رای مجلس یازدهم به محدودیت اینترنت



مجلس یازدهم از ساعاتی قبل در حالی اقدام به برگزاری جلسه در جهت بررسی طرح موسوم به صیانت از کاربران شبکه های اجتماعی کرده اند که امضای مردم مخالف این طرح در صفحه «کارزار» به نیم میلیون رسیده است.

  

به گزارش صبح ساحل، نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رای موافق به اصل ۸۵شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی رای مثبت دادند و طرح برای تصویب به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور در کمیسیون فرهنگی بررسی شده و بدون ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال و در صورت تائید، به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

  این طرح در حالی اجرایی شد که 500 هزار نفر خواستار توقف محدودیت بیشتر برای اینترنت بودند. 

جمعی از شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی در مخالفت با طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» کارزاری اینترنتی تشکیل داده‌اند که از ۱۵ تیر تا امروز نزدیک به 500 هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان این کارزار از نمایندگان مجلس خواسته‌اند برای رعایت حقوق مردم ایران و کمک به معیشت آن‌ها، بیش از این موانع جدیدی برای کسب‌و‌کارهای خرد و کلان ایجاد نکنند.

امضاکنندگان این کارزار می‌گویند: این مشکلات جدید در کنار فیلترینگ قبلی پلتفرم‌های جهانی کاربردی نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و تلگرام و سرعت پایین اینترنت بین‌المللی دردهای بیشتری را به بدنه مردم وارد خواهد کرد و در این شرایط سخت اقتصادی، مردم را از مواهب این فناوری‌های نوین محروم خواهد کرد.

رای مجلس یازدهم به محدودیت اینترنت

نمودار روندی استفاده مردم ایران از رسانه‌های اجتماعی (واتس‌اپ، اینستاگرام، تلگرام و سروش)

میزان استفاده مردم ایران (افراد بالای ۱۸ سال) از پیام‌رسان واتس‌اپ طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و در تیرماه ۱۴۰۰ به ۷۱.۴ درصد رسیده است. پس از فیلترینگ تلگرام روند صعودی با سرعت بیشتر تداوم داشته است.

 نتایج نشان می‌دهد میزان استفاده افراد بالای ۱۸ سال از اینستاگرام طی دو سال گذشته ۱۳.۶ درصد رشد داشته است و از ۳۹.۵ درصد (تیرماه ۱۳۹۸) به ۵۳.۱ درصد (تیرماه ۱۴۰۰) رسیده است.

 میزان استفاده از تلگرام، از بهمن ۱۳۹۹ تا تیرماه ۱۴۰۰، رشد ۴ درصدی را نشان می‌دهد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها