ظرفیت بیمارستانهای هرمزگان تکمیل شد:

109 فوتی کرونایی فقط در هفت روز



109 نفر جان دادند ، 109 نفر در هفته گذشته به طرز دردناکی به دست کرونا در هرمزگان قربانی شدند. 66 مرد و 43 زن در سنین 22 تا 99 ساله . افرادی پر از امید و آرزوهای زیبا که برای دست یافتنش روزها و سال‌ها زحمت کشیدند اما اکنون ناکام در خروارها خاک آرامیده‌اند . 
هفته‌ای که گذشت عده زیادی از هم استانی ها در  سایه سنگین کرونا،  بزرگ‌ترها و کوچک‌ترهای خانواده  را از دست دادند، مرگ‌های  باورنکردنی که تا چند روز قبل از آن خنده  و صداهای دل‌نشین آن‌ها فضای خانه را پرکرده بود اما حالا فقط قاب عکسی  بر روی طاقچه‌های خانه‌هایشان  به یادگار مانده است. 
به گفته دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  مرگ‌ومیرهای کرونایی از شنبه نهم تا جمعه 15 مردادماه 22 درصد وموارد بستری در بیمارستان‌های استان ۵ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. تعداد نمونه‌گیری از ابتدای اپیدمی‌تا دیروز جمعه حدود 421 هزار مورد رسید.
    
قصه روزهایی کرونایی
قصه  این روزهای کرونایی قصه  تلخ و نفس‌گیری  است قصه مرگ و خاطره، قصه درد و زجر  که بعد از گذشت یک سال و نیم، هنوز قابل‌هضم نیست.مردم خسته‌اند و  کادر درمان خسته‌تر و اوضاع کشور فوق بحرانی.نمی‌دانیم ازیک‌طرف مسئولین را مسبب این افزایش آمار و جولان کرونا بدانیم که برای واکسیناسیون اقشار جامعه، امروز و فردا کردند تا نرخ تلفات کرونایی سر به فلک بکشدیا عده‌ای از مردمی بدانیم که بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی و ماسک، راهی کوچه و خیابان‌ها ، مراسمات و دورهمی ها هستند. کشور به رنگ شعله‌های آتش در آمده است که در حال سوختن است، سیر صعودی همه‌گیری در پیک پنجم همچنان ادامه دارد کارشناسان براین باورند که این هفته همچنان جهش آماری در بخش‌های مختلف ادامه دارد.بیمارستان‌ها وضعیت خوبی ندارد، تخت نیست و دارو نیست و... بیماران در راهروها و کف بیمارستان‌ها بستری هستند.آمار مرگ‌ومیر روزبه‌روز در حال  افزایش است و رکود می‌زند. کادر درمان از مردم عاجزانه می‌خواهند مراعات کنند و از مسئولین می‌خواهند بی‌تفاوت نباشند .روزهای سختی در حال گذر است و امیدهای زندگی به حد پایین خود رسیده است . وقتی پای صحبت یک دوست و آشنا می شینید حتماً با جملات آشنا روبرو می‌شوید.» تا فردا معلوم نیست زنده باشیم یا نه»...  
هرمزگان منتظر اعلام تعطیلی دو هفته ایی است که اگر مسئولین در این مورد موافقت کنند و با راهکار سخت گیرانه حتماً آمارهایی کرونا کاهش می بابد و استان جان دیگری می‌گیرد .
   
همه‌گیری سوش های مختلف کووید
هرمزگان درگیر چندگونه از کرونا است. این استان شاهد همه‌گیری سوش های مختلف کووید ازجمله چینی، انگلیسی و دلتا است که این مسئله کنترل شرایط و درمان افراد مبتلا را بسیار سخت‌تر کرده است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه گفت: در حال حاضر بیش از 90درصد سوش کرونایی ،  کرونایی جهش‌یافته دلتا است.دکتر نوروزیان افزود:وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان به دلیل داشتن مرزهای هوایی، دریایی، صنایع پتروشیمی، جزایر گردشگری و مسافر پذیر متفاوت‌تر از دیگر استان‌ها بوده و نیازمند توجه خاص است.
وی افزود:برای کنترل هر چه بیشتر بیماری، باید در کنار قرنطینه کامل واکسیناسیون نیز با سرعت هر چه تمام‌تر انجام شود و از سویی دیگر خانواده‌ها نیز پروتکل‌های بهداشتی را با حساسیت لازم اجرا کنند. وی با بیان اینکه از نهم تا 14 مردادماه 324 هزار و 357 دُز به افراد در هرمزگان تزریق شده گفت: 53 هزارو 849 نفر دُز دوم  دریافت کردند و افرادی که در دُز اول دریافت کردند 271 هزار و108 بودند.
دکتر نوروزیان اشاره‌ای به  برگزاری دورهمی های خانوادگی و تجمع‌های اجتماعی در مناسبت‌های عید غدیر، عید قربان، انتخابات ریاست جمهوری و شوراها کرد  که تأثیر بسزایی در شیوع بیماری و افزایش موارد ابتلا به کرونا داشته است.این مقام مسئول از مردم خواست که درصورتی‌که علائم کرونا دارند به نتیجه تست منفی اکتفا نکنند و بلافاصله درمان را شروع کنند.وی یادآور شد: با توجه به  شیوع دلتا ویروس که بسیار مسری بوده و به‌سرعت پیشرفت می‌کند و با توجه به  اینکه در حال حاضر 90 درصد کرونا موجود در جامعه از نوع کرونای دلتا می‌باشد افرادی که علامت‌دار می‌شوند وقت را برای انجام تست تلف نکنند و بلافاصله درمان‌های مرتبط با کرونا را شروع نمایند.
دکتر نوروزیان افزود: درصورتی‌که دارای علائم خفیف است افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین با 4030 یا شهروندان بندرعباسی با شماره  1318  مشاوره تلفنی دریافت نمایند و در صورت لزوم برای دریافت دارو و انجام تست به مراکز غربالگری کووید مراجعه کنند.نوروزیان تأکید کرد تمام افراد علامت‌دار باید به مدت دو هفته خود را قرنطینه کنند و از حضور در مراکز عمومی به‌شدت اجتناب نمایند.وی در رابطه ویروس جهش یافته هندی موسوم به دلتا تاکید کرد: علایم اولیه شبیه سرماخوردگی شامل آبریزش بینی، گلودرد و گرفتگی بینی است که در صورت مشاهده این علایم، فاصله بین اعضای خانواده رعایت شود.
    
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها