40 سایت آب شیرین کن در هرمزگان/ دشت میناب احیا می‌شود



مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان گفت: با تامین آب شرب شهر بندرعباس از طریق آب‌شیرین کن‌ها و همچنین تامین آب آشامیدنی میناب از طریق سد سرنی با ذخیره آب در دشت میناب موفق خواهیم شد دشت میناب را احیا کنیم.

به گزارش صبح ساحل، سد و دشت میناب سال‌ها منبع اصلی تأمین آب شهر پرجمعیت بندرعباس بود و برداشت بی رویه از سد و چاه‌های دشت آن موجب بروز فروچاله‌ها و نابودی هزاران هکتار از اراضی بهشت هرمزگان گشته بود و مطالبه تاریخی مردمی این شهر آن بود که نیاز آبی بندرعباس از دیگر طرق تأمین و این دشت فرصتی برای نفس کشیدن بیابد.

حالا به گفته " محمد امین قصمی"، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، با راه‌اندازی دو آب شیرین‌ کن عظیم یک میلیون مترمکعبی و آب شیرین ‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس و وارد شدن تدریجی آن‌ها به مدار تولید، روز به روز به نیاز بندرعباس به انتقال آب از سد میناب کاسته و همین طور آب شرب شهر میناب نیز از این به بعد از تصفیه‌خانه سد سرنی تأمین خواهد شد.

" امین قصمی" گفت: در اوایل سال 99 موضوع یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب توسط وزیر نیرو مطرح شد و شرکت‌های آب و فاضلاب استانی رسما کار خود را شروع کردند. وی افزود: درحال حاضر تمام خدمات به روستاها متناسب با خدمات شهری از جمله خدمات مشترکین؛ حوادث امداد، اصلاح شبکه و ارائه خدمات به متقاضیان روستایی ارائه می‌شود.

قصمی عنوان کرد: در شرایط فعلی 40 سایت آب شیرین کن در استان هرمزگان وجود دارد که حجم تولید این آب شیرین‌کن‌های در حال بهره برداری بالغ بر 62 میلیون متر مکعب در سال است. مدیرعامل آبفا هرمزگان گفت: 10 آب شیرین کن در حال ساخت است که بخشی از آن تا پایان سال جاری و بخشی در اوایل سال آینده وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

قصمی ادامه داد: ظرفیت این آب شیرین ‌کن‌ها 30 میلیون متر مکعب در سال است، همچنین سه پروژه شیرین سازی با ظرفیت 8 میلیون مترمکعب در مرحله انتخاب سرمایه گذار است.وی بیان کرد: بندرعباس به عنوان کلانشهر نقطه اصلی هدف برای تنوع بخشی به تامین منابع آب بوده، دو پروژه 100 هزار و 40 هزار متر مکعبی به نتیجه رسیده و با قرار گرفتن فازهای کامل این پروژه در مدار تا پایان امسال 52 میلیون متر مکعب درشهر بندرعباس آب تولید شده است.مدیرعامل آبفا هرمزگان با بیان اینکه نیاز شهر بندرعباس حدود 100 میلیون مترمکعب در سال است، گفت: در شهر بندرعباس تا پایان امسال 52 میلیون مترمکعب از طریق آب شیرین کن تامین خواهد شد.قصمی افزود: باتوجه به اینکه حداکثر ظرفیتی که با منابع شرق استان 70 میلیون متر مکعب بود و ما با کمبود 39 میلیون مترمکعبی مواجه بودیم اما در حال حاضر از طریق آب شیرین کن‌ها این میزان آب تامین می‌شود.وی تصریح کرد: با احداث این آب شیرین کن‌ها علاوه بر تامین 39 میلیون متر مکعب، 22 میلیون مترمعکب آب مازاد تولید می‌شود که ذخیره آبی مناسبی برای بندرعباس است. 

مدیرعامل آبفا هرمزگان ادامه داد: با این‌ روند برداشت از سد استقلال و سفره‌های زیر زمینی دشت میناب را کاهش می‌یابد و تقریبا بندرعباس از آب سد استقلال میناب بی نیاز و انتقال بین 15 تا 20 میلیون مترمکعب آب از منابع شرق استان به بندرعباس کاهش پیدا خواهد کرد.

قصمی بیان کرد: شرکت و آب و فاضلاب در بحث کمک به احیای دشت میناب گام مهم و موثری برداشته و در روزهای آینده عملیات تامین آب میناب از تصفیه خانه سد سرنی شروع خواهد شد.وی ادامه داد: نیاز آبی میناب حدود 15 میلیون مترمکعب که از طریق چاه‌هایی که در دشت میناب حفر شده نیاز آبی تامین می‌شود، اما تلاش ما این است که علاوه بر عدم انتقال آب از دشت و سد میناب به بندرعباس چاه‌های حفر شده در این شهر تا سال آینده خاموش شود و نیاز آبی میناب از سد سرنی تامین خواهد شد.

مدیرعامل آبفا هرمزگان عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب 60 میلیون مترمکعب برداشت از آب‌های سطحی و زیر سطحی دشت میناب را کاهش داده است.قصمی گفت: شیرین سازی نه تنها آب بندرعباس، بندرخمیر و روستاها را تامین کرده بلکه کمک ارزشمندی به حفظ منابع آبی در میناب کرده است.وی افزود: پیگیری‌های جدی برای تامین آب از بندرعباس تا نقاط مرزی کرمان و شناسایی آنها ادامه دارد تا بتوان آنها به این منبع آبی ملی متصل کرد.

مدیرعامل آبفا هرمزگان بیان کرد: تلاش ما بر این است که تامین آب روستاهای شمال شرق بندرعباس از جمله قلات، تازیان که با مشکل جدی آب مواجه هستند از ظرفیت خط انتقال آب بندرعباس_کرمان برای تامین آب این مناطق استفاده شود.قصمی گفت: تامین آبی رضوان پروژه بعدی آب و فاضلاب است که کارهای مطالعاتی آن شروع شده تا بتوان آب این حوزه را تامین کرد.وی اظهار کرد: این پروژه ملی انتقال آب به کرمان زمانی که وارد مدار بهره برداری شد، توانست توانمندی نیروهای بومی و داخلی را به نمایش گذاشت.

مدیر عامل آبفا هرمزگان تصریح کرد: قطعی مکرر برق در هرمز به هر دلیلی، موجب خاموشی آب شیرین کن می‌شد به همین دلیل افزایش ظرفیت آب شیرین کن 2500 لیترمکعب مخزن در هرمز در حال اجرا است و تا دوماه آینده به بهره برداری خواهد رسید که با انجام آن در صورت قطعی برق تا سه روز در ذخیره آب در آب شیرین کن‌ها وجود دارد.

قصمی گفت: آبرسانی به طرح‌های گردشگری در سطح هرمز به طور کامل انجام شده است و در تلاش هستیم ظرفیت 500 متر مکعب جدید در هرمز برای افزایش کمی تولید آب در جزیره هرمز اجرایی کنیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران_ تسنیم

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها