افزایش تصاعدی مبتلایان و بستری شدگان کرونا ظرف یک هفته گذشته

تاخت دلتا در هرمزگان، ۱۰۹ بیمار دیگر قربانی شدند



کرونا طغیان کرده و در یک هفته گذشته نفس ۱۰۹ نفر در هرمزگان را برید. این آمار نسبت به هفته ماقبل آن‌که 109 فوتی بوده است مساوی به ثبت رسید. از 16 تا ۲۲ مردادماه ۶۹ مرد و ۴۰ زن به دلیل ابتلا به این ویروس منحوس چشم از دنیا بستند. این افراد از سنین ۲۳ تا۹۸ ساله بودند. در این بازه زمانی ۴۵ نفر از بندرعباس، ۱۲ نفر از قشم ،۵ نفر از بستک،دو نفر از سیریک ،۵ نفر از حاجی‌آباد، دو نفر از  جاسک،۷ نفر از رودان،۱۴ نفر از  میناب، ۶ نفر از بندرلنگه، ۷ نفر از کیش و ۴ نفر از  بندر خمیر جان خود را از دست دادند.
     
بستری شدن هزار و ۳۱۴ نفر در طی یک روز 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه دیروز جمعه بالاترین موارد بستری در هرمزگان را با یک هزار و ۳۱۴ بیمار مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های استان داشتیم  گفت: تعداد فوت‌شدگان به یک هزار و 900 نفر رسید  و با توجه به روند افزایشی بیماران نگران دو هفته آینده هستیم.
دکتر حسین فرشیدی از تزریق ۴۳۲هزار و ۹۹۵ دز واکسن به هرمزگانی ها خبر داد و اظهار داشت : در این رابطه ۳۴۳هزار و ۶۳۴ دز در نوبت اول و ۸۹ هزارو۳۶۱ واکسن نیز در نوبت دوم به هم استانی‌ها تزریق شده است.
وی با تأکید بر اینکه از تجمع‌های غیرضروری جدا خودداری شود، یادآور شد: همه ما و افراد جامعه باید به خودمان کمک کنیم چراکه داروی مستقیمی برای کووید تولید نشده است لذا باید رعایت پروتکل‌ها با شدت بیشتری انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان میزان مرگ‌ومیرهای کرونا در هرمزگان به‌نسبت متوسط کشوری پائین دانست و اظهار داشت: زیرساخت‌های استان هرمزگان به نسبت استان‌های دیگر محروم‌تر است و مردم دیگر از این بیماری نمی‌ترسند.
دکتر فرشیدی گفت: این بیماری قطعاً کنترل خواهد شد و می‌توانیم با رعایت پروتکل‌ها آن را کنترل کنیم، طی یک هفته گذشته با شیب آماری بالایی مواجه بودیم و رویدادهای اجتماعی در ایران نقش زیادی در اوج‌گیری کرونا دارند. 
وی با اشاره به اینکه پس از انتخابات شاهد بالا رفتن آمار کرونا بودیم افزود: در حال حاضر نگران دهه اول محرم هستیم و با توجه به‌قرار گرفتن در ماه محرم از علما انتظار داریم مردم را به سمت عزاداری‌های مجازی هدایت کنند. دکتر فرشیدی اظهار داشت: این نگرانی حتی برای عزاداری‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شود وجود دارد و در روزهای اخیر هم شاهد رعایت نشدن پروتکل‌ها بودیم.
   
کمک بنگاه‌های اقتصادی به کادر درمان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تأکید کرد که افراد دارای علائم کرونا نیازی به تست ندارند و باید خود را قرنطینه کنند تا ریشه کرونا خشکیده شود.
وی این را هم گفت که در بین مراجعان کرونایی، افرادی دیده می‌شود که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما بازهم مبتلا شدند، متأسفانه ویروس دلتا قدرت سرایت بسیار بالاتری دارد و کوچک و بزرگ، پیر و جوان نمی‌شناسد.
به گفته دکتر فرشیدی در حال حاضر در استان واکسن‌های برکت، سینوفارم و آسترازنکا وجود دارد که امیدواریم واکسن برکت بیشتر به دست ما برسد. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: امیدواریم واکسیناسیون طی یک ماه آینده سرعت بیشتری پیدا کند همچنین از استاندار هرمزگان خواستیم تمامی بنگاه‌های اقتصادی استان را برای کمک به کادر درمان پای‌کار بیاورد.وی در خصوص ایجاد وقفه در واکسیناسیون گروه‌های شغلی و به‌ویژه فرهنگیان عنوان کرد: واکسن به‌اندازه نیاز استان و میزان مورد انتظار، نرسیده است و در یک ماه آینده واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا کند و واکسیناسیون فرهنگیان تا پایان مرداد تمام شود. دکتر فرشیدی افزود: با توجه به دستور وزیر بهداشت واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در جزیره قشم و کیش، آغازشده است، اما به‌صورت تزریق واکسن به گروه‌های سنی اولویت‌دار اجرا می‌شود.
وی گفت: با تکمیل واکسیناسیون گروه‌های شغلی، به‌زودی زمان و شیوه واکسیناسیون عمومی در جزیره قشم و کیش اعلام می‌شود.
     
مواجه با کمبود دارو
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان این را گفت که اگر وضعیت فوق بحرانی در استان کنترل نشود و شاهد افزایش بیماران کرونایی باشیم، با کمبود دارو مواجه خواهیم شد.
دکتر فرشیدی مهم‌ترین و اولین اقدام در درمان بیماری کووید، اکسیژن دانست و افزود: ما در حال حاضر در همه بیمارستان‌های استان سعی کردیم اکسیژن ساز داشته باشیم. 
وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم مشکل کمبود سرم در استان ایجاد نشود، در رابطه با داروهای عمومی و دیگر اقلام با کمبود مواجه نیستیم بر تمام داروخانه‌های سطح شهر معاونت غذا و دارو دانشگاه نظارت خواهد داشت. 
این مقام مسول اشاره‌ای به تجمع افراد و شلوغی در پشت درب‌های سی‌تی‌اسکن گفت: خیلی از افرادی که پشت درب‌های سی‌تی‌اسکن هستند نسخه پزشک ندارند، سی‌تی‌اسکن باید برای کسانی انجام شود که احتمال داده شود که درگیری ریه دارند.
دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه حدود 6 هفته است که سی‌تی‌اسکن شهرستان حاجی‌آباد خراب‌شده است، افزود: اولین محموله سی‌تی‌اسکن وزارت بهداشت برای حاجی‌آباد خواهد بود و در حال تحویل از کارخانه است.

       

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها