سازمان ملل خواستار توقف بازگرداندن افغان‌ها به کشورشان شد



کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) شرایط در افغانستان را در پی روی کارآمدن نیروهای طالبان نامشخص و نگران‌کننده خواند و از دولت‌های میزبان مهاجران افغانستانی خواست روند بازگرداندن آنها را متوقف سازند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته عصر ایران،کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان از کشورها خواست تا با توجه به «وضعیت امنیتی و حقوق بشر و همچنین شرایط اضطراری بشردوستانه» در افغانستان، بازگرداندن مردم این کشور که مجبور به فرار شده اند را متوقف کنند.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، در سال جاری میلادی، بیش از ۵۵۰ هزار افغان مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند به طوری‌که مجموع کل آوارگان این کشور آسیایی از پنج میلیون نفر فراتر رفته است.

فقط در نیمه نخست ماه اوت، حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ افغان به پایتخت این کشور بازگردانده شده اند.

«شابیا مانتو» سخنگوی این نهاد بین‌المللی گفت: اگر چه تا کنون شمار محدودی از غیر نظامیان به کشورهای همسایه افغانستان گریخته‌اند اما این وضعیت به سرعت در حال افزایش است.

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از سوءرفتارهای احتمالی علیه غیرنظامیان و افراد مرتبط با  نهادهای دولتی و سازمان‌های منتقد طالبان، اعلام کرد: شرایط در حال حاضر نامشخص است. به همین منظور کشورها باید مسئولیت قانونی و اخلاقی را در قبال افغان‌هایی که در پی یافتن امنیت از کشورشان می‌گریزند، نشان دهند.

  «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل هم به تازگی در پیامی توییتری اعلام کرد که نسبت به وضعیت افغانستان عمیقا نگران است. وی در این پیام توییتری، از طالبان خواست که برای حفظ جان افراد و تامین نیازهای زندگی، نهایت خویشتنداری به خرج دهند.

گوترش همچنین اعلام کرد: تمام کشورها آماده استقبال از پناهجویان افغان و امتناع از هرگونه اخراج آن‌ها باشند.

محمد غلام اسحاق‌زی سفیر و نماینده دولت افغانستان در سازمان ملل نیز از شورای امنیت خواست با تشکیل فوری یک «کریدور انسانی» برای خروج افرادی که در معرض حملات انتقام‌جویانه طالبان قرار دارند، موافقت کند.

رویدادهای روزهای اخیر افغانستان و پیشروی سریع طالبان در خاک این کشور در حالی توجه جهانی را به خود معطوف کرده است که گروه طالبان روز یکشنبه پس از گذشت نزدیک به ۲۰ سال، بار دیگر به نیروی سیاسی حاکم در افغانستان تبدیل شد.

سران این گروه در سال ۲۰۰۱ میلادی به دنبال حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان، قدرت را از دست دادند. شبه نظامیان طالبان طی ۲۰ سال گذشته با دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان در نبرد بودند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها