عفونت روده ای مهمان ناخواسته فصل تابستان ؛

استفاده از مـواد غذایی مانده مهمترین علت شیوع عفونت های روده ای



صبح ساحل، حوادث _ هر فصلی میزبان  بیماری های  خاصی است که فصل تابستان نیز میزبان بیماریهای مانند عفونت های روده ای است.  این موجود ترسناک به علت عدم رعایت شهروندان به مصرف موادغذایی وارد بدنشان شده و آنها را راهی مراکز درمانی می نماید.

 

عفونت‌های روده‌ای، از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است که به گفته کارشناسان و متخصصان تغذیه،کودکان و سالمندان به عنوان آسیب‌پذیرترین افراد جامعه بیش از هر گروه سنی دیگری تهدید می‌کنند. در این فصل از سال، شدت مبتلایان به عفونت های روده ای در مطب ها و مراکز درمانی  به خوبی قابل دیدن است که بر اثر مصارف مواد غذایی مانده و آلوده مبتلا شدند.

 

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان،علائم بيماري هاي روده اي را تشنگي زياد و استفراغ بدون حالت تهوع است که  شهروندان در صورت مشاهده هر يك از علائم يادشده هر چه سريعتر به مراكز بهداشتي درمانی مراجعه كنند.

 

دکتر غلامعلی خجندی، مهمترین علت شیوع عفونت های روده ای در فصل تابستان استفاده از مواد غذایی مانده می داند که اغلب این بیماری ها در فصل مسافرت گریبانگیر افراد می شود.خجندی یکی دیگر از عوامل انتقال بیماری روده ای را یخ عنوان می کند و می گوید:"مصرف یخ های غیر بهداشتی احتمال بروز بیماری های انگلی، روده ای و التور را در افراد به میزان قابل توجهی افزایش می دهد".

 

وی در سخنانش، همچنین مصرف بستنی سنتی در فصل گرما به‌دلیل خامه به ‌کار رفته در آن می‌تواند خطرناک عنوان می کند  به‌ ویژه اگر این بستنی از خامه غیرپاستوریزه و آلوده تولید شده باشد، احتمال مسمومیت افراد مصرف‌کننده بسیار بالا می‌رود.مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان، کنترل آب آشامیدنی ، توجه به مسائل بهداشتی در فضاهای عمومی و دفع بهداشتی فاضلاب شهری را از عوامل موثر در پیشگیری از بیماری های روده ای ذکر می کندو با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با فصل گرما ، توجه به رعایت نکات بهداشتی در برپایی سفره‌های افطار را خواستار می شود.

 

این مقام مسوول از شهروندان می خواهد: به منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي خطرناک روده اي و عفوني ، ميوه و سبزيجات را قبل از مصرف به خوبي شستشو و ضد عفوني نمائيد. :به گفته وی ابتدا ميوه و سبزيجات را شستشو دهيد تا مواد زائد و گل و لاي نداشته باشد،در داخل يکظرف 5 ليتر آب و 15 قطره مايع ظرفشويي (يک قاشق چايخوري) ريخته و کاملاًحل نمائيد .مدت 5 دقيقه ميوه و سبزي را درمحلول بدست آمده نگهداري کنيد وسپس ميوه و سبزيجات را با آب تميز شستشو دهيد . در ادامه يک گرم (نصف قاشق چايخوري)پرکلرين را در 5 ليتر آب حل کنيد.مدت 5 دقيقه ميوه و سبزي شسته شده را در محلول کلر نگه داريد .در پايان ميوه و سبزي را با آب سالم به خوبي شستشو داده و مصرف نمائيد .

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها