موزه خلیج فارس غریب در استان! موزه دیگر با چه توجیهی؟



صبح ساحل، فرهنگی _ درروزهای اخیریکی از مدیران مباحثی را مطرح کرده مبنی براینکه در هیچ یک از جزایر خلیج فارس موزه ای که سابقه و تاریخچه این خطه را نشان دهد وجودندارد.

 

نکته اول اینکه طرح این موضوع و خواستار توجه به تاریخ و سابقه این جغرافیای پارسی این سرزمین شدن ،قابل ارج و البته مایه مباهات است؛اما صرف اینکه طرح موضوعی به ذات خوب و درست باشد نمی تواند امری اجرایی و عملی وکاربردی تلقی شود. عموما هنگام طراحی طرحها وپروژه های فرهنگی و راه اندازی مراکزی که محل نگاه داری گنجینه ها و یادگاری ها ونشانهای تاریخی باشد نخستین مقوله در نظرگرفتن مخاطب این مقوله هاست.

 

مقام محترمی که نسبت به طرح موضوع فوق اقدام کرده است از نادیده گرفته شدن این موضوعات از سوی مقامات و بی توجهی و عدم آگاهی مردم مناطق سخن گفته اند، که آنهم کلام درستی است اما آنچه ضرورت ایجاد موزه را ایجاب می کند مقوله دیگری است که نیازمند نگاه کلان تری است.

 

اولا هرگاه در جایی و در جامعه ای از نوع جامعه ایران اسلامی که ساختار حکومت مشخص است وشیوه حکومت هدایت فرهنگی است ،چنین پدیده هایی برای مردم ناشناخته مانده باشد ویا به گفته آن مقام بی اهمیت بماند، شکی نبایدداشت که قصورعظیم از سوی مقامات و فرهنگ سازان رخ داده است چرا که یکی از وظایف شخصیتها ودستگاه های فرهنگی آموزشی در این نظام فرهنگ سازی تعریف شده است و میراث فرهنگی به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی در این حوزه وظیفه ای متناسب با حوزه فعالیتش در فرهنگ سازی کند.

 

دوما هدف اصلی از راه اندازی موزه قراراست کدام مخاطب باشد: بومی یا گردشگر؟ اگر مخاطب بومی ، مخاطب هدف است که بی شک جمعیت ساکن آن منطقه عاملی تعیین کننده در توجیه تأسیس مراکزی چون موزه است و جز در چند جزیره معدود ازچنین جنبه ای توجیه قابل قبولی به دست نمی آید.

 

اما اگر مخاطب هدف گردشگر باشد، که غالبا ورود گردشگران این مناطق ا زمراکز استانی و از سرزمین اصلی اتفاق می افتد چرا این دستگاه جذب گردشگران به موزه خلیج فارس را هدف خود درنظر نمی گیرد؟موزه ای که سالهاست راه اندازی شده اما خود ساختمانش به مهجوری شهره است!

 

نکته مغفول مانده و قابل توجه در طرح چنین موضوعی ،آن است که اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان هرمزگان طی دولت عدالت محوربا گذشت سالها از راه اندازی موزه خلیج فارس در مرکز استان در چنان بی عملی و رخوتی فرورفته است که نه تنها تلاشی برای معرفی این موزه به ساکنان همین بندرعباس نکرده و ظاهرا نمی کند که اغلب مواقع این مرکز تعطیل و در ورودآن به روی علاقه مندان قفل وبست شده است. یعنی موزه که گفته می شود در دنیای امروز لازم است تمام وقت برای بازدید عموم فعال باشد علی الخصوص ایام تعطیل، در ساعات اداری و غیراداری و روز معمول وغیرمعمول تنها با درخواست مراجعین گشوده می شود. حال در چنین فضایی که موزه ای در مرکز استان و در شهری پرجمعیت و پرمسافر به این روزگار دچاراست ، مقام دلسوز با چه تحلیل و توجیهی به طرح موضوع موزه جزایر می پردازد؟ اگر قرار است مخاطب هدف گردشگر باشد که آن گردشگر در اغلب موارد از همین بندرعباس به جزایر(به استثناء کیش) سفرمی کند وموزه خلیج فارس در معرض اوست، و اگر هدف مخاطب بومی است که ابتدا بهتر است دستگاه های متولی برای افزایش تعداد بازدیدکننده در همین مرکز استان گام بردارند. اضافه شدن مراکز جدید که قبل از هرچیز در اوضاع فعلی بودجه ای،باری بردوش استان و ساکنان مناطق است فعلا مطالبه عمومی نیست. 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها