راه اندازی خانه‌های خلاق در تمامی استان‌ها



دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق از راه اندازی خانه های خلاق در استان های کشور خبر داد. و گفت: این پلتفرم می تواند زنجیره تولید و اکوسیستم فعالیت صنایع نرم را در کشور توسعه دهد.

به نوشته ایرنا، پرویز کرمی روز شنبه در نشست خبری بررسی چالش ها و برنامه های آینده شرکت های دانش بنیان و خلاق در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: با اجرای قانون شرکت های دانش بنیان در کشور، کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان خلاق شکل گرفت و بر اساس آن شرکت ها باید شاخص هایی را برای دانش بنیان شدن رعایت می کردند.

وی بیان کرد: در این زمینه بسیاری از شرکت ها به لحاظ نداشتن فناوری پیچیده در محصول خود مشمول قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان نمی شدند، بنابراین توسعه زیست بوم شرکت ها و صنایع خلاق در زیست بوم اقتصاد خلاق  از سوی معاونت علمی شکل گرفت. شرکت هایی که از فناوری نوین استفاده کرده و محصولات شان از پیچیدگی خاصی برخوردار نبود، ولی پایه نوآوری و خلاقیت را داشتند، ذیل شرکت های خلاق قرار می گرفتند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، گردش مالی صنایع خلاق را در جهان حدود ۲۷۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: متاسفانه ایران از این بازار سهمی ندارد، نداشتن یک اکوسیستم و زنجیره از ایده تا محصول و بعد از آن فروش محصول  از چالش های نبود زیر ساخت در این صنعت است که معاونت علمی در این زمینه ورود کرده و راهکارهایی ارایه داد.

کرمی با تاکید براینکه فرهنگ و هنر هزینه بر نیست، بلکه درآمدزا است، گفت: تاکنون بر اساس ارزیابی های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۱۰۹۶ شرکت خلاق در کشور مجوز دریافت کرده اند. از این تعداد شرکت های خلاق ۵۶۷ شرکت در حوزه کسب و کار دیجیتال، ۱۰۴ شرکت در زمینه صنایع دیداری_شنیداری، ۹۵ شرکت در حوزه گردشگری، ۱۰۴ شرکت در حوزه بازیچه سرگرمی، ۶۵ شرکت در حوزه طراحی و معماری، ۴۶ شرکت در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می کنند.

وی یادآور شد: بعضی از حوزه ها اطلاع رسانی خوبی نشده و شرکت ها نتوانسته اند در آن زمینه ها فعالیت کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره راه اندازی کارخانه های نوآوری در حوزه های هوا فضا، بیوتکولوژی، نانو تکنولوژی و سایر حوزه ها و نیز فعالیت در زمینه صادرات، اظهار داشت: بر همین اساس پلتفرمی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان خانه های خلاق طراحی و آغاز شده است.

کرمی ادامه داد: براساس دستور معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری خانه های خلاق در استان های کشور راه اندازی خواهد شد، این پلتفرم می تواند زنجیره تولید و اکوسیستم فعالیت صنایع نرم را در کشور توسعه دهد.

وی تصریح کرد: خانه های خلاق توسط بخش خصوصی شکل خواهد گرفت و این خانه ها، شتاب دهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری تخصصی صنایع نرم هستند. در حال حاضر برای هر استان یک خانه خلاق در نظر گرفته شده است. اگر بخش خصوصی توانایی راه اندازی این خانه ها را در استان ها داشته باشند، معاونت علمی آماده همکاری مشترک است.

کرمی با بیان اینکه شکل گیری این پلتفرم در کشور شروع شده، افزود: در حال حاضر در سیستان و بلوچستان دو خانه خلاق در شهر زاهدان و چابهار در حال شکل گیری است. همچنین این خانه ها در استان های بوشهر، تبریز، اصفهان، کاشان، تهران، زنجان و قزوین  نیز در حال شکل گیری و راه اندازی است.

وی گفت: برای راه اندازی خانه های خلاق حتما باید زیست بوم خلاق شکل منطقه ای خود را پیدا کند. در این زمینه تفاهم های خوبی با سازمان های دولتی در حال انجام است و  در حال مذاکره با سازمان میراث فرهنگی هستیم تا از خانه های تاریخی برای استقرار این خانه ها استفاده شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها