خیران و کمک به مساجد نیمه کاره



صبح ساحل، اجتماعی _ وقتی در سطح شهر و در دل محلات مختلف بندرعباس و یا هر شهر استان هرمزگان قدم بزنید، با اماکن مختلفی روبرو می‌شویدکه علیرغم نیمه کاره بودن، مورد استفاده عموم قرار می گیرد.مساجد به عنوان پایگاه اصلی چه قبل از انقلاب و حتی پس ازانقلاب نقش تعیین کننده‌ای در  جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی کشور داشته است.

بهترین مکان برای اجتماع مردم، همین مساجد بوده اند. مسجد از نگاه دین مبین اسلام یک مکان مقدس تلقی شده و برای مسلمانان نیز دارای تقدس است همین مساجدکه مردم ما از آن برای برگزاری برنامه های خاص مذهبی بهره می‌گیرند، همیشه مظلوم واقع شده و تلاشی برای زیباسازی، مرمت و پایان ساخت آنها دیده نمی‌شود. هر سال در آستانه ماه مبارک رمضان، مساجد کشور توسط اهالی و نمازگزاران غبارروبی می شود.

حتی در تقویم کشور، روزی را تحت عنوان بزرگداشت روز مساجد نام گذاری کرده اند.

هم اکنون مساجد بسیاری درکشور وجود داردکه نیاز به بازسازی،مرمت و یا پایان کار دارند. در هرکوی و برزن، و در هر گوشه وکنار کشور، درشهرها،روستاها، بخش‌ها و جزایر مساجدی دیده می شودکه نیمه کاره رها شده اند و مردم مجبورند آیین های مذهبی و نمازهای خود را در این  مساجد برپا کنند. مهمترین مشکل این مساجد همچون دیگر پروژه ها و طرح‌ها نبود اعتبار است.

بسیاری از این مساجد درنیمه راه بدلیل آنچه کمبود اعتبار عنوان می شود، بلاتکلیف مانده اند.

در شهر بندرعباس نیز مساجدی که روزانه برنامه های مختلفی درآن برگزار می شود برای تبدیل شدن به یک مسجد در خور شأن مردم نیاز به ماه ها کار دارد.

مسجد قدس یکی از این مساجد است که پس از سالها که از ساخت آن می گذرد، هنوز نما ندارد و پله های درب اصلی آن (درب ورود وخروج) نیاز به کار دارد. مسجد علی ابن ابیطالب در بلوار ساحلی نیز سالها از عمر آن می گذرد و اتفاقی در ساخت آن طی سالهای اخیر رخ نداده است. این دو مسجد به عنوان مساجدی که بیشترین مراسم در آن ها برگزار می‌شود، بیش از دیگرمساجد مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

در طول تاریخ، افراد خیر برای کارهای عام المنفعه پیشقدم بوده‌اند که پس از انقلاب اسلامی،تعداد خیرین برای مشارکت درکارهای خیریه بیش از گذشته است. امروز رد پای خیرین در ساخت مدارس و بیمارستان بیشتر از جاهای دیگر دیده می شود.

همین خیرین در ساخت مساجدکم رنگ ظاهر می‌شوند. آیا نمی‌توان بخشی از اعتبارات ادارات، سازمان ها و دستگاه‌های  متمول به مساجد نیمه احداث شده سطح شهر و روستا اختصاص یابد.

اگر قرار شده طرحی یا پروژه ای اجرا شود، چرا اجرای آن پروژه را آنقدر مشمول زمان قرار می دهیم که دیگر نمی توان با اعتبارات گذشته، آن را به سر انجام رساند.مصلی قدس یا به عبارت دقیق تر مسجد جامع بندرعباس، سالهاست که این دست  وآن دست می شود. به دلایل مختلف همچنان درحال احداث است. به پایان رسیدن این طرح و استفاده از آن آرزوی دیرینه مردم است.

دستگاه های مربوطه به یاری این طرح بشتابند و آن را به سرانجام برسانند. امیدواریم مسوولان ارشد استان به فکر مساجد نیمه کاره باشند و با یاری گرفتن از خیرین، آن را به شکل آبرومند به پایان برسانند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها