توصیه های تغذیه ای کووید ۱۹؛

مراقب کمبود آب بدن در دوران بیماری باشید



تغذیه مناسب در حفظ سلامتی افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها به ویژه بیماری کووید ۱۹ نقش موثری دارد. 

 بیماری کووید ۱۹ دارای طیف خفیف تا شدید بوده و می‌تواند نشانه‌هایی مانند سرماخوردگی، تب، سرفه، گلو درد، تنگی نفس، آبریزش بینی و سایر مشکلات تنفسی و گاهی علائم گوارشی مثل تهوع، استفراغ و یا اسهال را به همراه داشته باشد.

تمامی گروه‌های سنی می‌توانند تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گیرند، اما سالمندان، مبتلایان به بیمارهای قلبی عروقی، پرفشاری خون، دیابت، آسم و مشکلات تنفسی و کبدی، مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کووید ۱۹ هستند. بنابراین مراقبت از آنها و پیشگیری از ابتلاء در این افراد کاملاً ضروری است.

با اینکه کووید ۱۹ یک بیماری واگیر است، اما افراد مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، پرفشاری خون، سرطان و…، بیشتر در معرض خطر هستند پس همچنان در همه گیری کووید ۱۹ توجه به کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر باید مورد توجه قرار گیرد. تغذیه سالم یک فاکتور مهم کنترل بیماری‌های غیرواگیر و تقویت سیستم ایمنی می‌باشد که در شرایط همه گیری کووید ۱۹ نیاز به توجه بیشتر دارد.

تغذیه مناسب در حفظ سلامتی افراد و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌ها به ویژه بیماری کووید ۱۹ نقش مؤثری دارد. حتی در قرنطینه خانگی و احتمال دسترسی ناکافی به برخی از مواد غذایی از یک سو و احتمال افزایش مواد غذایی حاوی چربی، قند و نمک به دلیل مصرف زیاد تنقلات نامناسب از سوی دیگر، خانواده می‌تواند با یک مدیریت مطلوب تغذیه از یک رژیم غذایی متعادل و سالم برخوردار گردد. قرنطینه خانگی زمان مناسبی برای انتخاب و تهیه غذاهای سالم و با ارزش تغذیه‌ای مناسب است که می‌تواند ضمن کاهش هزینه غذای خانواده، در ایجاد عادات غذایی سالم و انتخاب مواد غذایی مناسب، متنوع و مغذی نقش مؤثری داشته باشد.

هر فرد در روز باید به طور معمول هشت لیوان آب و مایعات مناسب دریافت کند. آب‌رسانی مناسب برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

برای مصرف کافی مایعات می‌توان برش‌های خیار، نعناع، لیمو یا پرتقال را به لیوان آب اضافه نمود. به دلیل داشتن قند زیاد در نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های صنعتی، آب میوه‌های صنعتی و شیرهای طعم دار مصرف آنها که موجب تحریک سیستم ایمنی و تضعیف آن می‌شود را محدود کنید.

از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه، چای و به ویژه نوشابه‌های کافئین دار و نوشیدنی‌های انرژی زا خودداری کنید. زیرا ممکن است به کمبود آب بدن منجر شود. چای کمرنگ، انواع دمنوش های گیاهی در حد متعادل نیز مفید است.

منبع:مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها