دعوت کاندیدها به شفافیت هزینه‌های انتخاباتی



۷ خرداد کاندیدهای ریاست جمهوری به‌صورت رسمی تبلیغات خود را آغاز می‌کنند. امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا شاهد سبک جدیدی از تبلیغات به‌ویژه در فضای مجازی خواهیم بود. احتمالاً بریزوبپاش‌های انتخاباتی رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرند و از برگزاری همایش‌های چند صد نفره با حضور خوانندگان مطرح و بازیگران، به پرداخت کارت شارژ و بسته‌های اینترنتی رایگان تغییر شکل می‌دهند. البته بحث تبلیغات از مدتی قبل با برگزاری اتاق‌های پرسش و پاسخ و ارائه برنامه‌های نامزدها در کلاب هاوس، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها در حال انجام است. 
به نوشته روزنامه صبح ساحل، در همین ابتدای کار زمزمه‌ها درباره‌ی دستمزدهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی پرداخت‌شده به مدیران اتاق‌های کلاب هاوس به گوش می‌رسد. هزینه‌های انتخاباتی نامزدها و منابع مالی حامی آن‌ها در هر انتخابات جز مبهم‌ترین مسائل دوران انتخابات است. این موضوع در چند سال اخیر با توجه به افزایش هزینه‌ها و تبلیغات متنوع و گسترده کاندیدا به‌شدت موردتوجه افکار عمومی قرارگرفته است. تاکنون اما هیچ‌یک از نامزدهای ادوار گذشته پاسخ شفافی به این مطالبه عمومی نداده‌اند. اسفندماه ۹۳ برای نخستین بار وزیر کشور درباره ورود پول‌های کثیف به رقابت‌های انتخاباتی هشدار داد. رحمانی فضلی گفته بود: «اگر مواظب نباشیم، قاچاقچیان و کسانی که دنبال پول‌های کثیف هستند اینها احتیاج به حامی دارند و حامی را در حوزه قدرت جستجو می‌کنند و اگر هوشیار نباشیم امکان دارد که از طرق مختلف در حوزه سیاسی من‌جمله از طریق انتقال قدرت در انتخابات اعمال‌نظر و اعمال‌نفوذ کنند». رهبر معظم انقلاب نیز مهرماه ۱۳۹۵ در بند چهارم سیاست‌های کلی انتخابات به‌طور مشخص و صریح به موضوع تعیین حدود و نوع هزینه‌ها، منابع مجاز و غیرمجاز تبلیغات داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و چگونگی برخورد با تخلفات مالی آن‌ها اشاره کردند. در حال حاضر پس از گذشت پنج سال از ابلاغ سیاست‌های کلی رهبر انقلاب با تصویب نشدن لایحه جامع انتخابات و همچنین طرح مجلس برای تغییر قوانین انتخابات ریاست جمهوری هیچ چارچوب قانونی برای الزام نامزد‌ها به اعلام منابع مالی‌شان وجود ندارد. در شرایط فعلی کشور با توجه به این‌که اکثریت کاندیداها وعده‌ی مبارزه با فساد و رانت را سر می‌دهند، بهترین عمل این است که از خودشان شروع و هزینه‌های انتخاباتی‌شان را شفاف کنند. تاکنون تنها ابراهیم رئیسی اظهار کرده است که امکانات مالی برای برپایی ستاد ندارد. او در روز ثبت‌نام عنوان کرد: «از مردم می‌خواهم خانه خودشان را برای بنده ستاد انتخاباتی کنند. من امکانات مالی ندارم که ستاد بزنم. هر خانه یک ستاد باشد». این موضوع شامل کاندیدهای شورای شهر نیز می‌شود. در ادوار پیش شاهد بروز تخلفات انتخاباتی و حمایت یک ارگان‌ عمومی از نامزدهای خاص در بندرعباس بودیم.
سیل دستگیری اعضای شورای شهر در کشور نیز حساسیت مردم را نسبت به پارلمان محلی بسیار بالابرده است. بنابراین لازم و ضروری است که طالبان کرسی شورای شهر هزینه‌های انتخاباتی خود را شفاف کنند. حال باید دید کاندیداها ریاست جمهوری و شوراهای شهر در راستای تحقق این مطالبه عمومی چه واکنشی نشان می‌دهند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها