قیمت نان، روغن و شکر باز هم افزایش یافت

گم‌شدن گرانی‌ها در تنور وعده‌های انتخاباتی



به نوشته روزنامه صبح ساحل، در بحبوحه انتخابات و وعده‌های انتخاباتی، گرانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی بار دیگر مردم را نگران کرده‌است. دولتی که در انتخابات دوسال گذشته از کوچک‌شدن سفره مردم شکایت می‎کرد و وعده گشایش اقتصادی و ریشه‌کن‌کردن فقر را به مردم می‌داد حالا در آستانه انتخابات و پایان کار خود، مجوز افزایش قیمت‎‌ها را صادر کرده‌است. مقایسه تغییرات قیمت اقلام اصلی سفره خانوار در طول دوره ۸ ساله دولت روحانی  نشان می‌دهد ۲۰ قلم از اقلام اصلی مصرفی خانوار به‌ طور میانگین ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این روزها هم که تنور وعده‌های انتخاباتی حسابی گرم است، کاندیداهای ریاست جمهوری با وعده‌های انتخاباتی به صحنه آمدند. در این میان اما نگاه مردم مات و مبهوت سیرصعودی قیمت‌هاست و گوششان پر از وعده‌ و وعید. براساس آخرین اخبار در همین چند روز اخیر قیمت حداقل سه قلم از کالای اساسی شامل نان، روغن و شکر افزایش یافته‌است. بهای روغن مایع ۳۵درصد، روغن جامد ۳۰درصد، شکر ۳۰درصد و نان ۵۰درصد بیشتر شده است.

    


 گرانی روغن
روغن خوراکی که در چندماه اخیر بازار پرالتهابی را تجربه کرده و مدتی کمیاب شده‌بود. بار دیگر خبرهایی از گران شدن آن به چشم می‌خورد. در این میان در آخرین روزهای سال گذشته قیمت روغن مایع و جامد بین ۸۰ تا ۱۴۶ درصد نسبت به قبل افزایش داشته است. در این دوره میزان واردات روغن و مواد اولیه آن بالغ بر سه میلیون تن بوده و تا اواسط فروردین بیش از ۳۴۰ هزار تن روغن خام و بالغ بر ۳۵۵ هزار تن دانه های روغنی در گمرک و بنادر دپو شده است. همچنین براساس آمار در فروردین ماه بالاترین افزایش قیمت نسبت به پارسال به گروه «روغن و چربی ها» با 109 و 3 دهم درصد اختصاص دارد. این در حالی است که دانه روغنی از جمله پنج قلم دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی است که برای سال جاری هم پرداخت نرخ ارز ترجیحی به آن ادامه خواهد داشت. حالا اما بازهم خبرهایی از افزایش قیمت این کالای اساسی به گوش می‌خورد. یکی از شرکت‌های بزرگ تولید روغن در نامه‌ای به سازمان بورس اوراق بهادار از افزایش قیمت روغن خوراکی خبر داده است. براساس این نامه، قیمت انواع روغن مایع ۳۵ درصد و روغن جامد ۳۰ درصد گران خواهد شد. این افزایش قیمت در حالی است که چندی پیش و پس از افزایش ناگهانی قیمت این کالای اساسی، داود موسوی معاون سازمان حمایت، دلیل افزایش قیمت روغن در بازار را افزایش جهانی قیمت روغن خام و سایر هزینه های جانبی آن بیان کرد.
 
 گرانی نان
باوجود اینکه هنوز رسما خبری مبنی بر گرانی نان منتشر نشده‌است اما نانوایان به طور هماهنگ نرخ نان را افزایش داده‌اند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهده که این افزایش قیمت به بیش از 50 درصد هم می‌رسد. افزایش قیمت نان از چندی قبل شروع شده‌بود تا اینکه روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از افزایش بهای روغن مایع و جامد از خبر داد. خبرگزاری ایلنا به نقل از یک «منبع آگاه»در وزارت صمت نوشته است: «بیش از ۹۵درصد روغن خام وارداتی است و سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از آنجا که نمی‌توانست واحدهای تولیدی را زیاد تحت فشار بگذارد این افزایش قیمت را اعمال کرد.» هم‌چنین رئیس اتحادیه نانوایان کرج با تایید گرانی نان گفته‌بود: «تصویب شده که نرخ انواع نان حدود ۵۰درصد افزایش یابد.» وی با بیان اینکه از سال ۹۸ قیمت نان تغییر نکرده، افزود: طی دو سال اخیر علی رغم افزایش چند برابری مواد اولیه، اجاره مغازه، دستمزد کارگر و ... نرخ نان ثابت مانده بود که این امر نارضایتی فعالان این صنف را به دنبال داشت. وی توضیح داد: با رایزنی‌های صورت گرفته در نهایت مصوب شد که امسال نرخ انواع نان حدود ۵۰ درصد افزایش یابد که این افزایش به صورت غیر رسمی اعمال شده و چند روزی است که نانوایان نان را با نرخ جدید به فروش می‌رسانند. اما هم‌زمان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز، هرگونه افزایش قیمت نان در این استان را غیر قانونی خوانده و تهدید کرده که با متخلفان برخورد خواهد شد.
   
 گرانی شکر
شکر با ۴۸۸ درصد افزایش قیمت در رتبه سوم اقلامی قرار می‌گیرد که بیشترین افزایش قیمت را در 8 سال اخیر داشته‌اند. به گزارش مرکز آمار حداقل قیمت این محصول در ماه ابتدایی امسال ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان گزارش شده است. براین اساس هر کیلوگرم شکر در مقایسه با فروردین سال گذشته که 7 هزار و 100 تومان بوده ۸۵ درصد و در مقایسه با اسفند ماه نیز ۴.۸ درصد گران شده است. هم‌چنین  براساس آمار گمرک مجموع واردات ۲۵ قلم کالای اساسی در فروردین امسال ۱.۳ میلیون تن به ارزش ۸۵۶.۶ میلیون دلار گزارش شده است که از این میزان ۱۲۸.۸ هزار تن به ارزش ۵۵.۳ میلیون دلار به واردات شکر اختصاص دارد. از طرفی یک منبع آگاه  هم با اعلام خبر افزایش قیمت شکر به ایلنا گفته‌بود: «قیمت خرده‌فروشی شکر در بسته‌های یک کیلویی پیش از این ۸۷۰۰ تومان بود اما الان شکر عمده فروشی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و شکر یک کیلویی خرده فروشی ۱۵ هزار تومان شده است. افزایش قیمت روغن از دیروز اعمال شده و افزایش قیمت شکر نیز از امروز یا فردا اعمال می‌شود». وی اضافه کرد: «وزارت صمت با تامین شکر اجازه افزایش نرخ آن را نمی‌داد اما الان میزان ذخایر کاهش یافته و نمی‌توانند با قیمت‌های پایین توزیع کنند، بنابراین قرار بر افزایش قیمت شکر شده است».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها