نایب رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس:

عدم توانایی‌ام در جلوگیری از تخریب ساحل ناراحتم کرد



  صبح ساحل، سیاسی _  نایب رییس شورای شهر بندرعباس بیان کرد:پرسیدن طرح سوال از شهردار و نظارت بر کار شهرداری حق مسلم اعضای شوراست، ما نمایندگان مردم هستیم و به صورت مستقیم از سوی همین مردم انتخاب شده‌ایم و تا زمانی که در شورا هستیم از حق مردم دفاع می‌کنیم.مریم اقبالی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، در پاسخ به این مسئله که، سوالات مطرح شده در نامه به شهردار، از سوی اعضای شورای شهر بیشتر در مورد چه موضوعاتی بوده که شهردار باید برای پاسخ دادن به آن در شورا حاضر شود، گفت: بیشترین ضعف از دیدگاه من، در بحث بستن قرارداد با شرکت‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری است، مثل قرارداد فروش زمین اتوبوس‌رانی و غیره که در آن بحث‌هایی مانند مشارکت کمتر دیده شده و شهردار باید نسبت به سوالات اعضا که حق قانونی آنهاست، شرکت کرده و پاسخگو باشد. فکر می‌کنم در این زمنیه نیز ضعف‌هایی وجود دارد که باید رفع و اصلاح شود.

 وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا با اتمام زمان 10روزه‌ی قانونی شهردار برای پاسخگویی، هنوز شورا جلسه‌ای برای این مسئله تشکیل نداده؟ اظهار کرد: این مساله بیشتر از 10 روز به طول انجامید، تعدادی از همکاران ما منتظر بودند این موضوع زودتر در دستور کار شورا قرار بگیرد و حالا این موضوع در دستور کار قرار گرفته، با این حال برخی از اعضای شورا، در مرخصی به سر می‌برند و این باعث شد که همچنان این مساله بدون جواب بماند، البته روند این جلسه به گونه‌ای نیست که برای تشکیل آن، حتما باید تمامی اعضاء حضور داشته باشند. برای رسمی شدن این جلسه حضور شهردار و اکثریت اعضای شورا شرط است. عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس درخصوص این پرسش که آیا شما از عملکرد شهردار راضی هستید، بیان کرد: از نظر من عملکرد شهردار باید با در نظر گرفتن تمامی فعالیت‌های انجام شده در این چند سال سنجیده شود. درست نیست که به دلیل کوتاهی در یک یا دو مسئله کل عملکرد را زیر سوال ببریم، اما در این مورد که شهردار باید در بعضی از زمینه‌ها مانند رسیدگی به محلات عملکرد بهتری ‌می‌داشت را به عنوان یک ضعف عنوان می‌کنم و امیدوارم که شهردار در اصلاح برخی از امور شهری، به ویژه رسیدگی به محلات غرب بندرعباس دقت نظر بیشتری داشته باشد، زیرا توسعه شهری باید به صورت یکسان صورت بگیرد و این توقع تمامی شهروندان بندرعباس است.

 

نقاط ضعف و قدرت شورای سوم شهر بندرعباس

 

اقبالی همچنین در مورد نقاط قوت و ضعف شورای سوم با بیان اینکه از نظر من عملکرد شورای سوم خوب بود و این یک نقطه قوت برای شورا محسوب می‌شود، افزود:اگر اکثر اعضای شورای سوم برای دور چهارم شورا کاندید می‌شدند، مطمئنا رای می‌آوردند. تمام اعضای شورا با اخلاص و صادقانه کار کردند و برای کار در شورا وقت گذاشتند، چه درون و چه بیرون از شورا. به جز اوایل کار این شورا که در یک دوره کوتاه مدت به دلیل کم‌تجربه بودن اعضا، برخی از کارها دچار رکود موقت شد، با این حال با گذشت زمان، تمامی این مسائل رفع، و شورا جایگاه واقعی خود را یافت.

 

قوانین شوراها ضعیف بود، نه عملکرد ما

 

وی در مورد ضعف شورای سوم نیز اینگونه گفت: اختلاف نظرهایی نیز در شورا بر سر بعضی از مسائل وجود داشت که گاهی باعث عقب‌افتادن برخی کارها می‌شد.البته باید این را هم متذکر شوم که اختلاف نظر در شورا یک مسئله کاملا طبیعی است.اما از نظر من اعضای شورا ضعف نداشتند، بلکه ضعف اصلی در قوانین شوراهاست که باید با تدبیر در آینده اصلاح شود.عضو شورای شهر بندرعباس به این پرسش که آیا شما ضعف‌هایی که از سوی شورا دیده می‌شود را واقعا به دلیل قوانین دست و پاگیر شوراها می‌دانید، پاسخ داد: بله، و از این به بعد هم، با وجود چنین محدودیت‌هایی همین وضع خواهد بود، با وجود اینکه همه این ضعف قانونی را می‌شناسند، در جهت اصلاح آن، اقدامات چندان خوبی صورت نمی‌گیرد و هر بار که این قوانین برای اصلاح رفته نه تنها اصلاح نشده بلکه شاید از اختیارات آن کم هم شده باشد. وی اضافه کرد: درحال حاضر یکی از ضعف‌های بزرگی که وجود دارد، این است که مثلا عضو شورا، عضو کمیسیون ماده پنج نیست که تصمیم گیرنده باشد و یا در شورای ترافیک، اصلا عضو نیست که بتواند در این حوزه نظری بدهد. این فقط تعامل بین استانداری و وزارت کشور با شوراهاست که باعث حضور اعضای شورا در تصمیم گیری‌های شهری می شود. در برخی از جلسات اعضای شورا، تنها به عنوان یک ناظر حضور دارند، بدون آنکه حق رای داشته باشند.

 

در شورا سیاسی نبودم!

 

نایب رییس شورای سوم شهر بندرعباس درباره برخی صحبت‌ها پیرامون فشارها و یا واسطه‌گری‌ها در شورای سوم که باعث تاثیر گذاشتن بر تصمیم‌گیری اعضا می‌شد، بیان کرد: به نظر من اگر تصمیم و حرفی منطقی و درست باشد، عضو هم ایده و هم فکر شما در شورا قانع می‌شود، چون قصدی برای ضربه زدن به شما نیست و جایی که احساس کنیم تصمیم و کاری درست انجام نشده، انتقاد هم می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: این درست است که برای وارد شدن هر عضو به شورا افرادی او را حمایت کرده‌اند اما این دلیل خوبی برای این نیست که نظراتی از بیرون را، در کارها و تصمیم‌گیری‌های خود دخیل کند. خوشبختانه این اتفاق در شورا نمی‌افتاد، اما اگر سوال شما در رابطه با مسائل سیاسی است، چون من خودم در این زمینه نبوده‌ام نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظر کنم.

 

شورایی که ما تحویل گرفتیم دچار روزمرگی شده بود

 

اقبالی درخصوص اینکه چرا شورا نتوانست از وقت دوساله خود برای اتمام کارهای مقرر شده استفاده کند، بیان کرد: من با این نظر موافق نیستم، زیرا وقتی که ما وارد این شورا شدیم شورا دچار روزمرگی شده بود، اما وقتی کم‌کم شورا نسبت به وظایف خود وقوف یافت، برنامه‌ی پنج ساله‌ای را برای شهرداری تنظیم کردیم. این عضو شورای شهر بندرعباس گفت: با این حال به دلیل تغییراتی که در این چند سال در مدیریت شهرداری اتفاق افتاد، باعث عقب افتادن برخی از کارها شد و البته ناگفته نماند دراین دوره کارهای بزرگی مثل احداث پارک غدیر و پارک جنگلی و مصوبه ترمینال شهید حقانی انجام شد. پیگیری افزایش حریم شهر بندرعباس، گرفتن اسناد برای املاک شهرداری و همین بحث بلوار چهل و پنج متری و پل رسالت که پروژه‌های سنگینی هستند، روی کار آمدند.

 

وی تاکید کرد: کارهای بزرگی انجام شده و زمین‌های زیادی از شهرداری سنددار شدند، پیگیری سند میدان میوه و تره بار ازجمله این کارها بوده ولی ما دوست داریم در کنار این کارهایی که انجام شده قراردادهایی هم بر اساس اصول و نرخ واقعی بسته شود.

 

بدنه شهرداری فرسوده است

 

نایب رییس شورای شهر بندرعباس درخصوص ضعف عملکرد شهرداری نیز اظهار کرد: از نظر من سیستم اداری و فنی شهرداری باید مکانیزه شود و باید به سمتی پیش برود که افراد و حتی کارمندان شهرداری برای انجام کارهای کوچک خود معطل نمانند.وی اظهار کرد: همچنین بدنه فرسوده شهرداری باید به سمت اصلاحات برود و باید متذکر شوم که هدف اصلی ما این است که مشکلات شهرداری حل و اصلاح شود.

 

وقتی نتوانستم جلوی تخریب ساحل را بگیرم خودم را نماینده مردم نمی‌دانستم

 

وی درباره این سوال که نظر خودتان در مورد مدتی که در شورا بودید چیست و به نظرتان چه کاری باید انجام می‌دادید که ندادید و یا چه اندازه از عملکرد خودتان ناراضی هستید، بیان کرد: از این لحاظ که با صداقت کار کردم راضی هستم، اما تنها چیزی که مرا بسیار ناراحت کرد خراب کردن سواحل بود و اینکه نتوانستم جلوی این تخریب را بگیرم مرا بسیار ناامید کرد، آنقدر که دیگر خودم را نماینده مردم نمی‌دانستم.اقبالی در مورد عدم شرکت در انتخابات دور چهارم شوراها با توجه به تایید شدن برای کاندیداتوری، عنوان کرد: من از اول قصد حضور در شورای شهر دور چهارم را نداشتم و به همه هم گفته بودم که به من رای ندهند، اما با این وجود نزدیک به 7000رای آوردم و از همین‌جا از همه کسانی‌ که به من رای دادند تشکر می‌کنم و همیشه گفته‌ام کاش راجع به کارهایی که انجام شده خبررسانی می‌شد.

 

عدم هماهنگی بین شورا و شهرداری در شورای جدید حل شود

 

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس درباره این سوال که پیشنهاد شما برای شورای جدید چیست و شورای جدید را از نظر کارکرد چطور می‌بینید، گفت: پیشنهاد من این است که با هم همدلی داشته باشند و اگر این همدلی به وجود بیاید هر شهرداری هم که انتخاب شود با توجه به این همدلی که بین شورا وجود دارد، بهترین عملکرد را از سوی او شاهد خواهیم بود.وی اضافه کرد: یکی از عواملی که باعث می‌شود کارها خوب پیش نرود عدم هماهنگی بین شورا و شهردار است که در شورای جدید باید این مسئله حل شود. خوشبختانه شهردارهایی که تا به حال آمده‌اند خوب بوده‌اند، اگرچه هرکدام از آنها ضعف و قوت‌هایی داشته‌اند، ولی چون کار ما نظارت است مجبوریم از آنچه که در مورد آن بد عمل می‌شود انتقاد کنیم.اقبالی با اشاره به اینکه نماینده‌ای که وارد شورا می‌شود قطعا مورد تایید مردم است و همه باید به رای و عضو انتخاب شده شورا احترام بگذارند، ادامه داد: انتخابات هم با همین فلسفه آمدن افراد جدید با فکرهای جدید انجام می‌شود و اعتقاد من این است که اعضای جدید با شور و اشتیاق بیایند و فقط برای مردم کار کنند. معمولا هر کسی که وارد شورا می‌شود، افراد همفکر و هم ایده‌ای در کنار او هستند اما باید برای رای دادن تنها منفعت مردم را در نظر بگیرند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها