پیشکسوت فوتبال هرمزگان:

آنچه در ورزش می‌ماند اخلاق و جوانمردی است



اصغر معماری متولد بیست و پنجم مهرماه ۱۳۴۱ شهر فین است اما  بزرگ‌ شده بندرعباس می باشد. وی متاهل و  دارای دو پسر به نام‌های مصطفی و مرتضی و دارای مدرک کارشناسی امور دفاعی از دانشگاه امام حسین(ع) می باشد.
ورزش را از قبل انقلاب از سن دوازده‌ سالگی از مدرسه ۲۸ مرداد سابق با دروازه‌بانی هندبال شروع کرد و به‌ علت فیزیک بدنی مناسب بنا به پیشنهاد معلم ورزش مدرسه و تشویق ایشان درون دروازه فوتبال ایستاد. 
 
به‌علت عملکرد خوبش  به‌عنوان دروازه‌بان اصلی تیم مدرسه در مسابقات بین مدارس شهرستان بندرعباس انتخاب شد و در سال سوم راهنمایی به‌عنوان دروازه بان منتخب شهرستان در مسابقات استانی شرکت کرد. در دوران دبیرستان عضو تیم منتخب دبیرستان فروغی بسطامی بود و با عضویت در تیم منتخب آموزشگاه های استان در مسابقات کشوری شرکت کرد.
از هم‌بازی های دوران دبیرستان اصغر معماری می توان به  اکبر حاجی‌زاده بازیکن سابق تیم نخل بندرعباس، محمدامین ترابی بازیکن نخل، 
محمد زینعلی بازیکن تیم خورشید ، شهیدعبدالله احمدی زاده شغویی عضو تیم خواجه عطاء نام برد. این پیشکسوت فوتبال هرمزگان الفبای فوتبال را در سال ۵۵ زیر نظر مربی خوب و ارزنده فوتبال اسحاق عاشورزاده آموخت. در همان سال ها اول فوتبالش به عضویت تیم ستاره جنوب شهاب در آمد که این تیم  بعد از انقلاب به نام به باشگاه قائم  تغییر نام داد. 
به عنوان دروازه بان اول تیم قائم تا سال ۶۲ در این تیم مشغول بازی بود . بازیکنان تیم قائم جمعی از بچه های مذهبی بودند که با شروع جنگ تحمیلی اصغر معماری به همراه باقر نوری زاده، مرحوم علی دهقانی، اسحاق آشورزاده، محمد درفش، ایوب زحمت پیشه، شهیدان احمد بلالی پور، عبدالله مسیحی، فریبرزفرزادی ، علی و محمد رضایی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفتند و ایشان  در سال ۶۱ در منطقه پاسگاه زید عراق محدوده شلمچه براثر اصابت ترکش به پا و سر و همچنین موج انفجاربه شدت مجروح شد و تا سه سال قادر به ورزش کردن به‌ صورت حرفه‌ای و تمرینات منظم نبود. الگوی فوتبالی‌ ایشان شهید احمد بلالی پور  بود که بلالی پور بازیکن بسیار با استعدادی بود و با هر دو پا بازی ‌می کرد و در شرایط بسیار سخت به داد تیم خودش می رسید. الگوی اخلاقی‌ این پیشکسوت رزمنده ،  شهید عبدالله مسیحی بود که  شهید مسیحی هم از فوتبالیست‌های خوب دوران خودشان بود.
معماری در سال ۶۳ بنا به پیشنهاد محمود فرج زاده مدیرعامل فعلی باشگاه نخل بندرعباس به عضویت این  تیم  درآمد تا در کنار بزرگانی مثل محمود و  احمد فرج زاده،  ابراهیم بلالی پور، محمد معماری، رضا زاهدی و دروازه‌بان بسیار خوب آن دوران عبداله اقبالی به فعالیت خود ادامه دهد و در کنار عبدالله اقبالی به تجربیات دروازه بانی خودش اندوخت.
یکی از بهترین دوران بازیگری ایشان بازی در همین تیم نخل بود و با این  تیم  چندین سال پی‌درپی قهرمان شهرستان و استان شد.  با تیم نخل به تیم منتخب استان راه یافت  و در کنار بزرگان فوتبال استان ، اسدالله جمالی، محمد جمالی، مهدی فلامرزی، اسماعیل رزاق پور، حمیدرضا سایبانی، حسین عطار، محسن قلاب زاده و حسن زرنگار در مسابقات کشوری شرکت کردند. پنج سال در سطح فوتبال منطقه‌ای با تیم نخل بندرعباس  بهترین بازی‌هایی خودش را به نمایش گذاشتن که بازی با تیم محتشم کاشان در لیگ کشور در کاشان و با تیم برق شیراز در ورزشگاه ارتش شیراز به مربیگری مرحوم محمد مرادی از بهترین بازی های دوران فوتبالیش  بود. به‌عنوان یار کمکی با تیم آرش مقابل  سپیدرود رشت با حضور انبوه تماشاگران در ورزشگاه پیر تختی بندرعباس بازی کرد. بازی در تیم منتخب بندرعباس مقابل تراکتورسازی در ورزشگاه تختی از خاطرات خوبی ایشان می باشد.
 
 
 
معماری  تعدادی از دوستان صمیمی خودش را  در فوتبال  ابراهیم بلالی پور، محمد معماری،عبدالله نحوی،  محمود فرج زاده، عبدالله اقبالی و باقر 
نوری‌ زاده نام می برد.
وی اعتفاد دارد که حسن زرنگاری ، محمد جمالی ، اکبر حاجی‌زاده و عبداله اقبالی از بهترین دروازه بانان هم دوره خودش بودند. ایشان که یکی از عاشقان تیم  پرسپولیس  تهران است بهترین‌ترین مربی کنونی ایران را یحیی گل‌محمدی و بهترین تیم را پرسپولیس ایران معرفی می کند.  از نظر ایشان الکس فرگوسن و زین‌الدین زیدان بهترین مربیان دنیا هستند و تیم مورد علاقه ایشان از بین تیم های جهان ،  رئال‌مادرید اسپانیا، آث‌میلان ایتالیا و چلسی انگلیس  هستند. این پیشکسوت ارزنده فوتبال هرمزگان زیباترین جای استان را با  عشق  باغ شهر فین با چشمه‌های فراوان آب و نخلستان های  زیبا، جزیره فارور ، جزیره رؤیایی با ساحلی زیبا و حیات وحش بکر در غرب بندرعباس معرفی می کند. پیشکسوت دوست داشتنی فوتبال هرمزگان  می گويد: اوقات فراغت کمی دارم  و بیشترین زمان را در هیات فوتبال به‌عنوان دبیر سپری می کنم و علاوه بر دبیری مسئولیت اجرایی بازی های استان و  کشوری در رده‌های مختلف سنی را در استان بر عهده دارم و  البته در فرصتی که دارد به تدریس علوم نظامی در یکی از نهادها می‌پردازد و در وقت های  اضافه هم با خانواده می باشد. معماری بیان داشت :  علاوه بر فوتبال به ورزش‌های هوایی علاقه خاصی دارم  و در رشته پاراگلایدر، پاراموتور، کایت موتور و چتربازی اتوماتیک و سقوط آزاد فعالیت می‌ کنم  و  دارای مدرک مربیگری در این رشته مفرح هم  می باشم و تا کنون ۱۴۰ پرش با چتر و سقوط آزاد از ارتفاع‌ داشته ام. البته مدرک مربیگری D آسیا فوتبال را هم در سال ۷۰ گرفته ام .
 
 
 
دبیر هیات فوتبال هرمزگان می گويد: بر خلاف خودم که به شدت ورزشی هستم خانواده فقط به ورزش پیاده‌روی می پردازند و تنها  پسر کوچکم به فوتسال علاقه خاصی دارد و با دوستانشان به سالن می‌روند و تمرین می‌کنند و این اواخر هم در کلاس‌ داوری فوتسال شرکت کرد و مدرک داوری درجه سه را گرفته است.وی بهترین فوتبالیست های حال حاضر استان را که در کشور بازی می کنند  محمد قادری ، محمد امین درویشی ، مهرداد آوخ و عرفان گل‌محمدی معرفی می کند.
این پیشکسوت فوتبال هرمزگان که درحال حاضر با تیم پیشکسوتان خلیج‌فارس بندرعباس هفته‌ای دو بار به  تمرین و مسابقات می پردازد تلخ‌ترین خاطره ورزشی خودش را  شهادت دو تن از فوتبالیست‌های زمان بازیگری  خودش شهیدان عبدالله  مسیحی و احمد بلالی پور می داند.‌ توصیه ایشان به فوتبالیست‌های جوان این‌ است که دوران فوتبال و ورزش زود تمام می‌شود و  آنچه می‌ماند اخلاق و جوانمردی در ورزش است پس اخلاق و احترام به بزرگترها را سرلوحه کار خود قرار دهند. وی از جوانان می خواهد تا سالم زندگی کنند تا عمر ورزش کردنشان بیشتر شود و مثل سید جلال حسینی در تیم پرسپولیس که با چهل سال سن در حال بازی کردن می باشد و از بازی کردن در این سن  هم لذت می برد از ورزش و فوتبال خود لذت ببرید. وی پیشکسوتان ورزش را ولی نعمتان ورزش می دانند و  می گويد: باید از تجربیات این عزیزان استفاده کرد و همین این که چرخ فوتبال در استان در حال چرخش است به علت  حضور پررنگ پیشکسوتان است من این را قبول ندارم که حضور پیشکسوتان  در فوتبال کم رنگ شده است. معماری در باره این که فوتبال هرمزگان در جایگاه خودش قرار دارد یا نه می گوید : در حال حاضر جایگاه خوبی در فوتبال کشور نداریم و اوج فوتبال استان در دهه های  ۵۰ تا ۷۰  بود و بعد از آن فوتبال استان رو به افول رفت.  وقتی پول وارد فوتبال شد عمر فوتبال استان در رده های بالاتر از بین رفت و  بازیکنان خوب استان به استان‌های دیگر رفتند. وی اعتقاد دارد که زمانی که ما سرگرم دعوا های جناحی و  مدیریتی در ورزش و فوتبال بودیم  استان های همجوار ما با کمک صنایع و مدیران بومی خودشان زیر ساخت های خوبی را آماده کردند و امروز ما باید به حال خودمان حسرت بخوریم.
 
 
 
معماری می گوید :  فوتبال استان ما نیاز به زیر ساخت های مناسب و در شان جوانان دارد و  وقتی ورزشگاه های استان ما  یک نور حداقلی برای برگزاری یک بازی رسمی ندارند چه انتظاری دارید که فوتبال ما جایگاه خوبی در کشور داشته باشد.‌  وقتی نماینده استان ما تیم خلیج فارس منباب برای یک بازی باید به مرکز استان بیاید شما چه انتظاری دارید فوتبال ما پیشرفت کند.این پیشکسوت فوتبال هرمزگان اعتقاد دارد عمده مشکل ورزش استان نبودن یک مدیریت خوب در ورزش است که پس از ۴۰ سال از انقلاب هنوز استان نتوانسته اند زیر ساخت های مناسب و در حد استاندارد برای ورزش هرمزگان مهیا کنند. فوتبال هرمزگان برای پیشرفت نیاز دارد که در بدنه فدراسیون فوتبال نفراتی داشته باشد که در حال حاضر این گونه نیست. متاسفانه فوتبال کشور هم بیمار است و  افراد غیر فوتبالی مشکلات زیادی براي فوتبال درست کرده اند. وی بر این باور است که داشتن یک تیم در لیگ برتر و لیگ یک حق فوتبال و جوانان این استان است که متاسفانه سال هاست از این حق به دور هستیم. اصغر معماری معتقد است که به جای خرید امتیاز لیگ یک باید از همین تیم های موجود استان حمایت کرد تا به حق خودمان دست یابیم. حرف پایانی و آرزوی این پیشکسوت فوتبال هرمزگان این است که ورزش استان یک سروسامان خوبی بگیرد تا جوانان این استان به بالاترین جایگاه ورزش در سطح کشور و جهان دست یابند. 
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها