گزارشی از نشست خبری رئیس و دبیر ستاد انتخابات استان هرمزگان

نَه به انفعال در انتخابات



«علی رئوفی»، رئیس ستاد انتخابات هرمزگان و «احمد نفیسی»، دبیر ستاد انتخابات هرمزگان در نشست خبری یکشنبه‌شب {۲۳ خردادماه}، آخرین وضعیت استان را در چند روز منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستاها تشریح کردند.

                    

افزایش تایید صلاحیت شده‌های شورای شهر

                           

«علی رئوفی»، رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: «آمار تایید صلاحیت‌های شورای شهر تغییر کرده است و در فاصله زمانی ۱۰ صبح تا ۸ شب روز یکشنبه ۲۳ خرداد، سه نفر از داوطلبان شورای شهر استعفا دادند و دو نفر نیز تائید صلاحیت و اضافه شدند. ۱۶ نفر نیز به تعداد تایید صلاحیت شده‌های روستایی اضافه‌شده است. آخرین آمار تایید صلاحیت شده‌ها بدین گونه است که ۶۷۰ داوطلب در ۴۵ شهر استان رقابت خواهند کرد». رئوفی اضافه کرد: «چون انصراف‌ها از طریق سامانه است، ممکن است در روزهای آتی هم افرادی استعفا بدهند یا تائید صلاحیت شوند. هرچند که نتیجه نهایی تاییدصلاحیت آخرین تاریخش ۱۷ تا ۱۹ خرداد بود. سامانه تا ۲۷ خرداد برای انصراف داوطلبان باز است». رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان اضافه کرد: «علی‌رغم همه‌ی نظرسنجی‌هایی که در جامعه انجام می‌شود و مشارکت را بالای ۴۰ درصد اعلام کردند؛ اما بنده بیشتر از این خوش‌بین هستم. ۴۳ سال از عمر انقلاب گذشته است، مردم در شرایط بسیار سخت‌تر از امروز این ملت شریف در روزهای حساس انقلاب پای‌کار بودند. مردم ازلحاظ سیاسی بلوغ فکری خود را نشان دادند. کرونا بهانه‌ای نیست که مردم کشور نتوانند در روز انتخابات حماسه خلق کنند».

                                    

رأی کرونا مثبت‌ها نیز اخذ می‌شود

                           

علی رئوفی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز انتخابات برقرار است، تصریح کرد: « ۱۵ درصد شعب اخذ رأی در استان افزایش پیدا کرده‌ و مدارس و مساجد بزرگ برای این امر انتخاب شده است. انتخابات شورای شهر بندرعباس به صورت الکترونیکی در ۱۹۸ شعبه با ۶۲۰ صندوق انجام می‌شود. در هر شعبه یک ناظر بهداشتی حضور دارد. توصیه‌مان به مردم این است که در ساعت‌های اولیه روز برای رأی دادن، حضور پیدا کنند. به گفته رئوفی، بیش از 9 هزار نفر امنیت انتخابات را در استان تامین می‌کنند». رئوفی در ادامه اظهار کرد: «در شهرستان حاجی‌آباد ۲۰ نقطه صعب العبور داریم در میناب ۱۵ نقطه، در بشاگرد ۳۵ نقطه و در جزایر ابوموسی و کیش هم همینطور. برای مناطق صعب‌العبور استان، از صندوق‌های سیار و اتومبیل‌های شاسی بلند استفاده خواهیم کرد. در جزایرمان از شناورهای نظامی، در صورتی که هوا نامساعد باشد از بالگرد استفاده می‌شود. نه اینکه مردم به صندوق‌ها مراجعه کنند بلکه ما به مردم مراجعه می کنیم. حتی کسانی که قرنطینه هستند، صندوق‌های سیار اخذ رأی حضور پیدا خواهند کرد و رای‌شان را اخد می‌شود». رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان با اشاره به اینکه ذات انتخابات همراه با چالش و حاشیه است، بیان کرد: «انتخابات در شهر بندرعباس با توجه به اینکه پایگاه اقتصادی جنوب است و شهرداری هم اهمیت خاصی دارد، همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است. در این دوره بسیاری از افرادی که حاشیهساز بودند یا انصراف دادند یا رد صلاحیت شدند. در حال حاضر مجموع کاندیدا در بندرعباس به ۱۳۷ نفر رسیده است. مردم کسانی را انتخاب کنند که پاکدست هستند، در حوزه شهری و مسائل اجتماعی_فرهنگی تخصص دارند. با الکترونیکی شدن انتخابات شهربندرعباس نیم ساعت بعد از زمان اخذ رأی نتایج اعلام خواهد شد».

                           

تخلفات انتخاباتی داشته‌ایم

                               

رئوفی گفت: «در ۱۳ شهرستان و ۴۵ شهر هرمزگان انتخابات برگزار می شود. از مجموع هزار و 321 روستا که دارای کرسی شورای روستایی هستند در ۶ روستا هرمزگان به دلیل عدم ثبت‌نام یا عدم صلاحیت داوطلبان انتخابات برگزار نمی‌شود». رئوفی در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از خرید و فروش رأی چه تدابیری اندیشه شده است، گفت: «هیئت‌های تخلفات، کمیته‌های رسیدگی و کمیته بازرسی استانداری این موارد را رصد می‌کنند و به مراجع ذی صلاح اطلاع می‌دهند. امیدواریم در این دوره شاهد بداخلاقی‌های انتخاباتی در انتخابات شورای شهر بندرعباس نباشیم». رئیس ستاد انتخابات استان هرمزگان تصریح کرد: «نسبت به حضور مردم استان هرمزگان در پای صندوق‌های رأی بسیارخوش‌بین هستم. در هرمزگان از ۶۰ تا ۹۳٫۵ درصد حضور پای صندوق‌های رأی را داشته ایم. در این دوره علی‌رغم همه تبلیغات منفی و مشکلات معیشتی بالای ۷۰ درصد مردم حضور پیدا خواهند کرد». رئوفی در پاسخ به سوال خبرنگار صبح ساحل مبنی بر اینکه آیا تاکنون تخلفات انتخاباتی داشته‌ایم، گفت: «تخلفات انتخاباتی داشته‌ایم. تخلفات را باید در واحدهای فرمانداری گزارش کنید، برخورد می‌شود».

                                             

عوامل اجرایی تنها دوز اول واکسن را دریافت کردند

                                    

علی رئوفی درباره تجمعات انتخاباتی که در سطح شهر در حال انجام است، توضیح داد: «در فضای باز ۳۰ درصد جمعیت با فاصله ۸ متر مربع برای یک نفر می‌توانند تجمع داشته باشند. در فضاهای بسته اگر ضرورت دارد ستادها تجمع کنند، در وضعیت قرمز ۱۰ نفر، نارنجی ۱۵ نفر و زرد ۳۰ نفر می‌توانند تجمع داشته باشند. تاکنون مجوزی صادر نشده و گزارش تخلفی داده نشده است». او در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه عوامل اجرایی انتخابات واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، گفت: «عوامل اجرایی انتخابات در هرمزگان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اما به دلیل بدعهدی چینی‌ها دوز دوم محقق نشد. به همین علت از عوامل اجرایی تست pcr گرفته می‌شود». معاون سیاسی، امنیتی استانداری هرمزگان اظهارکرد: «سامانه‌ای راه‌اندازی شده به نام سامانه انتخاب ایران که در دسترس عموم است و اطلاعات مربوط به نامزدهای انتخاباتی در حال بارگذاری است. همه نامزدها می‌توانند برای انجام تبلیغات به این سامانه مراجعه کرده و اطلاعات خود را در آن‌جا قرار دهند». رئوفی در پایان از مردم شریف استان درخواست کرد: «برای پاسداشت قانون اساسی که حاصل خون بهای شهدای وطن است، در انتخابات شرکت کنند. انتخابات بهترین راه مردم سالاری دینی است. با شرکت در انتخابات، باید به اقتدار و مشروعیت نظام اضافه کنیم. ما بهترین امنیت را در منطقه داریم و برای ایجاد تغییر چه آن‌هایی که نظام را قبول دارند چه کسانی که قبول ندارد اما خواستار تغییر هستند، می‌خواهم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند».

                            

34 هزار رأی اولی

                     

«احمد نفیسی»، دبیر ستاد انتخابات استان و مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری هرمزگان در ادامه با اشاره به اینکه، طبق آمار برای انتخابات ۱۴۰۰ مجموع واجدین شرایط استان یک میلیون و 189 هزار و 860 نفر است، گفت: « 602 هزار و 64 نفر آقا و 587 هزار و 805 نفر خانم هستند. 34 هزار و 39 نفر رأی اول‌ در استان وجود دارد». نفیسی افزود: «در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته، در سال ۹۲ با توجه به اینکه واجدان شرایط یک میلیون 19 هزار و 220 نفر بودند، ۷۷٫۲ درصد حضور پیدا کردند. در سال ۹۶، یک میلیون و 129 هزار و 228 نفر واجدین شرایط بوده‌است که بیش از ۷۸ درصد شرکت کردند». او گفت: «یکی از کلید واژه‌هایی که امروز در انتخابات مطرح می‌شود، «مشارکت» است. از همه شهروندان می‌خواهم که با این شعار همراهی کنند، «نه به انفعال»، «نه به بایکوت»، «نه به تحریم» و «آری به مشارکت فعال». ما به عنوان مجریان انتخابات هم این سه کلید واژه را در نظر خواهیم داشت، «بی طرفی کامل»، «قانون‌مداری» و «امنیت و سلامت انتخابات».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها