جمع آوری هفت هزار و ۵۰۰ تخم لاک پشت در قشم



امسال با حضور بیش از صد لاک پشت پوزه عقابی مادر در سواحل قشم، تعداد هفت هزار و ۵۰۰ تخم، از ساحل جمع آوری و در سایت روستای شیب دراز محافظت شد.

به گزارش صبح ساحل، «سید هاشم داخته»، مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم گفت: از ابتدای اسفند پارسال تا نیمه‌ اردیبهشت امسال ، سواحل روستای شیب دراز قشم میهمان بیش از یکصد لاک پشت پوزه عقابی در حال انقراض بود که برای تخم گذاری به این ساحل آمدند. داخته  افزود: هر لاک پشت پوزه عقابی بین ۶۰ تا ۷۰ تخم می‌گذارد، که امسال در مجموع حدود هفت هزارو پانصد تخم با همکاری محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و جامعه محلی روستای شیب دراز جمع آوری و به سایت محافظت شده انتقال یافت. او با بیان اینکه تخم لاک پشت ها پس از  ۷۰ روز به بچه تبدیل می‌شود، افزود: لاک پشت های پوزه عقابی بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی به بلوغ می‌رسد و میانگین عمر هر لاک پشت پوزه عقابی نیز ۷۰ سال است.

سایت محافظت شده شیب دراز قشم از سال ۱۳۸۱ به وسیله یک دوستدار طبیعت با نام آقای دره شوری بنا نهاده شد و اکنون به عنوان اثر ملی- طبیعی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت رسیده است.

مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم  افزود: جوانان روستای شیب دراز در قالب گروهی با نام "ناتوران خمیس" (نگهبانان لاک پشت) محل تخم گذاری لاک پشت مادر را شناسایی می‌کنند و سپس تخم‌ها را به سایت محافظت شده انتقال می‌دهند و به همان شیوه مادرانه آن‌ها را در ژرفای ۸۰ سانتی متری درون گودال قرار می‌دهند و روی آن را با شن می‌پوشانند. مهم ترین محل تخمگذاری لاک پشت پوزه عقابی در جزیره، سواحل شنی روستای شیب دراز است.

از هفت گونه لاک پشت شناخته شده در جهان، دو گونه پشت سبز و پوزه عقابی برای تخم گذاری به این جزیره می‌آیند.  لاک پشت سبز در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، در حال انقراض، ولی لاک پشت پوزه عقابی به شدت در حال انقراض است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها