آیا مصرف داروها در میزان اثربخشی واکسن کرونا اختلال ایجاد می‌کنند؟


نویسنده: راضیه نیرومند

تداخل دارویی می‌تواند بین داروهای مختلف، تجویز شده توسط پزشک یا بدون نسخه، گیاهی، مکمل و حتی مکمل‌های ویتامینی و برخی خوارکی‌ و غذاها رخ دهد. یک دارو می‌تواند از اثر‌بخشی داروی دیگر بکاهد اما برای دانستن مصرف داروهای روزانه‌ای که در زمان واکسیناسیون شخص به طور معمول از آنها استفاده می‌کرده است، ابهاماتی برای عموم مردم وجود دارد.
طبق نظر نائب رئیس انجمن داروسازان ایران، تاکنون هیچ جای جهان ثابت نشده است که داروهایی که به طور معمول استفاده می‌شوند، تداخلی با واکسن کرونا داشته باشند. برخی مطالعات نشان داده است داروهای ضدالتهاب و کورتونی، ممکن است اثربخشی واکسن کرونا را کاهش دهند. اگر فردی از داروهای کورتونی استفاده می‌کند و قطع آن دارو به سلامتی‌اش آسیب نمی‌زند، می‌تواند با مشورت پزشک، مدتی قبل از تزریق واکسن کرونا، مصرف آن را قطع کند. طبق گفته‌های یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، بیماران زمینه‌ای قبل از تزریق واکسن کووید-۱۹ از تغییر خودسرانه در مصرف دارو پرهیز کنند.
برخی عوارض واکسن کرونا در این گروه جمعیتی ناشی از قطع خودسرانه و افزایش یا کاهش مصرف دارو اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال بیماران روماتیسمی قبل از تزریق واکسن کرونا برای تنظیم داروها باید به پزشک مراجعه کنند. ابتلا به کرونا در این قشر باعث حمله جدید بیماری‌های روماتیسمی به عنوان نوعی از بیماری‌های خودایمنی و موارد شدید کووید-۱۹ می‌شود.
در مورد مصرف قرص‌های ضدبارداری قبل از تزریق واکسن کرونا نیز باید گفت داروهای ضدبارداری یا داروهایی که حاوی هورمون‌های زنانه‌اند، ممکن است باعث افزایش خطر لخته شدن خون شوند. با توجه به این‌که برخی واکسن‌ها ممکن است خطر تشکیل لخته را افزایش دهد، بهتر است هنگام مراجعه برای دریافت واکسن ، مسئولان تزریق را در جریان قرار دهند. همچنین در مورد تأثیر تزریق آمپول‌های حاوی ویتامین‌ها بر واکسن کرونا؛ تازگی در فضای مجازی مطالبی مبنی بر تأثیر نوروبیون بر واکسن کرونا منتشر شده که مبنای علمی ندارد زیرا منبع غذایی ویروس کرونا، ویتامین نیست. بنابراین مصرف داروهای حاوی ویتامین‌ها پس از تزریق واکسن کرونا نمی‌تواند منجر به افزایش شدت بیماری شود. تاکنون در منابع علمی و رسمی جهان گزارشی مبنی بر تداخل ویتامین با واکسن کرونا وجود نداشته است.
منبع: تسنیم/ایرنا

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها