فشار آمریکا بر قطر و دیگر کشورهای عرب برای میزبانی از پناهجویان افغان



جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا در ساعات پایانی شب گذشته با شیخ « تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تلفنی تماس گرفت و براساس بیانیه دیوان امیری قطر دو طرف برضرورت حمایت از غیرنظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان تاکید کردند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، در این بیانیه آمده است که شیخ تمیم و بایدن همچنین برضرورت کاهش شدت بحران با هدف دستیابی به راه حل سیاسی همه جانبه برای تضمین امنیت و ثبات و تامین منافع ملت افغانستان تاکید کردند.

تماس تلفنی بایدن با شیخ تمیم در حالی صورت گرفت که قطراز پذیرش پناهجویان افغانستانی بیشتر به دلیل تکمیل ظرفیت و گنجایش این کشور امتناع کرد.

قطر با استقبال از ۸۰۰۰ متقاضی ویزای مهاجرتی ویژه افغانستان (SIV) و خانواده آنها موافقت کرده بود و این ظرفیت تکمیل شده است.

مشکل دیگر آمریکا و دولت بایدن این است که کشورها به طور مشروط میزبانی پناهجویان افغانستانی را می پذیرند و مهمترین شرط آنها اقامت کوتاه مدت این پناهجویان است.

شبکه آمریکایی سی ان ان عصر دیروز جمعه با تاکید به اینکه قطر از پذیرش و اسکان پناهجویان افغان بیشتر خودداری می کند، اعلام کرد که پروازها از فرودگاه کابل به طور موقت، متوقف شده است.

سی ان ان اعلام کرد که ۱۰ هزار نفر آمادگی خروج را دارند اما نمی توانند کابل را ترک کنند زیرا جایی برای نشستن هواپیماها وجود ندارد و به همین دلیل آمریکا درصدد راضی کردن دیگر کشورها از جمله اروپا برای میزبانی از پناهجویان افغانستانی است.

اما در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن در تماس تلفنی با شیخ تمیم برای « حمایت سخاوتمندانه» دولت قطر و همراهی با اقدام واشنگتن در تخلیه هزاران نفر از افغانستان تشکر کرد.

براساس این بیانیه، بایدن گفت که ایجاد « پل هوایی» بدون حمایت اولیه قطر ممکن نبود.

 


فشار آمریکا بر قطر و دیگر کشورهای عرب برای میزبانی از پناهجویان افغان

 

پل هوایی بین کابل و دوحه 

اما شبکه سی ان ان در روایت دیگری آورده است که دولت جوبایدن از قطر، امارات ، بحرین و کویت برای کمک هایشان به تخلیه هزاران نفر از افغانستان بعداز عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و سیطره گروه طالبان بر این کشور تشکر کرده است.

به گزارش این شبکه، بایدن از امیر قطر برای حمایت سخاوتمندانه از عملیات مستمر تخلیه شهروندان آمریکایی و دیپلمات های آمریکایی و کشورهای شریک آن و شهروندان افغان در معرض خطر از افغانستان قدردانی کرد.
بایدن با تشکر از نقش مهم شیخ تمیم در تسهیل مذاکرات بین افغانستانی ها در قطر گفت: این بزرگترین پل هوایی در تاریخ است و بدون حمایت اولیه قطر امکان تسهیل حمل و نقل روزانه هزاران نفر وجود نداشت.

سی ان ان در خبری دیگر آورده است: بعداز آنکه کلاریسا وارد خبرنگار این شبکه در کابل عصر جمعه گفت که در ساعات گذشته هیچ هواپیمای آمریکایی از فرودگاه  کابل پرواز نکرده است در حالی که ۱۰ هزار نفر آمادگی خروج را دارند اما نمی توانند کابل را ترک کنند زیرا جایی برای نشستن هواپیماها وجود ندارد، « لولوه الخاطر» معاون وزیر خارجه در صفحه خود در توئیتر نوشت که قطر به همکاری خود در عملیات تخلیه از افغانستان ادامه می دهد.

معاون وزیر خارجه قطر نوشت: من فقط می توانم در مورد ماموریت های قطر صحبت کنم، این ماموریت ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در خلال ۷۲ ساعت گذشته به تخلیه بیش از ۳۰۰ دانشجو و بیش از ۲۰۰ روزنامه نگار و خبرنگار کمک کرده ایم و اکنون بسیاری از آنها به همراه خانواده شان در دوحه در امنیت و در اقامتگاه های راحت بسر می برند.

لولوه الخاطر همچنین فیلمی کوتاه از مشارکت هواپیماهای قطری در عملیات تخلیه پناهجویان افغانستانی و شهروندان آمریکایی منتشر کرده است.

 


فشار آمریکا بر قطر و دیگر کشورهای عرب برای میزبانی از پناهجویان افغان

 

شرط امارات برای میزبانی از پناهجویان افغان

سی ان ان همچنین گزارش داد که وزارت خارجه امارات هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این کشور بعداز درخواست دولت آمریکا از ۵ هزار شهروند افغانستانی به طور موقت میزبانی می کند.

در این بیانیه آمده است که این شهروندان افغان با هواپیماهای آمریکا « در روزهای آینده» از کابل وارد امارات می شوند و تنها می توانند مدت ۱۰ روز در امارات بمانند و سپس باید به کشور دیگری منتقل شوند.

امارات همچنین در تخلیه حدود ۸۵۰۰ شهروند غیرافغانستانی از کابل با استفاده از هواپیماها و فرودگاه هایش مشارکت داشته است.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در حساب توییتر خود نوشت: از امارات متحده عربی و بحرین به دلیل حمایت و مشارکت قوی آنها در عملیات تخلیه شهروندان آمریکایی، کارکنان سفارت و اتباع خارجی از افغانستان سپاسگزاریم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها