملاک و معیار برگزاری مراسم‌های عزاداری وسینه زنی در سطح کشور براساس دستورالعمل ستاد ملی کرونا است لذا می‌طلبد همه هیات‌ها و دسته‌های عزداری و عزاداران حسینی برای درامان ماندن از این ویروس منحوس پایبند به اجرای این دستورالعمل‌ها باشند.

اقلام بهداشتی از قبیل ماسک و مواد ضدعفونی باید در اختیار هیات‌های عزاداری قرار گیرد، تا بتوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت عزاداران حفظ شود.

عزاداران در ایام سوگواری محرم وصفر با پیوستن به پویش «هر خانه یک حسینه » و طرح نصب «هر خانه یک پرچم حسینی» عشق و ارادت خالصانه خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایش نشان دهند.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها