رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی:

کمبود ذرت و سویا در مرغداری‌ها/ ممکن است قیمت هرکیلو مرغ به 50 هزارتومان برسد



به گفته ی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی؛ چنانچه ارز نیمایی از نهاده‌های دامی و طیور حذف شود قیمت هر کیلو مرغ تا ۵۰ هزار تومان هم ممکن است افزایش یابد.  علاوه بر این، فعالان صنعت مرغداری از کمبود ذرت و سویا در بازار خبر می دهند.

به گزارش صبح ساحل و به نقل از تجارت نیوز، فعالان صنعت مرغداری می گویند؛ ذرت و سویا در بازار به سختی پیدا می‌شود. همین مساله بحران افزایش قیمت تخم مرغ را در کشور به همراه داشته است. در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت دلار و کمبود خوراک دام و طیور قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار به 30 هزار تومان رسیده است.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از احتمال افزایش قیمت مرغ گوشتی در آینده نه چندان دور خبر داد و گفت: فعالان بازار با کمبود ذرت و سویا مواجه هستند. با آن که این بحران برای تولیدکنندگان مرغ وجود دارد اما افراد به خوبی توانستند قیمت مرغ گوشتی را در بازار کنترل کنند. فعلا قیمت مرغ به نفع مصرف‌کنندگان است. اکنون قیمت مرغ در واحدهای صنفی 19 هزار تومان قروخته می‌شود. چنانچه ارز نیمایی از نهاده‌های دامی و طیور حذف شود قیمت هر کیلو مرغ ممکن است تا  50 هزار تومان هم افزایش یابد. محمد یوسفی اظهار کرد: هفت ماه می‌شود که مرغدارها در کسب و کار خود با زیان مواجه هستند. در حال حاضر مرغی که سه هزار و 700 تومان برای یک مرغدار هزینه دارد امروز هرکدام 300 تومان هم فروش نمی‌رود. دولت چنانچه در تهیه ذرت و سویا اقدامی نکند تولید مرغ به شدت کاهش خواهد یافت.

قیمت مرغ ثابت باقی می‌ماند؟

این فعال صنعتی افزود: ما نمی‌خواهیم قیمت مرغ افزایش یابد. باید دید که دولت برای ترخیص سویا و ذرت چه برنامه‌ای دارد؟ اگر کالای مورد نیاز مرغدارها تهیه و ترخیص شود قیمت مرغ ممکن است در نیمه دوم سال ثابت باقی بماند و گران نشود. یوسفی اضافه کرد: برنامه تولیدکنندگان این است که در ماه 110 میلیون جوجه‌ریزی شود. با تهیه کنجاله سویا تولید این مقدار مرغ برای کشور مازاد هم هست و اگر خوراک به دست مرغدارها نرسد تولید مرغ کاهش و قیمت آن گران می‌شود.

نیاز کشور به کنجاله سویا در شهریور و مهر تأمین شده است

این درحالی است که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در 18 شهریورماه با بیان اینکه تولیدکنندگان در حوزه کنجاله سویا با کمبود شدید مواجه هستند، افزود:  نیاز ماهیانه کشور به کنجاله سویا ۴۰۰ هزار تن است که ما تا پایان شهریور این رقم را تأمین می‌کنیم. همچنین برای ماه مهر نیز مشکلی در تأمین سویا نداریم و تدابیر لازم برای این منظور اندیشیده شده است. وی درباره اینکه آیا پیش بینی می‌کنید با این تأمین قیمت نهاده سویا در حال حاضر به حدود ۱۳ هزار تومان رسیده، در حالی که نرخ مصوب آن ۲,۴۵۰ تومان است، روند کاهشی پیدا کند، گفت: بحث قیمت به حوزه ما مربوط نیست. ما در حوزه تأمین و توزیع نقش داریم و این کار را انجام می‌دهیم. به هر حال با توزیعی که انجام می‌شود، قیمت کاهش پیدا می‌کند اما به حداقل رسیدن آن نیاز به تداوم توزیع دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها