عدم درپوش فاضلاب مسکن مهر قلعه میناب، جان کودکی را به خطر انداخت

فریاد نجات از عمق چاه



هوا تاریک است و صدای جیغ و گریه  کودک، زن و مرد جوان  را بی‌قرار کرده ، مرد  از جایش تکان نمی‌خورد  با چراغ‌قوه و تلفن همراه سعی دارد نوری را وارد چاه کند تا پسرش از تاریکی نترسد، با صدای بلند با او حرف می‌زند و دلداری‌اش می‌دهد تا امدادگری از راه برسد  جگرگوشه‌اش را  از چاه حدود 4متری بیرون بیاورد. چاهی که آب و لجنزار آن تا گردن پسربچه را گرفته است. اهالی مسکن مهر قلعه،  دورتادور چاه حلقه می‌زنند و با روشن کردن چراغ‌های تلفن همراهشان روشنایی به منطقه به وجود می‌آوردند ،تعدادی نیز در حال تصویربرداری از این حادثه هستند. لحظات پر از استرسی است تا آنکه مأموران آتش‌نشانی به محل می‌رسند و مهراد 4 ساله وحشت‌زده را از چاه بیرون می‌آوردند. پسر بچه ای که  از شدت ترس به خود می‌لرزد...

 بازی سقوط
سعید محبی پدر مهراد از روز حادثه  می‌گوید: عصر سه‌شنبه 18 آذرماه جاری ، مهراد مانند اکثر روزها همراه مادرش(زهرا) برای بازی به زمین ورزش کنار منزل آمد، همسر باردارم، پابه‌پا مهراد حرکت می‌کرد و مواظبش بود تا آنکه صدای اذان گوشی تلفن همراهش شنیده شد، همسرم یک‌لحظه توجه اش به گوشی‌اش بود اما تا سرش را بالا آورد مهراد راندید.
وی می افزاید: دقایقی زهرا سراسیمه اطرافش را نگاه کرد  تا آنکه صدای از مهراد شنید که او را صدا می‌کرد، به‌طرف صدا رفت ناگهان او را در چاه دید، در آن ساعت، مکان خلوت بود با من تماس گرفت و با گریان موضوع را تعریف کرد ، در محل کارم بود که حدود دو کیلومتری ازآنجا فاصله داشت با سرعت خودم را به زمین ورزش رساندم . این مرد 33 ساله  از عدم روشنایی محل سخن می گوید و ادامه می دهد:  هوا تاریک شده بود و با روشنایی گوشی موبایل توانستم مهراد که از وحشت گریه می‌کرد را ببینم، کم‌کم اهالی به کمک آمدند.
 لحظات پر از استرس
محبی با اشاره عمق  چاه می گوید: اگر عمق چاه کم بود خودم می‌پریدم پسرم را نجات  می‌دادم ولی عمقش زیاد بود و می‌ترسیدم بر روی او بیافتم که   تا گردن درون آب و لجنزار درون چاه بود. وی می افزاید: هرلحظه با پسرم صحبت می‌کردم و می‌گفتم  که نترسد و ما همه اینجا هستیم و...دعا می‌کردم او به‌سلامت از چاه بیرون بیاید.
محبی  از حضور آمبولانس و آتش‌نشانی می گوید: آمبولانس سریع به محل آمد و اما نیروی  آتش‌نشانی خیلی دیر به اینجا  رسیدند ، مهراد حدود یک‌ساعتی درون چاه بود که به بیرون آوردند ، او را با نظر کادر اورژانس  بلافاصله  به خانه بردیم و پس از حمام، کادر درمانی او را معاینه کردند و خوشبختانه پسرم آسیب‌ندیده بود.

فریاد نجات از عمق چاه


 
 محوطه فاقد روشنایی و چاه بدون درپوش
محبی با بیان  عدم روشنایی محوطه، دیوارکشی ، محوطه‌سازی ، مکان تفریحی و... منازل شهرک مسکن مهر قلعه می افزاید: از زمان راه‌اندازی این شهرک، با مشکلات زیادی روبرو هستیم ازجمله روشنایی، کودکان ما نیاز به تفریح و دویدن خارج از منزل  دارند.وی ادامه می دهد: در محوطه شهرک، زمین ورزشی با چمن مصنوعی در نظر گرفته‌شده که فقط  در روشنایی می‌شود از آنجا استفاده کرد و اینکه اگر در محل روشنایی بود مهراد درون چاه بدون سرپوش نمی‌افتاد. این مرد جوان یادآور می شود: به گفته افراد، علت نبود درپوش فلزی  این چاه  فاضلاب ، سرقت بوده است که سارقان ازآنجایی‌که این محوطه فاقد روشنایی و دیوارکشی است از این شرایط نهایت استفاده را برده و با خیال راحت، سیمان دور دریچه را تخریب کرده و اقدام به خارج کردن دریچه و سرقت آن کردند.وی می افزاید: البته فکر کنم این چاه فاضلاب حدود سه ماه است بدون درپوش است، البته چاه‌های بدون درپوش زیادی در این شهرک است و این امر یکی از دغدغه‌های ساکنان مسکن مهر قلعه تبدیل‌شده است.

 رسیدگی به چاه‌های بدون درپوش
مجید سلحشور فرماندار ویژه شهرستان میناب در گفتگو با صبح ساحل به  پی گیری  این مشکل اشاره می کند که پس‌ازاین حادثه دستور رسیدگی به چاه‌های بدون درپوش به شرکت آب و فاضلاب داده شد. وی علت  نبود محافظ چاه‌ها که برای راه‌اندازی طرح فاضلاب شهری ایجادشده ، سارقان می داند .
 سرقت‌های پی‌درپی
مصطفی زائرپور مدير امور آب و فاضلاب شهرستان ميناب نیز در گفتگو با صبح ساحل   بابیان اینکه مشکل اصلی  چاه فاضلاب‌های سرقت درب منهول آن  است می گوید: در زمان ساخت‌وساز و تحویل  شهرک‌های مسکن مهر به افراد ، درب‌های چدنی بر روی چاه‌های فاضلاب گذاشته شد که مدتی بعد همه به سرقت رفت، سپس دریچه بتونی با میله‌گرد فلزی گذاشتیم ، سارقان با شکستن بتن، میله‌های فلزی را سرقت کردند، باز درب‌های فایبر کلاس گذاشته شد اما آن‌هم به سرقت رفت.
وی با اشاره تعویض 4 بار درب‌های چاه‌های فاضلاب در اول سال تاکنون ادامه می دهد : از شروع سال 99 تاکنون حدود 400 میلیون تومان منهول چاه‌های فاضلاب خریداری و نصب‌شده است که حدود 2 و سوم آن به سرقت رفته است. زائرپور از خریداری درب‌های چاه‌ها نیز سخن می گوید  که اول این هفته نصب می‌شود.
وی عنوان می کند: امكان نگهباني روزانه ٣٠٠ منهول فاضلاب و ٣٢٠ حوضچه آب وجود ندارد و مسائلی مانند سرقت درب حوضچه در آخر شب و بلافاصله يك ساعت بعدان سقوط موتورسيكلت است. زائرپور از شهروندان می خواهد كه آموزش‌های لازم به فرزندان خود در خصوص نزديك شدن به منهولها با توجه به اينكه سطح منهول ها بلند بوده بدهند. مدیر آب و فاضلاب شهرستان میناب  خاطرنشان می سازد: ولي با گفتن اين مطالب قصد رفع مسئولیت از خود نداريم و تمام تلاش ما بر اين است كه نظارت روزانه داشته باشيم لذا همكاري مردم بسيار مهم بوده و دست ياري به سویشان دراز می‌کنیم. وی در خصوص عمق چاه‌های خطوط انتقال و زیرساخت‌ها می گوید که عمق چاه‌ها از 50 سانت تا 4 متر است که بستگی به موقعیت مکان‌ها ، خطوط انتقال و زیرساخت‌ها دارد .

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها