آمارها نشان از شیب نزولی کرونا در هفته گذشته داشته است؛

مرگ ۵۶ نفر بیمار کرونایی در هرمزگان



هفته گذشته ۵۶ نفر در هرمزگان براثر کرونا ویروس درگذشتند.

        
۳۱  نفر آن‌ها آقا و ۲۵ نفر آن‌ها خانم، در سنین ۱۷ تا 99 ساله بودند که جمع جان‌باختگان براثر کرونا مثبت‌ قطعی ۲ هزار و ۳۲۸ نفر رسید. بر اساس آمار رسمی از شنبه گذشته 20 تا جمعه 26 شهریورماه جاری در بندرعباس (۲۰ نفر)، میناب (۹ نفر)، بندر خمیر (یک نفر)، جاسک (یک نفر)، رودان (۶ نفر)، قشم (۱۱ نفر)، بستک (۲ نفر)، پارسیان (یک نفر)، کیش (یک نفر)، حاجی‌آباد (۲ نفر)، لنگه (۲ نفر) کرونایی جان خود را از دست دادند.
این آمار فوتی‌ها قطعی کرونایی نسبت به هفته قبل از آن ۱۱ درصد کاهش‌یافته است. از 13 تا 19 شهریورماه 65 نفر براثر کرونا در استان فوت شدند شامل 38 آقا و 27 خانم در سنین 33 تا 90 ساله. بیشترین افراد فوت شد جان‌باخته با 34 نفر در بندرعباس و کمترین بشاگرد، سیریک، حاجی‌آباد و کیش هرکدام با یک نفر بودند. بر اساس آمارهای رسمی در اواسط ماه جاری شاهد کاهش موارد مثبت بیماران کوویدی در استان هرمزگان هستیم.
عدم درمان سرپایی کووید-۱۹
تا دیروز ۴۶۱ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری بودند، از این تعداد ۹۰ نفر در ICU قرار داشتند که ۲۴ نفر حالشان وخیم بود.
به گفته دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با توجه به سیاست جدید درمانی استان هرمزگان، دیگر درمان سرپایی کووید-۱۹ وجود نخواهد داشت و بیمارانی که برای آن‌ها داروی کرونا و وریدی تجویز می‌شود، در بیمارستان بستری خواهند شد. وی ضمن تأکید بر تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم، عنوان کرد: از مردم استان هرمزگان خواهشمندم ضمن توجه به این رویکرد سلامت استان هرمزگان، روزهای ابتدای بیماری خود را که نقش مهمی در انتشار ویروس دارد را در بیمارستان سپری کنند و داروهای درمانی دریافت کنند. دکتر فرشیدی با قدردانی از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی این را هم اضافه کرد: درخواست داریم که مردم تقاضای درمان در منزل و مصرف دارو در خارج از بیمارستان را نداشته باشند؛ چراکه به‌هیچ‌عنوان درمان وریدی در منزل نخواهیم داشت. وی یادآور شد: با این روال طی کنیم حتماً تا دو هفته دیگر کاهش آمار مرگ‌ومیرها و بستری‌ها را خواهیم داشت.
تزریق ۹۷۶ هزار واکسن
کاهش آمار فوتی‌ها و بستری‌ها نشان‌دهنده رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قرنطینه و همچنین مهم‌تر از آن تزریق واکسن به جامعه هدف است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان وی بابیان اینکه ۱۹.5 درصد تست‌ها کاهش‌یافته است و دلیل آن کاهش مراجعه‌کنندگان به مراکز تست گیری بوده است گفت: در این بازه زمانی شناسایی موارد مثبت کرونا نسبت به هفته قبل ۳۵ درصد و همچنین نسبت به مدت ماه قابل ۷۵ درصد کاهش داشته است. دکتر فاطمه نوروزیان بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان نسبت به هفته قبل ۳۵ درصد کاهش دانست.
در این مدت ۹۷۶ هزار و ۴۵۳ دز واکسن زده‌شده است؛ که ۶۶۳ هزار و ۷۹۵ نفر در نوبت اول و ۳۱۲ هزار و ۵۴۵ نفر در نوبت دوم واکسن زدند. بااین‌حال در پی تسریع روند واکسیناسیون گرچه شیب تلفات روزانه طی روزهای اخیر به زیر ۱۰ نفر رسیده اما تا رسیدن به وضعیت دی‌ماه سال ۱۳۹۹ فاصله زیادی وجود دارد.
تاکنون با تسریع روند واکسیناسیون در کشور به‌خصوص در هرمزگان، از پیک دوم کرونا عبور کرده‌ایم و روند بستری رو به کاهش است، اما عبور از این خیز پایان کرونا نیست و کووید 19 هنوز ادامه دارد. در اواسط مردادماه حدود 2 هزار بیمار در طی یک هفته در بیمارستان‌های استان را شاهد بودیم و اکنون به زیر ۴۰۰ نفر رسیده است.
دکتر نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دراین‌ارتباط گفت: واکسیناسیون هرروز در حال انجام است و در برخی از روستا‌ها که فاصله زیادی تا مرکز دارند، کارکنان مرکز بهداشت با مراجعه به درب منازل واکسیناسیون را انجام می‌دهند و از مردم درخواست می‌کنیم در این زمینه همکاری کنند.
وی اختصاص نوع و تعداد واکسن به استان‌ها و مراکز واکسیناسیون به عوامل، تعداد افراد واجد شرایط هر منطقه، استقبال مردم از انواع مختلف واکسن و تعداد و نوع واکسن‌هایی که به کشور وارد می‌شود دانست ادامه داد: در استان هرمزگان همانند سایر مناطق کشور سه نوع واکسن برکت، سینوفارم و آسترازنکا در حال تزریق هست.
دکتر نوروزیان در خصوص انتخاب نوع واکسن توسط متقاضیان هم اظهار داشت: به‌جز خانم‌های باردار و شیرده که مجبور به استفاده از واکسن نوع خاصی هستند بقیه افراد بهتر است هر نوع واکسن در مراکز واکسیناسیون موجود بود را دریافت کنند و روی نوع واکسن حساسیتی نداشته باشند.
این مقام مسئول به این امر اشاره کرد که هرمزگانی‌ها فعلاً برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند. دکتر نوروزیان افزود: هرمزگانی‌ها برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا نیازی به ثبت‌نام دوباره در سامانه salamat.gov.ir ندارند و تنها منتظر دریافت پیامک باشند.

        

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها