یادآوری مردم به مسئولان هرمزگان:

اقتصاد دریایی بندر خمیر، مغفول مانده


نویسنده: حسین تشکر

دریا و دریانوردی و تجارت دریایی با زندگی مردم ساحل نشین گره خورده است و معیشت اکثر مردم این دیار به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به دریا و سفر های دریایی وابسته است، قرار گرفتن در کنار دریا و داشتن مرز آبی گسترده با ویژگی های منحصر به فرد تالاب و جنگل زیبای حرا، شهرستان بندرخمیر را در موقعیت خاص قرار داده که می طلبد به این موقعیت توجه و از آن بیشترین بهره را برد.

بندرخمیر یکی از مهمترین و زیباترین بنادر در جنوب کشور است که در زمینه های مختلف از جمله تجارت، داد و ستد و گردشگری دارای ظرفیت های فراوانی است. زندگی آبا و اجدادی مردم در این منطقه از طریق دریا و سفر بر روی شناورهای صیادی و تجاری گذشته است و مردم دریادل با این نوع زندگی خو گرفته اند. دریا و دریانوردی، تجارت و صیادی منبع درآمد مردم این دیار است و در شرایطی که در این منطقه زیرساخت شغلی های دیگری فراهم نیست جوانان به ناچار در همین مشاغل مشغول می شوند تا لقمه نانی برای خانواده خود فراهم کنند.اکنون مشکلات عدیده و بزرگ قشر ضعیف و توده زحمت کش دریانوردان اعم از ناخداها، ملوانان، مالکین شناورها، کارگران و رانندگان مرتبط با دریا را مطالبه می کنیم.

محمد باقر لشتغانی پور عضو شورای شهر بندرخمیر در همین راستا به صبح ساحل گفت: تخلیه سریع بار لنج ها در خور خمیر توسط گمرک از موارد مهمی است که با توجه به شرایط آب و هوایی و قرار گرفتن مدت طولانی شناورها در نوبت تخلیه بار و عدم همکاری مناسب توسط گمرک باید چاره اندیشی شود تا از تراکم و ترافیک ایجاد شده با توجه به محدودیت خور خمیر و خسارت ناشی از آن جلوگیری شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که تنها راه درآمد و معیشت مردم محروم بنادر سفر های دریایی لنج ها است از مسئولین کشوری و استانی این تقاضا را داریم به جهت رونق بازار و تامین مایحتاج مردم ، تعداد سفر های دریایی لنج ها از سه بار در طول سال به شش بار افزایش یابد.


وی یکی از خواسته ها و مطالبات قدیمی مردم خمیر را که لایروبی خور خمیر است عنوان کرد و گفت: این لایروبی نقش بسیار زیادی در جهت تخلیه بار در ساعت ها و زمان های مختلف را خواهد داشت.
این عضو شورای شهر با توجه به حادثه هفته های گذشته در اسکله بندرخمیر گفت: با توجه به افزایش هر ساله آتش سوزی شناورها  و از بین رفتن سرمایه مالکین لنج ها، می طلبد که مسئولین امر پیش از پیش به ایمن کردن اسکله ها، تامین تجهیزات اطفای حریق، روشنایی و آبرسانی اسکله ها بپردازند و جهت رفع این موارد اقدامات لازم انجام دهند.
لشتغانی تصریح کرد: با توجه به شهرستان بودن بندرخمیر هنوز گمرک این شهرستان مستقل نبوده و زیر مجموعه شهرستان دیگر می باشد که این نیز باعث مشکلاتی همچون گرفتن مجوز حواله سوخت ، ورود و خروج و مانیفیست لنج ها باید به مرکز استان مراجعه نمود.
ایشان در پایان گفتند از دولت انقلابی انتظار داریم با حرکت جهادی موانع حمل و نقل دریایی از جمله تکمیل هرچه سریعتر مجتمع بندری و ایجاد امکانات مناسب و شایسته لنجداران در پسکرانه اسکله ها را در اولویت برنامه ها قرار دهد.

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها