واکسیناسیون، غایب بزرگ وعده‌ها



اخبار کرونا با نزدیک شدن به روز انتخابات و داغ شدن فضای انتخاباتی کشور به حاشیه رفته است. در حالی که همچنان روزانه بیش از ۱۲۰ نفر از هموطنان مبتلا به کوویدـ۱۹ فوت می‌کنند. تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۸۰ هزار و ۹۴۱ نفر رسیده است اما آغاز واکسیناسیون عمومی هنوز در هاله‌ای از ابهام است. یازده روز از آغاز تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری سپری شده است.
در این مدت وعده‌ها و اعمال عجیب زیادی شنیدیم و دیدیم. از حل سه روزه مشکلات بورس تا نامزدهایی که ادعا می‌کنند نه خانه دارند نه ماشین! بررسی اظهارنظرهای مطرح شده از سوی هفت کاندیدا نشان‌ می‌دهد که مبارزه علیه کرونا و واکسیناسیون عمومی در برنامه و وعده‌هایشان جایی ندارد یا حداقل در اولویت خاصی نیست. آنچه تاکنون به آن اشاره شده، کلی‌گویی یا انتقادی به عملکرد دولت فعلی بوده است. هیچ‌کدام از نامزدها به طور شفاف، صریح و با برنامه مواضع خود را در این باره بیان نکرده‌ا‌ند.
«ابراهیم رئیسی» در روزهای اول تبلیغات با حضور در بین کادر درمان به موضوع واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: «ما در اسرع وقت واکسیناسیون همه مردم را مدنظر داریم و کسانی که در معرض آسیب‌اند باید در اولویت قرار گیرند و در این امر از واکسن داخلی و اگر امکانش نبود از واکسن خارجی مورد اعتماد و معتبر که نظام سلامت باید استفاده کرد». «عبدالناصر همتی» نیز عنوان کرد که در صورت پیروزی در انتخابات اولین برنامه من واکسیناسیون عمومی خواهد بود، هم با واردات واکسن، هم تولید واکسن داخلی. «محسن مهرعلیزاده» هم با انتقاد از عملکرد دولت در این زمینه گفته بود که دولت به جای بسته معیشتی به مردم واکسن بدهد. «سعید جلیلی»، «محسن رضایی»، «امیرحسین قاضی زاده هاشمی» و «علیرضا زاکانی» به صورت کلی در این‌باره اظهار نظر کرده یا موارد گفته شده از سوی دیگر نامزدها را تکرار کردند. 
در اولین مناظره انتخاباتی نیز هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هیچ اشاره‌ای به موضوع واکسیناسیون نکردند. محوریت مناظره مسائل اقتصادی بود و از آنجا که کرونا شدیدترین صدمات را به اقتصاد کشور وارد کرده است، انتظار می‌رفت به این موضوع اشاره شود. مناظره اما بدین گونه گذشت که تعدادی از کاندیدا در ابتدا به جای پاسخ به سوالات، نطق از پیش آمده شده‌ای را قرائت کردند. باقی زمان برنامه هم به تخریب، اتهام‌زنی علیه یکدیگر و به کارگیری ادبیات نامناسب گذشت. کرونا بیش از یک‌سال است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی را زمین گیر کرده. یک میلیون شغل را از بین برده و هزاران نفر را بیکار کرده است. تعطیلی‌های پی‌درپی کمر بازاریان را خم و معیشت هزاران نفر را تهدید کرده است. تنها پادزهر موجود واکسیناسیون است. امر واجبی که هرروز به تعویق می‌افتد. در این شرایط انتظار میرود نامزدها برنامه مشخص و مدونی برای مبارزه به بیماری کوویدـ۱۹ ارائه دهند، حواشی و دعواهای جناحی را رها کنند و به دغدغه مردم بپردازند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها