همزمان با روز جهانی دریانوردی؛

دریانوردان نمونه هرمزگان تجلیل شدند



صبح ساحل، اقتصادی _ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان  گفت: حدود یک سوم از مرزهای میهن عزیز اسلامی ایران را مرزهای آبی تشکیل داده که این امر موقعیت ممتازی را در منطقه خاورمیانه برای کشور ما ایجاد کرده است.

حمید رضا دلبری درمراسم روزجهانی دریانوردی  خاطرنشان کرد:  بالغ بر 50 شغل و حرفه در ارتباط با صنعت حمل و نقل دریایی وجود دارد که برای توسعه این صنعت باید مشاغل مرتبط به این بخش نیز توسعه یافته تر شوند.

 مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 80 درصد کل عملیات تجارت خارجی کشور از طریق بنادر انجام می شود، ادامه داد: بنادر مختلف کشور در مجموع حدود 93 درصد واردات و بیش از 80 درصد از حجم کل صادرات کشور را بر عهده دارند.

دلبری با اعلام این مطلب که در استان هرمزگان بیش از 72 بندر بزرگ و کوچک وجود دارد، افزود: مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان عظیم ترین بندر تجاری کشور به تنهایی سهم بیش از 50 درصدی در انجام عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور دارد.

وی تصریح کرد:  سازمان بنادر حدود 60 بندر کوچک چندمنظوره را در مراحل پایانی ساخت وآماده بهره برداری دارد که 32 بندر از بنادر مذکور در سواحل استان هرمزگان واقع شده است؛ در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از آنها تکمیل شده یا به مرحله بهره برداری رسیده است. این بنادر نقش مهمی در معیشت ساحل نشینان و رونق کسب وکار آنها دارد.

وی همچنین فعال سازی بنادر کوچک چند منظوره که با عنوان موج شکن های مردمی شناخته می شوند، را از سیاست های کلان سازمان بنادر عنوان کرد و گفت: در این بنادر سرمایه گذاری های زیادی از محل اعتبارات داخلی سازمان صورت گرفته است. بر همین اساس از سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا با ایجاد فرصت های کسب وکار در پسکرانه های این بنادر کوچک، در زمینه رونق معیشت ساحل نشینان نقش آفرینی بیشتری داشته باشیم.

دلبری ادامه داد: در این رابطه تمام تلاش ما این است که طرحی نو دراندازیم و اداره این بنادر کوچک به مردم واگذار شود؛ سازوکارهایی نیز به همین منظور در دست طراحی است تا این هدف مهم، محقق شود. 

دلبری بااشاره به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر از 3.2 میلیونTEU به 6 میلیون TEU و الحاق 2400هکتار به اراضی پسکرانه بندر شهیدرجایی گفت : باید از ظرفیت های ایجاد شده برای توسعه اقتصادی کشور بهره های بیشتری ببریم.

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور تبدیل این بندر به یک گرین پورت ( بندر سبز) خبر داد و افزود: سازمان بنادر وظیفه خود می داند که علاوه بر اعمال نقش حاکمیتی خود در آبهای تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران و همچنین اجرای کنوانسیون های جهانی دریانوردی، شرایطی را فراهم نماید تا محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریایی عمان که دارای حساسیت زیادی در این زمینه است، کمترین آسیبی نبیند.

وی جایگاه بندر شهیدرجایی را به دلیل قرارگیری در کریدور شمال – جنوب، منطقه ای و بین المللی دانست و گفت: ما برای بهره گیری کامل از ظرفیت های ترانزیتی خود ناگزیر به تعامل با کشورهای منطقه هستیم. به گونه ای که در حال حاضر از مجموع ظرفیت 15میلیون تنی ترانزیت در کشور تنها 3میلیون تن آن مورد استفاده قرار می گیرد که تداوم وضعیت فعلی، ما را به سرمنزل مقصود نمی رساند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزایش ظرفیت مخازن نفتی در بندر خلیج فارس را از جمله اولویت های کاری خود عنوان کرد و افزود: ضروری است تا در راستای ایفای نقش مجتمع بندری شهیدرجایی به عنوان یک بندر لجستیکی در کشور، کاهش صادرات مواد نفتی خام به سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد؛ برهمین اساس، باید توانمندی های موجود در فرآوری این مواد ارتقا یافته و صادرات مجدد آنها مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان سخنان خود دستیابی بندر شهید رجایی به بندر هاب منطقه را که در چشم انداز بیست ساله کشور پیش بینی شده، دور از انتظار و آرزویی دست نیافتنی ندانست .یابد.امام جمعه موقت بندرعباس: دریانوردان ایران نقش موثری در اقتدار جهانی کشور دارند

امام جمعه موقت بندرعباس گفت: دریانوردان ایران نقش تعیین کننده‌ای در اقتدار دریایی کشور و تحولات جهانی این عرصه بر عهده دارند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن فروزان نژاد در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی ضمن اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: امنیتی که امروز در کشور حاکم است را مدیون خون شهدا، ایثارگران و مردم همیشه در صحنه هستیم.

وی افزود: شهدا بدانند، افتخار ما این است که ادامه دهنده راه آن‌ها باشیم و پیروزی، موفقیت وسربلندی کشور را در ادامه دادن راه آنان می‌دانیم.

فروزان نژاد در ادامه با تبریک روز جهانی دریانوردی به تمامی دریانوردان سراسر کشور اظهار کرد: امروزه صنعت حمل و نقل دریایی به عنوان یکی از مهمترین صنایع دنیا، نیازهای مختلف افراد زیادی را در جهان تامین می کند.

امام جمعه موقت بندرعباس گفت: توجه به دریا و آنچه که در این نعمت بزرگ برای بهره مندی نسل بشر در نظر گرفته شده، فرصت مناسبی در اختیار مسافران دریا و دریانوردان قرار می دهد تا به قدرت و عظمت خالق این جهان بیشتر پی ببرند.

وی در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: از مسایل مهمی که برای دریانوردان مطرح بوده، امور عبادی و اعتقادی آن هاست. از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرموده اند" دریانوردان، باید نماز را در کشتی های خود تمام بخوانند."

وی با بیان این مطلب که دریانوردان ایران نقش تعیین کننده‌ای در اقتدار دریایی ایران و تحولات دریایی دنیا بر عهده دارند، تاکید کرد: در عرصه های مختلف اقتصادی از جمله بخش دریایی باید عزم خود را جزم کنیم تا شرایط رفاه مناسب برای مردم فراهم شود که تحقق این مقصود، باعث می شود سختی کار در دریا را از یاد ببریم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها